Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tinypay met Turks geld naar VS

Startup Tinypay.me had Europese en Amerikaanse investeerders voor het uitkiezen, maar ging verrassend in zee met een Turkse retailreus. “Hij schreef direct een cheque van een miljoen uit.”

Ineens kunnen ondernemers zomaar aantrekkelijk voer voor investeerders zijn, zo ondervonden drie Delftse jonge honden afgelopen jaar. Het drietal timmerde al zes jaar aan de weg met hun bureau MediaMedics, een in hun studententijd opgericht bedrijf dat internetdiensten ontwikkelt voor verschillende firma’s. “We deden zaken met zowel de bakker om de hoek als met grote bedrijven als L’Oréal en Paypal”, vertelt mede-oprichter Richard Straver (foto), die een ondernemerstrio vormt met Melvin Tercan en Valentin Smirnoff.

Maar hun leven kwam in een stroomversnelling toen, zoals Straver het verwoordt, MediaMedics ‘zaadjes ging planten’ met eigen ontwikkelde applicaties. In de avonduren wist het team in een tijdsverloop van een jaar zowel een factuurdienst voor zzp’ers, een drag and drop app voor webdesigners als een transactiedienst in elkaar te ‘sleutelen’. Tot hun eigen verbazing werd Tinypay.me, een toepassing waarmee gelegenheidsverkopers en beginnende webshops binnen een minuut een product te koop te kunnen aanbieden, een hit op internet en gelauwerd met prijzen als de Accenture Innovation Award en Sprouts 25 onder de 25-titel (zie foto onder). Straver: “Vervolgens stonden investeerders in de rij.”

>> Lees ook over Groupchat.tv, een nieuwe toepassing van het Tinypayme-trio

Geen optimisme

In de tweede helft van 2010 ging het bedrijf, toen nog onder de vlag van MediaMedics, met verschillende investeerders aan tafel. Niet alleen Nederlandse geldschieters passeerden de revue, maar ook Engelse, Duitse, Franse, Belgische en Amerikaanse durfkapitalisten, waaronder het New Yorkse First Mark Capital. Er kwam echter geen akkoord. Straver: “De ene investeerder wilde meteen ons hele bedrijf opeten. De ander zat niet met ons op één lijn. Ze dachten niet zoals wij, als een ondernemer, maar verlangden allerlei modellen en plannen van ons en keken alleen maar naar valkuilen. Het optimisme en avontuurlijke ontbrak.”

Het tij keerde vanaf maart: de van oorsprong Turkse Melvin Tercan werd uitgenodigd om Tinypay.me te presenteren op Webrazzi, een jaarlijkse conferentie voor webentrepreneurs in Istanbul. De ondernemer verbleef bij familie aan de Bosporus, deed ‘zijn ding’ en werd aangesproken door een marketeer van ‘een zekere’ Aksoy Group. De man maakte volgens Straver direct een goede indruk op Tercan: “Hij zei dat zijn baas fan was van onze applicatie, helaas niet bij de presentatie aanwezig kon zijn, maar door hem gestuurd was om ons te overhalen een keer om de tafel te gaan zitten.”

‘How much do you need?’

Toen het trio over de Turkse ‘opportunity’ sprak had Straver eerst z’n bedenkingen, onwennig bij de gedachte dat een Aziatische investeerder geld in zijn bedrijf zou steken. “Daar was ik niet op bedacht.” Die gevoelsblokkades werden echter stuk voor stuk weggenomen. Eerst doordat de ondernemers erachter kwamen dat Aksoy een retail- en internetreus is, die met Sahibinden onder meer de Turkse Marktplaats.nl in huis heeft, vervolgens door de professionele en volgens Straver ‘Amerikaanse’ indruk die de ceo maakte tijdens een Skype-meeting. Daarna kwam ook nog eens de persoonlijke klik.

“Ze nodigden ons uit om nogmaals naar Istanbul te komen, zodat we de rest van de directie zouden leren kennen. Eenmaal aangekomen, werden we heel enthousiast onthaald. Beneden werden we verwend met eten en drinken, boven benadrukten ze nogmaals hoe super ze onze toepassing vonden en weer beneden reed een privé-chauffeur ons weg.” Eigenaar Taner Aksoy bleek één van hen te zijn, namelijk een internetentrepreneur die eigenhandig Sahibinden.com had opgericht en in het verleden ook Turkcell, een van de grootste Aziatische mobiele operators, had geleid.

Straver: “Hij is helemaal gek van internet. We voelden de chemie die we met hem hadden.” Een middag later veranderde Aksoy Internet Ventures in een droominvesteerder, toen de Nederlanders op Aksoys verjaardag werden uitgenodigd voor een lunch met zijn vrienden. “Dat was op zich al speciaal. Maar daarnaast stelde hij zich ook heel bescheiden op. “I really would like to work with you”, zei hij. ‘How much money do you need?’, vroeg hij vervolgens. We keken elkaar aan en zeiden ‘1 miljoen’. Vervolgens schreef hij een cheque van een miljoen dollar voor ons uit. Ik kon het wel van de daken schreeuwen.”

Silicon Valley

Tinypay.me is dankzij het groeikapitaal inmiddels neergestreken in San Francisco, waar ze het aantal unieke bezoekers naar miljoenen per maand willen laten doorstoten. Tercan en Smirnoff, coo van het bedrijf, zijn druk bezig met het formeren van een achtkoppig Amerikaans team. Straver verzorgt nu nog de salesbelangen van het bedrijf in Nederland, maar zal zich naar verwachting eind dit jaar ook gaan vestigen in de VS. “Ze laten me elke dag via Skype weten hoe kicken het daar is. Elke avond is er wel een event te vinden.”

Het bedrijf, waar de ondernemers nog steeds een meerderheidsbelang in hebben, kan in ieder geval al schermen met mooie partners als Paypal Nederland, dat over een week met een testprogramma start waar 400 ondernemingen zich voor konden opgeven. Straver: “Daarna wordt alles voor iedereen open gegooid. Iedereen die uitlogt bij Paypal, komt op Paypal Shopping en kan daar van onze dienst gebruik maken.” Verder is ook de Nederlandse tak van de Finse uitgever Sanoma een whitelabel-partnership aan het opzetten.

Voordat de Aksoy Group instapte, had de startup zich voorgenomen om geld te verdienen door een commissie van vijf procent van elke verkoopprijs op Tinypay.me te innen. “We hebben ook een service bedacht die gebruikers een bepaald aantal clicks laat inkopen en automatisch campagnes op onder meer Google, Facebook en Linkedin aanmaakt.” Tinypay.me heeft nu echter besloten de dienst voorlopig gratis aan te bieden. Alleen als een gebruiker een marktplaats op wil zetten met gebruik van Tinypayme, dan moet deze nog wel een  verkoopcommissie afdragen aan de startup, afhankelijk van de sales fee. “Onze prioriteit is om flink te groeien en daarom willen we zoveel mogelijk drempels weghalen om bij ons te verkopen. Dat is een voordeel van Amerika, winst maken is hier geen prioriteit”, besluit de webdesigner, die over ruim een jaar de komst van een tweede investeerder zeker niet onaannemelijk acht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>>Lees ook hoe de Nederlandse Silicon Valley-startup Cloud9 geld ophaalde:

‘We stonden stijf van de adrenaline’

Verder: