Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Start: de eerste winst

Vroeg of laat komt de eerste omzet binnen. Maar wat is verstandig? Die mooie auto kopen, of toch maar de eerste centen in de onderneming stoppen? “Onze netto jaarwinst was 4.000 euro. Daar hebben we een beamer voor gekocht.”

Jeanette Diepenbroek (36) organiseert sinds 2005 congressen en evenementen met haar bedrijf Procongress. Haar eerste opdracht had ze een dikke maand na de start binnen. Inmiddels heeft ze er al ruim tien gedaan en is de 15.000 euro die ze in het bedrijf heeft geïnvesteerd terugverdiend. Er is al een paar duizend euro aan winst binnen, die ook weer netjes in het bedrijf is gegaan. Behalve haar allereerste omzet, daar ging ze van uit eten en bouwde er een feestje van. Meer winst investeren in het bedrijf wil Diepenbroek niet. Of toch: ze weet alles nog alleen te regelen, maar er zijn al plannen voor uitbreiding. “Ik ben veel op pad. Nu weet ik alles nog wel te behappen, maar als het drukker wordt moet ik iemand inhuren.” Ze richt zich op dit moment op het volbrengen van haar opdrachten. “Ik wil met zo min mogelijk investeringen iets moois maken. Zo kan ik van de winst andere dingen doen.” Binnen vijf jaar wil Diepenbroek een toonaangevend bedrijf worden. “Maar winst maken, daar doe ik het ook voor.”
De aanloop van Esther Savijn was iets langer. In 1993 startte ze haar onderneming voor keuken- en badkamerontwerp. “Eigenlijk had ik voor de showroom al 250.000 gulden (113.000 euro) ) nodig. Maar met de 75.000 (34.000 euro) die ik had, moest ik creatief omgaan. Dat betekende ook dat mijn break-even lager lag en ik sneller winst kon maken.” Die eerste winst – 9.000 euro – kwam na zo’n twee jaar binnen. Het grootste deel stopte Savijn in haar bedrijf. De rest besteedde ze aan zichzelf en spaarde ze op, mocht de Belastingdienst nog een verrassing hebben. “Veel ondernemers willen meteen een Mercedes rijden, maar dat hoefde van mij niet zo. Wel heb ik samen met ontwerpster Mary Dekker een huis aan de Spaanse Costa gekocht, dat verhuren we. Soms gaan we er zelf naar toe”, vertelt Savijn.

Rutger Peters is nu een man in bonis, maar dat was na de start van Zylom in 2001 wel anders. Met acht vennoten startte hij het gamesbedrijf en verkocht het dit voorjaar voor 17 miljoen aan RealNetworks. “Nog geen drie jaar geleden hadden we een netto jaarwinst van 4.000 euro”, zegt Peters lachend. “Dat geld hebben we gebruikt om een beamer te kopen, die hadden we erg hard nodig.” De eerste twee jaar van Zylom verliepen moeizaam. De negen mannen begonnen na de it-hype voor zichzelf. Het bedrijf waarvoor ze werkten, Gamegate, ging failliet. Toch geloofden ze in de formule, eenvoudige spelletjes maken en verspreiden via internet.
Inkomsten moesten komen van adverteerders, maar die hielden zich op de achtergrond na de crash. “We hadden een half miljoen nodig om te starten en het eerste jaar door te komen. Daarvoor heeft iedereen veel geld moeten lenen. Ik nam een tweede hypotheek en leende bij mijn vader. Andere namen spaargeld op en van iedereen werd geleend. Een van de vennoten heeft zelfs op zijn Bijenkorfcard voor het maximum bedrag gekocht en weer geruild voor cash.” De negen ondernemers moesten zuinig leven. “Alles wat we verdienden stopten we weer terug. PC’s bouwden we zelf en alles wat we nodig hadden kochten we tweedehands.” Met behulp van venture capital en een bank werd het tweede jaar gefinancierd. Na anderhalf jaar kon Zylom de investeerders weer uitkopen. Mondjesmaat werd het personeelsbestand uitgebreid tot 25 begin 2005. Met inmiddels vijftig medewerkers is Zylom onder de rook van de Philips-fabrieken uitgegroeid tot marktleider op het gebied van casual games. Miljoenen mensen spelen de eenvoudige internetspelletjes. “Ons doel was de grootste worden van Europa. Nu RealNetworks ons heeft gekocht zijn we dat.” (DA, RR)

‘Ik nam een tweede hypotheek en leende bij mijn vader. Andere namen spaargeld op en van iedereen werd geleend’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Starters in Nederland
 Nederland telt 55.000 starters
 Na vijf jaar bestaat nog 49 procent
 53 procent van de starters maakt winst in het eerste bedrijfsjaar
 91 procent van de starters heeft aan het begin veel vertrouwen in de toekomst
 Na vijf jaar is dat nog 72 procent

Bron: EIM