Sprout Groeifonds krijgt vervolg

Twee jaar geleden startte het Sprout Groeifonds. Twintig ondernemers stapten in, brachten samen 1 miljoen op en kozen drie startups om in te investeren. Het fonds breidt nu uit voor de groeifase van deze startups en nieuwe participaties, dus instappen als investeerder kan weer. Henk Ceha van Smart Capital Network, die het fonds runt en als coach dicht op de deelnemingen zit, licht toe.

Met hoeveel geld kun je instappen als investeerder in dit fonds?

Henk Ceha: “Investeerders kunnen instappen vanaf 100.000 euro, maar kunnen dit bedrag ook samen met een ander bijeen brengen, via een gezamenlijke bv bijvoorbeeld.”

Wat wordt er dan van je verwacht als investeerder?

“Wij stimuleren de uitwisseling van kennis, ervaringen en netwerkkansen binnen het investeringsnetwerk. Enerzijds voor de bestaande deelnemingen en anderzijds voor nieuwe investeringsbeslissingen. Investeerders beslissen democratisch over nieuwe investeringen, op basis van voorstellen die het fondsmanagement doet. Dit kan via ons partnerweb online, en er zijn meerdere fysieke bijeenkomsten per jaar.”

In wat voor type ondernemingen wordt geïnvesteerd vanuit het Sproutfonds?

“Onze methode is erop gericht om jonge bedrijven te vinden die een echte gamechanger kunnen worden met behulp van onze aanpak en netwerk. Het zijn bedrijven met een nieuw product, systeem of dienst, waarvan de technische ontwikkelfase grotendeels afgerond is en die nu de markt willen gaan bestormen. De drie bestaande deelnemingen hebben die ontwikkelingsrisico’s al overwonnen.”

Drie deelnemingen in twee jaar tijd, is dat geen magere oogst?

“Nee. Wij richten ons met het fonds op innovatieve startups, en die zijn zeer aandachts- en coachingsintensief. Ze vergen een blijvende betrokkenheid en inhoudelijke verdieping van investeerders. Als het mandje van een fonds te vol is, is dat simpelweg niet mogelijk. Dan krijg je gebrek aan focus en glipt het uit je handen. Spreiding wordt dan een risicovergroter in plaats van -verkleiner. Een bekend voorbeeld daarvan is de snelle teloorgang van NewConomy begin deze eeuw.”

Hoe kies je dan die paar bedrijven waarop je gaat focussen?

“Wij kijken naar het einddoel en redeneren dan terug naar het begin. Het einde is het verzilveren van een zo hoog mogelijke exitwaarde. Waarde definiëren wij als de strategische marktwaarde van een onderneming op het moment van verkoop, verdisconteert met de kans dat deze gerealiseerd kan worden. Dat noemen wij het ‘strategisch exitpotentieel’. We nemen de businesscase van een onderneming dus als vertrekpunt en gaan dan de diepte in door heel veel research te doen. We brengen in kaart hoe het totale umfeld van de businesscase er over drie tot vijf jaar eruit ziet, wat dat umfeld vereist van de marktspelers en welke businesscase in dat umfeld strakst de beste papieren heeft.”

Dat klinkt als heel veel moeite voor een kleine startup.

“Klopt, deze mate van verdieping en research is vergelijkbaar met wat analisten bij beursfondsen doen. Dat heeft te maken met onze focus, waarbij we dankbaar gebruik maken van de kracht van ons investeerdersnetwerk. De echte business insights krijg je van ondernemers die in die business zitten en in ons investeerdersnetwerk van inmiddels zo’n kleine veertig entrepreneurs en ceo’s zit er altijd wel zo eentje.”

We nemen de virtuele businesscase met het maximale strategisch exitpotentieel als uitgangspunt

Wat doen jullie vervolgens, als een onderneming geselecteerd is?

“We nemen de virtuele businesscase met het maximale strategisch exitpotentieel als uitgangspunt. We kijken dan of en hoe de huidige businesscase getransformeerd kan worden naar die virtuele businesscase en wat daarvoor nodig is in ontwikkeling, tijd, geld en ondernemerscapaciteiten. Dat proberen we vooraf zo goed mogelijk ingevuld te krijgen. Het proces ernaartoe splitsen we op in financieringstranches met milestones, zodat de parameters telkens aan de nieuwe realiteit kunnen worden aangepast. Wij vinden het belangrijk om het plan niet aan te passen aan de ondernemerscapaciteiten, maar andersom.”

Wat dragen jullie bij als fonds?

“Wij dragen bij met kapitaal, knowhow en netwerken waarmee deuren worden geopend die normaal niet of veel later open gaan. In de dagelijkse praktijk zie je dat de meeste ondernemers niet systematisch aan hun bedrijf werken, maar voornamelijk in hun bedrijf. Als je met ons als aandeelhouder en coach samenwerkt, zal dat niet gauw gebeuren, want dan word je er constant aan herinnerd, op bijgestuurd en concreet geholpen om niet in die valkuil te trappen. We stimuleren je om jezelf te ontwikkelen en de strategische marktwaarde van je onderneming te doen groeien om deze op het juiste moment te kunnen verzilveren.”

Dan even concreet: in welke startups zijn jullie gestapt en waarom?

Wingman, Your Airport Transfer en Mondygo. We hebben businesscases geselecteerd die een oplossing bieden voor problemen van mensen of bedrijven die steeds terugkomen. Dan heb je namelijk een structurele oplossing die voor een grote groep relevant is te maken. Eten en drinken zijn natuurlijk de meest primaire pro-cessen, maar seks en reizen - de sectoren waarin deze drie startups zich bevinden - zijn ook recurring activities. Daarbij zijn het branches waarin de verhoudingen en ontwikkelingen zodanig zijn, dat de exitstrategieën vanuit verschillende invalshoeken duidelijk zijn in te tekenen. Wij verwachten dan ook binnen drie jaar één of meerdere exits”

Interesse om deel te nemen in Sprout Fonds III? Vul dan het aanmeldformulier in.  Eerst meer weten? Mail ewald@sprout.nl of download hier de brochure.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!