Startup Magnet.me gaat achter LinkedIn aan

Startup Magnet.me is sinds vijf maanden live met een site die afstudeerders en werkgevers met elkaar in contact brengt. De vergelijking met LinkedIn vindt mede-oprichter Vincent Karremans eervol. "Wij willen uiteindelijk dé concurrent worden."

Wie?

Vincent Karremans (26), net afgestudeerd Rechten en Economie, Rotterdam, Freek Schouten (27) en Laurens van Nues (25), beiden student Sustainable Energy Studies, Delft.

Wat?

Magnet.me, opgericht eind 2011 en live sinds september vorig jaar, brengt bedrijven in contact met afstudeerders. Daarvoor gebruiken de makers van de website social mediatechnieken: studenten die zich oriënteren op de arbeidsmarkt maken hun cv aan en geven daarbij hun voorkeuren voor werkgevers of stageplekken aan, bedrijven maken een profiel aan met vacatures, laten weten wat voor soort mensen ze zoeken. Zodra er een match is tussen een bedrijf en een potentiële werknemer, krijgt die automatisch een contactverzoek à la LinkedIn. Eenmaal gematched kunnen bedrijven de cv’s inzien en hun vacatures, berichten en evenementen naar hun contacten sturen. “Het lijkt van een afstand op LinkedIn, maar het is veel interactiever door die automatische netwerkverzoeken,” licht Vincent Karremans toe. “Bovendien komen partijen met elkaar in contact die niet eens van elkaars bestaan wisten.”

Magnet.me platform

Waarom zitten we hierop te wachten?

“Bij de Shells en Unilevers weten student en bedrijf elkaar wel te vinden, maar er zijn heel veel kleinere bedrijven die niet het recruitmentbudget en de tijd hebben om zich te profileren - een stand op een carrièrebeurs kost al snel tienduizend euro. Andersom laten studenten ook kansen liggen, als ze geen idee hebben dat ergens een bedrijf met de perfecte baan op hen wacht.”

Is dit uniek?

“Er is werkelijk een wildgroei aan sites op dit gebied. Er zijn massa’s plekken waar stageplaatsen of cv’s te vinden zijn of waar bedrijven en sollicitanten zich kunnen profileren. Een van onze usp’s is dat kleinere bedrijven bij ons net zo veel exposure krijgen als de grote. Dat creëert een level playing field en biedt toegang tot een completer aanbod in de markt. Bovendien zien wij nog nergens, ook niet in het buitenland, sites die social mediatechnieken inzetten om een netwerk te bouwen. Ja: op Facebook zijn intiatieven, en natuurlijk is er LinkedIn zelf. Maar wij werken anders dan LinkedIn: daar kom je niet in contact met onbekenden, Magnet.me werkt veel interactiever dankzij de automatische matching. Bovendien: als je eenmaal een baan hebt, ga je niet op LinkedIn al te hard roepen dat je hard op zoek bent naar een andere werkgever.”

Verdient Magnet.me straks wel voldoende geld?'

Alexander Ribbink (Prime Ventures)

Wat is het verdienmodel?

Magnet.me is tijdens een proefperiode in beginsel gratis, maar vraagt bedrijven daarna een vergoeding als ze meer inzicht willen krijgen in hun netwerk en bijvoorbeeld de overlap met dat van hun concurrenten op de arbeidsmarkt. “Maar we willen alles zo laagdrempelig mogelijk houden: het gaat om bedragen in de buurt van de duizend euro per jaar.” Voorop staat dat Magnet.me eerst zo hard mogelijk wil groeien. “Dat is de gouden regel: zodra er traffic is, kun je bovenlangs of onderlangs wel geld verdienen. Bedrijven willen straks aan marketingcampagnes doen via onze site, we kunnen marktonderzoek gaan doen. Maar waar we nooit van af zullen stappen: alles blijft grotendeels gratis, of prima betaalbaar.”

Loopt het een beetje?

