Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We zijn sexy voor investeerders’

Onder druk van de investeringsgekheid in online bedrijven, probeert Reinout Te Brake van de Nederlandse spelletjesmarketeer MMO Traffic nuchter te blijven. Toch praat ook hij met investeerders over een mogelijke geldinjectie. “We zijn sexy voor investeerders.”

In samenwerking met NUzakelijk

MMO staat voor Massive Multiplayer Online games. Kort gezegd: spelletjes die op internet worden gespeeld samen met andere gebruikers van over de hele wereld. “Mensen lachen wel eens als ik vertel in welke sector we zitten”, zegt Te Brake.

Onterecht volgens de gamesmarketeer. Binnen een jaar heeft MMO Traffic een miljoenenomzet weten te behalen. De snelle groei maakt het bedrijf extra aantrekkelijk voor investeerders.

MMO Traffic van Te Brake ziet zichzelf als een platform tussen de ontwikkelaars van spelletjes en de websites waar die spelletjes op terecht komen. “Er zijn heel veel ontwikkelaars in de wereld. Legio in Azië. Hoe meer ontwikkelaars, hoe minder marge.”

Rompslomp

“Bovendien kunnen ontwikkelaars spelletjes maken, maar ze denken niet aan de marketing.” Websites waar die spelletjes op terecht komen, hebben weer geen zin in de rompslomp. “Websites hebben geen zin om met 80 ontwikkelaars om te gaan.” Dit gat tussen ontwikkelaars en websites vult MMO Traffic op en hier vangt het een vergoeding voor.

Een voorbeeld van een site waar het concern aan levert is Free Online Games. Volgens Te Brake zitten er miljoenen mensen op zo’n site. Hij is ook in gesprek met grote spelers zoals Disney, eigenaar van veel entertainmentwebsites, Twitter en Facebook.

Wij zijn uniek

Naar eigen zeggen is MMO Traffic de grootste in deze sector. “Wij zijn uniek. Dit klinkt arrogant, maar ik heb gezocht en niemand gevonden.” Het bedrijf draait zo’n 12 tot 14 miljoen euro omzet per jaar. Opvallend omdat het bedrijf nog maar een klein jaar bestaat.

MMO Traffic wil uitbreiden en praat al met investeerders over mogelijk geldinjecties. “We hebben iemand ingehuurd voor de financiering”, verklaart Te Brake. Over het bedrag wil hij kwijt: “noordelijk van 30 miljoen en zuidelijk van 50 miljoen”.

Internetbubbel

De huidige investeringsmanie in de VS wil Te Brake geen internetbubbel noemen. “Ik denk dat investeerders wel geleerd hebben van de bubbel van 2000/2001”, verklaart Te Brake. Om duidelijkheid te creëren in die sector is het juist goed dat bedrijven naar de beurs gaan, volgens de internetondernemer.

Een beursgang verplicht die bedrijven om meer openheid van zaken te geven en zo kunnen investeerders beter berekenen wat het bedrijf waard is. “Het is altijd afwachten, maar we zien wel een hele interessante ontwikkeling.”

Voorzichtig

Of Te Brake MMO Traffic ook naar de beurs wil brengen? “Zeg nooit nooit. Het is geen droom, maar ik heb wel adviseurs die zeggen dat ik het moet doen.”

MMO Traffic heeft op dit moment 30 werknemers in dienst, waarvan 16 in Nederland. Over een maand wordt het personeel in Nederland uitgebreid naar 30 man.

De ondernemer wil op termijn groeien naar een personeelsbestand van 80 tot 100 man en wil het daar ook bij houden. “Ik huur niet in om mensen in te huren. Wij zijn voorzichtig. Als ik 300 tot 400 werknemers heb, dan gaat er iets mis. Dat is het niet efficiënt meer.”

Zomerbries

Ook in het bestuur breidt het bedrijf uit. Onlangs heeft MMO Traffic een Amerikaanse CRO, Chief Revenue Officer, aangenomen. Hij is verantwoordelijk voor het binnenhalen van budget voor het bedrijf.

Komende woensdag bij het Dutch Festival of Games in Utrecht maakt het bedrijf naar verwachting een nieuwe bestuursvoorzitter bekend.

Te Brake wil geen namen noemen, maar de nieuwe voorzitter heeft ervaring opgedaan bij onder andere het Amerikaanse bedrijf Atari. Volgens Te Brake gaat hij als een “zomerbries door het kantoor” werken.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op zoek naar een investeerder? Overtuig investeerders én ontvang meer geld onder de beste voorwaarden Hoe je dat doet lees je op ondernemerinbusiness.nl.