Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werkt de nieuwe generatie investeerders

Hoe gaat de nieuwe generatie investeerders te werk? Drie jonge investeerders over hun werkwijze. "Het is veel leuker om nauw bij je investeringen betrokken te zijn en je successen met anderen te delen."

Vergeet de grijze vermogende vijftiger of zestiger die af en toe een gokje wil wagen. De nieuwe generatie investeerders komt er aan. Betrokken, ondernemend en vooral realistisch. “Jonge ondernemers vragen vaak gelijk een paar ton. Maar van 50.000 euro kun je prima een bètaproduct ontwikkelen en de eerste slagen maken.” Drie jonge investeerders vertellen hoe ze te werk gaan. 

 

“Achteraf gezien ben ik te voorzichtig geweest” “Ik investeer het liefst in mensen die het al eens hebben laten zien” “Mijn belangrijkste criterium is dat het leuk is”
Erwin Koenraads (28) is het liefst betrokken bij bedrijven die een complete markt op de kop zetten. Door te investeren, vergroot je de kans dit van dichtbij mee te maken. Iedereen verklaarde Paul Montagne (33) voor gek. We hadden geen netwerk, we waren zo groen als gras. Ik snap nu wel dat we destijds geen investeerders vonden. Roland Notermans (46) moet van toegevoegde waarde zijn als investeerder. Ik ben een aanjager en ben commercieel sterk. En door mijn financiële achtergrond ben ik goed in het ophalen van kapitaal.
Lees hoe Erwin Koenraads te werk gaat  >> Lees hoe Paul Montagne zijn investeringen uitkiest >> Lees hoe Roland Notermans zijn ondernemers helpt >>

 

 

“Achteraf gezien ben ik te voorzichtig geweest”

Investeerder Erwin KoenraadsInvesteerder: Erwin Koenraads (28)
Investeert: van 25.000 tot 100.000 euro
Huidige participaties: deelname in een detacheringsbedrijf en telecombedrijf; seedkapitaal in eigen start-up Chef in a Box
Exits: 2 x faillissement, 1 x geslaagde exit

Het bedrijf van Erwin Koenraads is niet bepaald gevestigd op een A-locatie in Den Haag. Het ligt pal boven een tankstation, de receptie is onbemand en een groot deel van het bedrijfsverzamelgebouw staat leeg. “We doen zoveel mogelijk low cost”, zegt de jonge investeerder. “Geen duur pand, geen dure auto’s. Zo houden we meer geld over om te investeren.”

Koenraads heeft met zijn compagnon Hendrik Halbe een adviesbureau, waarmee ze onderwijsinstellingen en bedrijven helpen bij het commercialiseren van hun kennis. Een interessante business, daar niet van. Maar, zegt Koenraads: “Je moet het allemaal per uur verdienen, dat maakt groeien lastig. Het liefst ben ik betrokken bij bedrijven die een complete markt op de kop zetten. Door te investeren, vergroot je de kans dit van dichtbij mee te maken.”

Mislukte investeringen

Drie jaar geleden, hij was pas 25 jaar oud, deed Koenraads zijn eerste investering. Samen met zijn compagnon stak hij 40.000 euro in een online talentenplatform. Ondanks het ervaren management werd het een fiasco. Er ontstond ruzie binnen de directie en uiteindelijk ging het bedrijf failliet. Koenraads was zijn geld kwijt. 

De jonge investeerder blikt erop terug alsof hij al dertig jaar meedraait: “Je investeert altijd met geld dat je kunt missen. Zodra je je geld overmaakt, neem je er afscheid van. Ik heb er niet echt wakker van gelegen, het is part of the game.” Daarna verloor hij nog eens een kleiner bedrag door een mislukte investering via crowdfunding.

Leren van ervaren investeerders

Het komt vaak voor bij beginnende informals: de eerste investering loopt fout af, en niet zelden is het meteen ook de laatste investering. Zo niet bij Koenraads. Hij ging op zoek naar mensen met verstand van zaken en sloot zich aan bij De Investeerdersclub, een gezelschap van ruim 50 informal investors. Koenraads leerde veel van de gesprekken met de oude rotten in het vak.