Inmiddels hebben 200 bedrijven zich aangesloten bij Magnet.me, en vijfduizend studenten. “Als je uitgaat van de 26.000 WO-studenten met relevante studies die tegen hun afstuderen aanzitten, is dat dus al 1 op 5. We zijn de bedrijven langsgegaan om ze te overtuigen, inmiddels melden ze zich spontaan aan. We meten het aantal succesvolle matches nog niet, maar we krijgen regelmatig enthousiaste reacties van recruiters en hr-mensen. En de arbeidsmarkt ligt inderdaad op zijn gat. Dat we dwars daar tegenin hard groeien, lijkt me veelzeggend.”


Magnet.me van links naar rechts: Laurens van Nues, Vincent Karremans en Freek Schouten.

Is Magnet.me schaalbaar?

“We beperken ons nu tot studenten, die markt kennen we door en door. Vanaf 1 mei gaan we om te beginnen ook hbo’ers toelaten, dan zijn er al veel meer dan de WO-studenten. Zo leggen we als het ware een fundament voor de volgende fase, waarin we ons gaan storten op alle Nederlandse professionals: de afstudeerder van nu is over drie jaar een hoog opgeleide professional. We moeten wel goed uitdenken hoe we die volgende stap gaan zetten. En daarna ligt de stap naar het buitenland voor de hand. Uiteindelijk willen we dé concurrent van LinkedIn worden.”

Nog funding nodig?

“We zijn begonnen met geld van bekenden. Niet heel veel: we zijn nu met tien studenten, en die zijn goedkoop. We zitten anti-kraak, in een voormalig pand van de Sociale Dienst: tapijttegels eruit, vloer grijsgeverfd en een tennistafel erin. De bescheiden cashflow stoppen we rechtstreeks in het bedrijf. In een volgende fase zijn we zeker op zoek naar investeerders. Dan denken we eerder aan strategische partijen, die thuis zijn in de recruitmentmarkt. Wij weten alles van studenten, maar van professionals hebben we de ballen verstand: wij hebben ons eigen bedrijf, maar gesolliciteerd hebben we nog nooit.”


Wat vindt investeerder Alexander Ribbink, partner bij Prime Ventures, van Magnet.me? 

Alexander Ribbink van Prime Ventures ziet het concept van Magnet.me wel zitten, maar het zal keihard buffelen worden om de vele concurrenten de baas te blijven.

"Als ik naar dit bedrijf kijk, zie ik een mooi concept, en Magnet.me heeft ook een mooi aantal klanten, maar.....
wat zijn er veel concurrenten! En een tweede bedenking die ik erbij heb: wordt er straks wel genoeg geld verdiend?"

"De terughoudendheid die ze hebben om voldoende geld te vragen voor de dienst, in de hoop dat voldoende volume alles zal oplossen, doet mij huiveren voor het businessmodel: wil men er wel voldoende voor betalen? Is het de bedrijven voldoende waard?"

Prime Ventures stak eerder wel geld in eBuddy, de berichtendienst die inmiddels voor vele miljoenen gebruikers de toegang vormt tot social media. Ribbink is dus geen vreemde in die wereld. "Het gebruik van social media om tot een match te komen is straks de gewoonste zaak van de wereld, zeker ook in het recruteren van talent. Daarom vraag ik me af: wat is op dat moment de extra dienst die door Magnet.me geboden wordt?" 

"Ze moeten de kracht van de concurrenten en de gevestigde spelers ook niet onderschatten. De student is nu eenmaal een heerlijk brokje doelgroep waar vele groten zich graag over ontfermen. Daarom is mijn advies: zorg voor voldoende innovatie en eigenzinnigheid om de nieuwe student beter te bereiken dan je concurrenten."

"Kortom, het ziet eruit als een veelbelovend begin. Magnet.me heeft heel knap en snel een indrukwekkende positie opgebouwd, maar het moet zijn product verder versterken. En: durf er voldoende geld voor te vragen!"