Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

SnappCar goes Europe

Carsharingplatform SnappCar is druk bezig met het binnenhalen van groeifinanciering. Het bedrijf start vandaag een crowdfundcampagne en voert tegelijk gesprekken met investeerders om 2 à 3 miljoen euro financiering bij elkaar te krijgen voor de internationale uitrol. 

Vanaf vandaag kunnen mensen investeren in SnappCar via Oneplanetcrowd. Het bedrijf hoopt binnen twee maanden minimaal 100.000 euro op te halen voor de internationale uitrol. Het gaat oprichters Victor van Tol en Pascal Ontijd niet alleen om het geld, maar ook om het actief betrekken van hun community. Van Tol: ‘We hebben 35.000 gebruikers, waarvan een paar duizend fans. Die vinden het leuk om ons te helpen internationaal bekend te worden, en wij vinden het sterk om aan investeerders te kunnen laten zien dat we een actieve en betrokken community hebben.’

Synchroon voert Van Tol gesprekken over een grotere financieringsronde. Met investeerders in Nederland, maar ook daarbuiten. ‘In Nederland is een paar miljoen ophalen lastig: we zijn te klein voor de grote vc’s – die bedragen investeren tussen 5 en 10 miljoen – en te groot voor de kleinere jongens, die een half tot 1 miljoen doen. Daarom voeren we ook gesprekken met vc’s in Berlijn, Dublin en Londen’, vertelt hij. ‘Waarschijnlijk komen we uit op een combinatie. Buitenlandse vc’s willen vaak pas investeren als er al een Nederlandse investeerder in het bedrijf zit.’

Vliegende start Engeland

Het benodigde groeigeld verwachten de ondernemers in een aantal tranches op te halen. Eerst met de crowdfundcampagne, dan de eerste helft van de grote investering, daarna de rest. Daarmee kan dit jaar nog uitgerold worden in Engeland en Duitsland, gevolgd door een aantal landen in Noord Europa. In Duitsland is SnappCar al actief, in Engeland wil het bedrijf in april de markt op gaan. ‘We onderhandelen over de overname van een bestaande carsharing community in Engeland. Dat kan ons een vliegende start geven’. 

Van Tol loopt een longlist van investeerders af, en hoopt in mei of juni een deal te sluiten, met één partij of een combinatie. ‘Onze voorkeur zou zijn om een Nederlandse investeerder te hebben met online ervaring, een buitenlandse partij met ervaring op het gebied van collaborative consumption en een derde op het gebied van duurzaam en sociaal ondernemen, zoals Social Enterprise NL. We zijn niet alleen een commercieel bedrijf, die sociale insteek is voor ons heel belangrijk’, legt hij uit.

SnappCar draaide in 2013 een omzet van een kleine miljoen euro en hoopt dit jaar naar een vervijfvoudiging daarvan te groeien. Het breakevenpunt bereikt het bedrijf in Nederland rond de zomer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hieronder de tussenstand van de SnappCar campagne