Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Start-up rekent op olievlek in advertentiemarkt

De Zwolse start-up Youtising biedt adverteerders doelgerichte videoreclame op mobiele telefoons. In april begint de onderneming met het opzetten van een eigen ledenbestand. "Bedrijven vinden het interessanter om mensen buiten hun eigen klantenbestand te bereiken."

De 24-jarige ondernemer Stéfhan van der Sligte hoopt met zijn nieuwe dienst het gat in de advertentiemarkt te hebben gevonden. Via Youtising kunnen bedrijven videoberichten naar al hun klanten met internet op hun mobiel sturen. Na de videoboodschap verschijnt in het scherm van de ontvanger een vraag zoals ‘wilt u de folder ontvangen?’. Daar hoeft hij alleen ‘ja’ of ‘nee’ op te antwoorden. De benodigde adresgegevens zijn gekoppeld aan het telefoonnummer.

 

“Ik wilde het eerst met sms-jes doen, maar dat doen al heel veel bedrijven”, vertelt Van der Sligte. “Bovendien is het niet handig. Met een link in een sms moet je alsnog allerlei gegevens handmatig invullen. Die drempel ligt vrij hoog. En de beleving is beter met beeld dan met tekst.”

 

Remmende voorsprong

Voor de wet van de remmende voorsprong is hij niet bang. “Ik zie het andersom. Youtising is er als eerste. Ik stap vroeg in, dan loop ik voor op eventuele concurrenten.” Of bedrijven al staan te springen om het concept is nog tweeledig: “Misschien zijn we wel een beetje te vroeg. Internet op de mobiele telefoon is nog volop in ontwikkeling. Maar bedrijven die met jongeren te maken hebben zien al meer mogelijkheden dan bedrijven die zich op oudere doelgroepen richten.”

 

Mytising

Ook met de spin-off Mytising, die begin april online zal komen, moet Van der Sligte het vooral van jongeren hebben. Wie zich bij Mytising inschrijft, spaart iedere keer dat hij op ‘ja’ drukt na een videoreclame voor het gratis versturen van eigen filmpjes. Ouderen vinden dat niet zo interessant.”

 

Met de site Mytising hoopt Van der Sligte een groot eigen ledenbestand te creëren. Dat is nodig om adverteerders te trekken, zegt hij. “Ik heb met verschillende bedrijven gesproken. Zij vinden het interessanter om mensen buiten hun eigen klantenbestand te bereiken. Met een groot eigen netwerk worden we dus aantrekkelijker als advertentiedienst.”

 

Privacy

Wie zich bij Mytising inschrijft levert gegevens af zoals het telefoonnummer, adresgegevens en voorkeuren. Om de privacy enigszins te waarborgen krijgen adverteerders alleen de gegevens die nodig zijn voor een specifieke vraag. Die gegevens mogen vervolgens slechts een keer gebruikt worden.

 

Van der Sligte hoopt op een olievlekwerking. Over een eventuele samenwerking met een bestaand sociaal netwerk zoals Hyves heeft hij al wel nagedacht, maar voorlopig ziet hij daar niets in. “Ik wil het zelf doen. Ik wacht dus eerst de olievlekwerking af. Als ik mijn vrienden vraag naar hun adresboek te sturen dat iedereen Mytising moet gebruiken omdat je dan gratis filmpjes naar je vrienden kan sturen, verwacht ik dat het netwerk snel zal groeien. Lukt dat niet, dan kan ik altijd nog aankloppen bij Hyves.” Verder denkt hij er over in de beginfase videoberichten aan Mytising-leden aan te bieden voor de prijs van een sms-bericht.

 

Vertraging

Het heeft een half jaar geduurd voor de beide diensten startklaar waren. Dat duurde te lang voor de jonge ondernemer, die op twee maanden gerekend had. Oorzaak waren de technische moeilijkheden bij het creëren van een standaard voor het versturen van videoberichten. “Er zijn allerlei verschillende telefoons en providers. Die vragen allemaal andere technische aanpassingen. We moesten dus eerst alles testen en rechtzetten.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Van der Sligte heeft de ontwikkeling van zijn software zelf betaald. “Ik heb naast mijn studie gewerkt en gespaard. Ik ben opgevoed met het idee dat je eerst alles uit de kast moet halen voor je naar de bank gaat.”