Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Update: Bankroet Coca Cola-uitdager is ‘reorganisatie’

Organic Beverages Group, de holding van Oggu, is sindskort niet meer in staat om zijn rekeningen te betalen. Ondanks expansie naar Engeland en Scandinavië is de fabrikant van organische cola daarom failliet verklaard. Toch is oprichter Leonard Freeke tevreden met de nieuwe stand van zaken: 'Nee, ik zit niet in de problemen. Het is een eerste stap naar een reorganisatie."

Tot eind 2011 liep alles nog vloeiend bij het Amsterdamse frisdrankbedrijf. Alleen al met zijn usp, als ‘s werelds eerste fabrikant van organische cola (zonder onder meer cafeïne) wist Freeke al snel veel ogen op zich gericht te krijgen. Daarmee kon hij Pepsi en Coca Cola, die in onderzoeken niet zelden worden weggezet als ongezonde frisdranken, serieus gaan uitdagen. Helemaal toen duidelijk werd dat Oggu in de schappen van AH en C1000 zou komen te staan, te danken aan een flinke kapitaalinjectie van dertien verschillende investeerders, onder wie ondernemers Zeger van Hövell tot Westerflier en Nickel van der Vorm. Het feit alleen al, dat het de duurzaamheidsbewuste Freeke na jaren van testen eindelijk was gelukt om als eerste een honderd procent organische en lang houdbare cola te creëren en hiervoor vele geldschieters te vinden, was voldoende reden om hem tot Sprout Challenger te benoemen.

Conflict

Echter sinds zo’n zeven à acht maanden, zo vertelt Freeke aan Sprout, is er een conflict ontstaan tussen de verschillende participanten. Er is een kamp, inclusief Freeke zelf, dat vindt dat de focus op een ander afzetgebied moet komen te liggen. Het andere kamp wilde zich echter op de ingeslagen paden blijven focussen, ondanks dat het bedrijf in de tussentijd ondervindt dat het lastiger is om er de biologische boodschap te laten landen.

“De commercials hebben onvoldoende effect gesorteerd”, zegt Freeke, die bij SBS 6 een heel andere commercial had willen lanceren, maar naar zijn eigen werd geblokkeerd door ceo David-Jan de Zeeuw. Wat ook bijdroeg aan de neerwaartse spiraal, is dat sommige EU-staten blijven stellen dat zoetstofextracten van de stevia-plant niet als natuurlijk mogen bestempeld worden. Oggu zou deze stof, waarmee zeer calorie-arme frisdranken geproduceerd kunnen worden, graag willen gaan gebruiken.

 

Freeke: “Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar met dit faillissement kan Oggu straks wel twee stappen vooruit maken. We maken een frisse start, met minder investeerders aan boord, waarvan alle neuzen naar dezelfde richting steken. Mogelijk onder een andere naam, en een nieuwe bv.”

Natuurlijk proces

Net als de productie van zijn frisdrank, ziet Freeke ook dit faillissement als onderdeel van een natuurlijk proces. “Ik heb nog nooit één bedrijf gezien dat in één rechte streep naar boven is gegroeid. Dit hoort er gewoon bij.” Hij is op de achtergrond druk bezig om de relaties met zijn leveranciers en verkooppartners gezond te houden, én om een nieuwe board bijeen te krijgen. “Een fout is dat we met teveel kleine participanten dit avontuur zijn aangegaan. Het is beter om bijvoorbeeld in totaal niet meer dan drie sterke partijen aan boord te hebben.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het faillissement is op 17 juli uitgesproken. Sprout heeft curator Rutger van Wijk om een reactie gevraagd. Die plaatst het beeld dat door Freeke geschetst wordt, in perspectief. “Dit is een faillissement, zeker geen reorganisatie.” Hij zegt wel dat het niet vaak voorkomt dat hij direct al wordt benaderd door geïnteresseerden die op het bedrijf/de bedrijfsonderdelen willen bieden. De leidende rol die Freeke zegt te spelen? “Iemand kan dingen voorkoken, maar niet op eigen kracht deals sluiten.”  

Hoofdafbeelding via Flickr-profiel Woordenaar