Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wie gaat Business Boost 2006 winnen?

De drie finalisten van Business Boost zijn bekend. Dentline, Difrax en Sentavi gaan op 2 november uitmaken wie met 50.000 euro naar huis gaat.

“We zien het als een erkenning voor de ambitieuze weg die we vorig jaar zijn ingeslagen”, aldus finalist Vivienne van Eijkelenborg, directeur van babyproductenmaker Difrax. “Nu we zover gekomen zijn, zullen we zeker tot het gaatje gaan om Business Boost ook te winnen. Maar de waardering en de publiciteit is voor ons misschien nog wel belangrijker dan de 50.000 euro.” Ruim 130 ondernemers hebben zich dit jaar ingeschreven voor Business Boost, de groeiplanwedstrijd van Sprout en SNS Bank.
De beste tien groeiplannen werden maandag 10 oktober gepresenteerd op het hoofdkantoor van SNS Bank in Utrecht. In een strak geregisseerde halve finale-middag kreeg iedere ondernemer exact 10 minuten spreektijd waarna de jury nog 5 minuten vragen kon stellen. Het was net als vorig jaar weer een middag waar het enthousiasme en de energie van afspatte, waarbij het overigens opviel dat sommige ondernemers, ondanks hun staat van dienst, toch nog behoorlijk zenuwachtig waren.

Misschien kwam het door de jury van bekende ondernemers, wellicht was het de geldprijs van 50.000 euro. Het bleek maar weer eens dat veel Nederlandse ondernemers qua pitchen nog wel wat kunnen leren van hun Amerikaanse collega’s. Achtereenvolgens kwamen de volgende ondernemers aan bod: Robert Schliekelmann AMS GROUP (outsouring naar China), Michiel Allessi Dentline (afspraakportal), Vivienne van Eijkelenborg Difrax, (babyproducten), Peter Acu LOOK @T (online kleurplaten), Roderick Wijsmuller, Marqit, (ICT-marktplaats), Maarten Houben Medisch Centrum Winter, (reïntegratie), Henk Vlastuin Movexx, (elektrische trekhulp), Oscar Meijer Sentavi, (UV-douche), Johan van der Stoel Streamit, (internetradio) en Dolf Kars Videostrip, (videosoftware). Door de grote variëteit aan activiteiten van de deelnemende bedrijven was het soms een beetje appels met peren vergelijken.

Het viel daarom niet mee voor de jury – die onder meer bestaat uit Marc Schröder Boris Veldhuijzen van Zanten, Yvonne Swaans en Zakenvrouw van het Jaar Esther Raats, om aan het eind van de middag tot een keuze van de finalisten te komen. Uiteindelijk zijn er toch drie bedrijven uitgerold die volgens de jury allen ’een ambitieus en vernieuwend groeiplan weten te combineren met een degelijke financiële onderbouwing en overtuigende presentatie’. Dentline, Difrax en Sentavi gaan donderdag 2 november onderling uitmaken wie met de investeringsbijdrage van 50.000 euro naar huis te gaan.
Voor de 32-jarige Michiel Allessie van Dentline zou het winnen van Business Boost een welkome aanvulling vormen om zijn ontwikkelde software en webdiensten van tandarts.nl uit te rollen naar andere medische segmenten, zoals apothekers, fysiotherapeuten en huisartsen. In 2003 verruilde Allessie zijn werk als tandarts grotendeels voor het ondernemerschap. Met vier werknemers in dienst verwacht Dentline dit jaar een omzet van 260.000 euro te maken. Dat wil hij in drie jaar met 500 procent laten groeien.
Minstens zo ambitieus is het plan van Merijn Wegdam (30) en Oscar Meijer (28) van Sentavi, die vanaf volgend jaar met een goedkopere portable UV-douche (de Sunshower Corner Unit) willen komen die in 2009 tot een (internationale) omzet van ruim 12 miljoen euro moet leiden. En ook bij Difrax staat de internationale roll-out van zijn (baby)producten centraal. Na het veroveren van een nummer 3-positie in de Nederlandse markt zijn komend jaar de pijlen gericht op Duitsland en Spanje.

 
Jurylid Marc Schröder, die vorig jaar ook in de jury zat, was aangenaam verrast door de kwaliteit van de deelnemers. “Geweldig om te zien waar deze ondernemers allemaal mee bezig zijn. Er wordt behoorlijk wat afgeklaagd over de zwakke Nederlandse ondernemerscultuur of het vermeende gebrek aan groeiambities. Maar als je dan dit ziet, daar word ik toch weer even heel blij van. In feite gun je alle drie ondernemers van harte de prijs, ik zou het op dit moment echt nog niet weten. Het belooft in ieder geval een spannende finale te worden.”

Kader onderaan Op donderdag 2 november presenteren Dentline Difrax en Sentavi in Studio 2 & 3 op het Mediapark hun groeiplan aan de jury van bekende en succesvolle ondernemers. Voor deze finale zijn nog een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Kijk voor meer informatie op sprout.nl/businessboost.