Verlies maken zó 2019? Toch niet: Amerikaanse matrassenkoning wil beursdebuut met verlies van 92 miljoen

casper sleep

Wie dacht dat winst maken – of in ieder geval enigszins de financiën binnen de perken houden – de nieuwe standaard was, heeft de prospectus van Casper Sleep nog niet gelezen. Het bedrijf probeert beleggers te paaien met een verlies van ruim 92 miljoen dollar.

“Wij zijn superconservatief met cash”, vertelde Philippe Vorst van New York Pizza onlangs aan Sprout. “Daar slapen we beter bij.” Zouden beleggers ook goed kunnen slapen over hun toekomstige beleggingen in de Amerikaanse matrassenverkoper Casper Sleep?

Het bedrijf kondigde afgelopen week zijn beursdebuut aan en zette daarvoor zijn prospectus online. Het financiële plaatje is nog verre verwijderd van zwarte cijfers, zo blijkt. In 2018, zo rapporteert de startup, maakte Casper Sleep over een omzet van 358 miljoen dollar een netto-verlies van wel 92,1 miljoen dollar.

Uber en Lyft

Opvallend, want waren het niet juist verlieslatende bedrijven zoals Uber en Lyft die vorig jaar teleurstelden met hun beursdebuten? En was het niet juist WeWork dat door zijn rampenprospectus de startupwereld deed inzien dat winst maken zo gek nog niet is? En nu hebben we weer een nieuw gigantisch veel geld verbrandend bedrijf dat tijdens een inital public offering richting de zwarte cijfers hoopt te gaan. Hóópt.

Bij zakensite Fast Company schrijven ze dan ook gevat: “Het laatste wat beleggers nu nodig hebben is nog een riskante weddenschap die hen meer geld zal kosten.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl