Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Treft de kredietcrisis de online branche?

Bang voor de kredietcrisis? Redenen te over om juist nu te investeren in online marketing, betogen marketingexperts. "Slimme bedrijven investeren in tijden van recessie."

Stefan Fellinger – directeur Blogo.nl, voorzitter Stichting SpinAwards en online marketing adviseur

“Het kan twee kanten opgaan. Sommige bedrijven zullen terugvallen in het oude en andere zullen deze tijd juist aangrijpen om dingen te veranderen. Om echt te veranderen moet het pijn doen. Die pijn staat ons nu te wachten. Je hebt bedrijven die in tijden van recessie snijden in het marketingbudget, maar je hebt ook slimme bedrijven. Die geven meer geld aan marketing uit. Wanneer je concurrent op dit gebied vermindert, en jij vermeerdert, dat biedt juist kansen om er nog meer rendement uit te halen. De komende maanden wordt het meetbare aspect belangrijker. Al jarenlang roept de marketingbranche dat online meetbaar is. Maar dat is wel met andere kengetallen dan die offline gebruikt worden. De online marketingsector moet met de billen bloot. Nu kan de meetbaarheid bewezen worden.”

 

Marco Derksen – marketingadviseur en voorzitter van IAB Nederland

“De markt in Nederland zal weinig van de kredietcrisis merken, er is nog steeds sprake van een voorzichtige groei. De rapportages van IAB Nederland verschijnen eens in de drie maanden. Ik verwacht niet dat de volgende cijfers een heel ander beeld geven. Bij online zijn veel campagnes resultaat gedreven. Daar zal de crisis weinig effect op hebben. Bij televisie en radio verwacht ik wel een terugval in de bestedingen. Je ziet in het algemeen in tijden van economische neergang wel effect in de marketingwereld. Juist nu is het belangrijk om jezelf als bedrijf naar buiten te brengen. Koppel het nog meer aan resultaten en zet meer in op marketing.”

 

Jeroen de Bakker – online marketing specialist en mede-oprichter van bureau 2008

“Er is nog steeds een groei in online budgetten. Al zal de ene partij het beter doen dan de andere. Je hebt bedrijven die online als een kanaal gebruiken en zij die online als een medium zien. In het eerste geval weet je precies hoeveel je investeert en wat dat oplevert. Een bedrijf als Bol.com bijvoorbeeld, weet precies wat de kosten van een lead zijn en wat dat oplevert. Als je bijvoorbeeld je Adword-campagne stopt, dan voel je dat aan de inkomstenkant. Kortom, je moet continu blijven rekenen wat het oplevert. Partijen die online als een medium gebruiken kijken naar de zichtbaarheid van een merk. Dat moet natuurlijk blijven. Het kan zo zijn dat er minder geld vrijkomt voor campagnes, maar niet alleen op het gebied van online marketing, ook offline. Bij het uitgeven van marketinggeld moet je kritisch kijken wat je gaat doen. Ik denk dat je met online in staat bent om met relatief lage kosten per contact mensen te bereiken. Ik zou zeggen: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Het voordeel van online is dat het preciezer is dan andere media. Je meet anders dan bij andere media, maar het is wel accuraat.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bron: Emerce