Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Yunoo door ING buitenspel?

Internetonderneming Yunoo staat voor een uitdaging. ING Retail lanceert deze zomer nog haar eigen online huishoudboekje. “Ze wilden ons niet onder een whitelabel afnemen.”  

De Utrechtse startup – in iets meer dan een jaar gegroeid naar bijna 90.000 gebruikers en sinds kort een miljoeneninvestering van Sanoma op zak – kende tot nog toe geen wezenlijke concurrentie in Nederland. Het heeft er binnenkort een grote concurrent bij.

Hans Hagenaars, directeur marketing van ING liet tijdens een bijeenkomst vorige week weten haast te maken en deze zomer nog TIM – INGs online huishoudboekje – te introduceren bij klanten. Er liep al een pilot. Het gaat om een potentieel grote groep gebruikers. Vorig jaar meldde ING na de integratie met De Postbank op 8,8 miljoen rekeninghouders te zitten.

Yunoo was begin vorig jaar in de race om ING binnen te halen als klant. Dat is niet doorgegaan. Directeur Patrick van der Tuin: “Ik denk dat we op dat moment nog te klein voor ze waren.” Yunoo is vorig jaar maart live gegaan.

Een woordvoerder van ING licht toe: “We zijn in eerst instantie inderdaad in gesprek geweest om bij bestaande partijen af te nemen, maar hebben toch gekozen om te partneren.” Het Amerikaanse Strands heeft de functionaliteit voor ING ontwikkeld. Het bedrijf is in Amerika al langer actief met online huishoudboekje Money Strands.

“We zijn niet bang dat we klanten verliezen. Een deel van onze functionaliteit is interessant voor de bank. Die wordt slechts concurrent op één onderdeel van onze diensten. Wij zijn echter een bankonafhankelijk platform dat naast het geven van inzicht via een online huishoudboekje klanten ook proactief helpen met besparingen”, laat Van der Tuin in een reactie weten. De ondernemer zegt niet in de tegenaanval te gaan door een grote marketingactie op te tuigen. “We zijn met nog een andere bank in onderhandeling over het whitelabelen van Yunoo.”

Online koppeling

Yunoo mag een innovatieve dienst hebben, maar in de huidige marktsituatie speelt er ook iets anders. Nu moeten gebruikers zelf de data uit hun interbankaccounts importeren. Yunoo streeft naar een automatische koppeling van gegevens, maar de ING en andere banken werken niet mee. Van der Tuin: “Ze zien de data als hun eigendom.”

De functionaliteit ING is wel automatisch. “Het is niet zo dat we Yunoo willen tegenwerken, maar we zitten met procedurele eisen omtrent veiligheid en ook met de vertrouwelijkheid van onze gegevens richting klanten”, aldus de woordvoerder.

Standaard

Het wordt een uitdaging. De ondernemer zegt wel gesprekken te voeren met banken, maar verwacht niet dat er op korte termijn een standaard komt en ze Yunoo willen faciliteren in het automatisch aanbieden. “In landen als Duitsland is er al een standaard voor banken om hun data beschikbaar stellen, daar is het geen issue.”
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het artikel Onderhandelen met je concurrent?

Meer verhalen van ondernemers? Get Sprout magazine!