Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Roamler haalt 20 miljoen op om klusplatform Europees op te schalen  

Klusplatform Roamler kan dankzij een nieuwe investering van twintig miljoen euro straks in meerdere Europese landen installateurs op pad sturen. De investering werd gelukkig net voor de coronacrisis beklonken.

Kassa op het hoofdkantoor van Roamler in Amsterdam. Daar is net de champagne ontkurkt voor een investering van twintig miljoen euro, afkomstig van Endeit Capital, SmartFin en verzekeraar Achmea, de eerste investering van een nieuwe investeringstak van de verzekeraar. Roamler haalde hiervoor al ruim zes miljoen euro op bij onder andere Endeit, Eneco en PostNL.

Achmea en Eneco zijn ook klanten van Roamler, dat in opdracht van bedrijven in meerdere landen klussen uitzet bij een crowd van 70.000 klussers. Die groep varieert van installateurs van cv-ketels en wifi-netwerken tot mystery shoppers en promotiemedewerkers. Daarmee verzorgt Roamler in tien Europese landen klussen voor meerdere grote consumentenmerken zoals Unilever, Procter & Gamble en Red Bull, en installeert apparatuur voor onder meer Eneco en Ring, de slimme deurbel van Amazon. 

Webwinkels

De dienst verwacht op installatiegebied de nodig groei door ook voor webwinkels installaties uit te voeren. Of een bedrijf als Coolblue, dat ook flink aan de weg timmert met thuisinstallaties, daar ook tussen zit, wil wil ceo Jeroen ten Haave (foto boven) desgevraagd niet zeggen. De challenger van Martijn Nijhuis en Wiggert de Haan stort zich sinds vorig jaar ook op de markt voor zorgverleners. Op dit moment verwerkt het platform ongeveer twee miljoen klussen op jaarbasis.

De coronacrisis zorgde voor ‘enorme drop in de business’, zegt ceo Ten Haave. ‘Je kan niet met goed fatsoen naar winkels als daar een rij staat, of bij mensen thuis een installatie doen als je de verspreiding van het virus wil beperken.’ Met Bezorg de zorg zet het Amsterdamse platform zijn crowd tijdens de coronapandemie vrijwillig in om zorgverleners en ouderen te voorzien van boodschappen.

Intussen lijkt de weg omhoog weer gevonden. Op dit moment zit Roamler volgens Ten Haave weer op zo’n 60 à 70 procent van het normale niveau qua klussen. Door de coronacrisis moest het bedrijf de lancering van zijn installatiedienst (‘RoamlerTech’) in Engeland verplaatsen van 1 juni naar 1 september. Later dit jaar volgt ook Duitsland. 

Roamler omschrijft zichzelf als een exponent van de gig-economie. Maar Ten Haave vindt het begrip ‘gigs’ eigenlijk niet van toepassing, omdat dat de indruk zou kunnen wekken van een futiel klusje. ‘De zelfstandigen die wij op het platform hebben, hebben een brede ervaring van simpele tot complexere klussen.’ 

Opdrachtgevers

Wat Roamler volgens hem onderscheidt van andere flexplatforms zoals Temper, TaskHero en Maqqie is dat die diensten zich als een soort uitzendbureau 2.0 richten op het matchen van vraag en aanbod. ‘Wij kijken echt met opdrachtgevers welke taken moeten worden verricht, en die geven we een begin en een eind.’ 

De klus zelf is onderdeel van groter proces, zegt Ten Haave, waarbij Roamler checkt of de taak goed is volbracht, en de resultaten en data daarover kan delen met de opdrachtgever. ‘We leveren meer een uitkomst’, aldus de ceo.

Anders dan veel andere klusplatform verdient Roamler geen commissie op de klus zelf. Het vangt geld per opdracht die een bedrijf verstrekt. Daarnaast is er een verdienmodel rondom de data en inzichten die het platform oplevert. 

Nieuwe medewerkers

De twintig miljoen euro groeigeld – waarvoor de gesprekken gelukkig voor Roamler al voor de coronacrisis begonnen – is gebaseerd op de plannen voor de komende vier a vijf jaar, zegt Ten Haave. ‘Als we dat punt willen halen, moeten we het bedrijf uitbreiden en versterken.’

Met het verse groeikapitaal kan de dienst ook in die landen personeel aannemen, vooral op sales- en marketingebied. Het komende jaar neemt Roamler vijftig tot honderd medewerkers aan, schat Ten Haave.   

Omzetcijfers deelt het bedrijf niet. Ten Haave: ‘We groeien ruim veertig procent, en verwachten dat de komende tijd vol te houden.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer efficiëntie

Op een marktplaats als dat van Roamler moet je zowel vraag als aanbod zien te creëren. Welk van de twee het lastigst aan te boren is? Dat blijft een kip-ei-verhaal, stelt Ten Haave. ‘De kant van de roamlers (klussers, red.) kunnen we goed laten groeien. Zij vinden het prettig om via het platform te werken, waarbij zaken als sales en facturen goed geregeld zijn. We zorgen voor veel efficiëntie voor die zelfstandigen.’ 

Om het platform te verbeteren wordt er nu fors geïnvesteerd in technologie. Zo kunnen zelfstandigen straks met behulp van suggesties bijvoorbeeld zien welke vergelijkbare klussen er in hun buurt nog meer voor het oprapen liggen.