Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tips voor uw debiteurenbeleid

Wie houdt binnen uw bedrijf de debiteuren bij? En wanneer schakelt u het incassobureau in? Drie tips om het bedrijfsrisico zo klein mogelijk te houden.

Stel een medewerker aan voor het debiteurenbeleid

Op die manier voorkomt u dat de klant met de vertegenwoordiger over de rekening gaat onderhandelen. Bovendien blijven achterstallige betalingen niet maanden openstaan. U bent tenslotte niet gaan ondernemen om de facturen in de gaten te houden.

Ken uw klanten
Niet elke order zorgt voor inkomsten. Niet elke klant of organisatie verdient u vertrouwen. Zorg dat u weet hoe de nieuwe klant er financieel voor staat.

Hanteer een actief debiteurenbeleid
Verstuur de factuur direct. Elke dag dat u wacht, heeft effect op de betalingstermijn en dus op uw cashflow.  Wijs de wanbetaler er op dat een incassobureau kan worden ingeschakeld. Wacht niet te lang. Van uitstel komt afstel.

 

Gebruik dit schema als leidraad:

 

 

Eerste factuur dag na levering
Eerste aanmaning/herinnering  dag 7
Tweede aanmaning  dag 14
Laatste aanmaning  dag 21
Dossier naar advocaat/incassobureau  dag 31
Eerste sommatie advocaat/incassobureau  dag 34

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer tips op Planet.nl