Sanoma stapt in Wappzapp

Colin Ellis en Wienke Giezeman hebben een mooie partij gestrikt voor hun startup Wappzapp: Sanoma. De uitgever steekt een paar ton in de videoservice voor tablets en smartphones. 'Netflix gaat het niet maken in Nederland.'

 

Colin Ellis en Wienke Giezeman namen ontslag bij XS4All en Reed Business om zich volledig te kunnen richten op hun videoservice Wappzapp. Het idee: een app die series en andere tv-content, films en webvideo's van YouTube tot Vimeo samenbrengt op één plek, waar de gebruiker makkelijk zijn eigen video-avondje kan samenstellen en favorieten kan delen via Facebook.

Mediawaarde

Inmiddels is Wappzapp (alleen verkrijgbaar in de Appstore van Apple) 350.000 keer gedownload, Ellis claimt honderdduizend actieve gebruikers.Startgeld ontvingen hij en zijn compagnon van informal investor Gerard van Stijn, een van de drie ondernemers die in de jaren negentig Videoland verkochten aan Philips. En vandaag stapt dan officieel Sanoma in. 'Met een combinatie van geld en mediawaarde: via hun bladen kunnen we wat meer ruchtbaarheid geven aan onze app. Ze houden een minderheid, wij blijven als oprichters in control. Ze hebben merken als Linda, NU.nl en  Autoweek, die al veel video maken. Bovendien hebben ze veel redactionele ervaring, we kijken hoe we die binnen ons platform een plek kunnen geven.'

Betaalvideo

Sanoma krijgt overigens geen voorkeursbehandeling binnen de video-app, verzekert Ellis. 'We blijven ook materiaal van de Telegraaf, Skoften.net en wat dan ook aanbieden.' Tot vorige week betaalden de appkijkers niet voor Wappzapp, maar inmiddels leveren Ellis en Giezeman ook betaalvideo's. 'Een premium abonnementsmodel à la Netflix, daar willen we naartoe, en tot nu toe worden de betaalde video's best goed gedownload. We willen nu snel het aanbod uitbreiden, daarover ben ik in gesprek met filmdistributeurs en tv-zenders. Die gesprekken verlopen steeds soepeler: iedereen heeft door dat video meer online zal gaan. Ze willen wat dat aangaat niet de muziekindustrie achterna.'

Geen Netflix

Het abonnementsmodel voor premium content mag doen denken aan Netflix, Ellis wil die Amerikaanse videodienst niet achterna. 'Natuurlijk zullen ze met veel marketinggeweld wel voor elkaar krijgen dat mensen het gaan proberen. Maar we geloven niet dat ze  het gaan maken. Ik heb zelf ook een abonnement: je kijkt dan twee series en twee films, maar daarna ga je toch weer tv-kijken. Een breed aanbod, met actualiteit en shows waar je de volgende dag over napraat is veel waardevoller.'

Android app

Het verse geld van Sanoma is hard nodig voor de wensenlijst van Wappzapp: om te beginnen een Androidversie, en een versie voor het web. 'We kregen ook veel reacties van mensen die graag hun eigen dienst willen kunnen samenstellen binnen de app. Ook daar gaan we mee aan de slag. En natuurlijk kunnen we best marketinggeld gebruiken om na de early adopters ook het brede publiek voor ons te winnen.'

 

 

Lees ook:  Hoe Wappzapp in Estland zijn groei versnelde

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.