“Ik wist bijvoorbeeld niet wat ik kon eisen als investeerder. Hoe hard kun je je opstellen? Wat spreek je af rond rapportage? Achteraf gezien ben ik te voorzichtig geweest. Ik dacht toen: het komt een volgende keer wel, maar ik had op mijn strepen moeten staan en harde afspraken moeten maken over de financiële rapportages. Een ervaren investeerder adviseerde me om altijd inzage te eisen in de bankrekening, zodat je ziet wat er gebeurt. Ik vertrouwde teveel op mooie woorden.”

“Hetzelfde geldt voor sales: het is leuk als een ondernemer zegt dat hij bijna een grote klant heeft binnengehaald, maar van collega-investeerders leerde ik dat het niets zegt zolang er geen getekend contract is. Je moet er als investeerder bovenop zitten en het proces heel helder zien te krijgen, anders wordt je aan het lijntje gehouden. Het gaat om details, maar ik heb er enorm van geleerd.”

Geslaagde exit

Door die gesprekken kreeg Koenraads weer zin om te investeren. Hij geniet van de Dealmaking Dinners, waar ondernemers hun plannen pitchen en gesprekken voeren met potentiële investeerders. “Het is in het begin spannend om tussen die ervaren mannen te lopen, maar voor hen is het ook leuk als er jong bloed bij de club komt. En wat ik gemerkt heb: als je eenmaal meedoet in een consortium, is het ook investeerders onder elkaar. Dan ben je gelijkwaardig, hoe oud je ook bent. Al heeft iedereen natuurlijk zijn eigen expertise.”

Koenraads heeft zijn leergeld betaald, maar hij bleek een snelle leerling. Zijn volgende participatie was met een consortium van investeerders uit De Investeerdersclub. Binnen negen maanden leidde de investering in een e-learning cursusaanbieder tot een geslaagde exit. Sinds een jaar heeft hij een belang in een detacheringsbureau en recentelijk is daar een participatie in een telecombedrijf bijgekomen. Zijn eigen maaltijdservice Chef in a Box voorzag hij van seedkapitaal.

Daarnaast blijft hij volop actief in zijn eigen bedrijven. “Dat wil ik zeker niet missen. Fulltime investeren is nu nog geen optie, maar lijkt me ook al gauw saai worden. Het is leuker om ook zelf aan de knoppen te draaien.” De jonge investeerder wil tot slot een wijdverbreid misverstand uit de wereld helpen. “Iedereen denkt dat je ontzettend veel geld nodig hebt, maar ik investeer al vanaf 25.000 euro. Bovendien sta je er niet in je eentje voor, er zijn genoeg netwerken om samen te investeren.”

 

 

“Ik investeer het liefst in mensen die het al een keer hebben laten zien”

Investeerder: Paul Montagne (33)
Investeert: van 50.000 tot 100.000 euro
Huidige participaties: minderheidsbelang in Groupdeal; meerderheidsbelang in EasySwitch; klein belang in Simplexo; bezig met twee eigen start-ups; in gesprek met Amerikaans, Frans en Indiaas bedrijf
Exit: Eigen miljoenenbedrijf GetMeIn verkocht aan strategische koper

Paul Montagne verdiende zijn geld in Londen. Niet in de financiële wereld, maar als internetondernemer. “Ik zou voor een stage drie maanden naar California gaan”, begint hij zijn wonderlijke verhaal. “Maar het liep helemaal anders. Uiteindelijk ben ik 8,5 jaar uit Nederland weg geweest.” Montagne werkte in Silicon Valley voor een start-up die online tickets verkocht voor theatervoorstellingen en sportevenementen. Al snel dacht hij: dit kan ik zelf ook. Samen met een Amerikaanse collega vertrok hij in 2004 naar Londen. 

“Iedereen verklaarde ons voor gek. Londen is een dure stad, we hadden geen netwerk, we waren zo groen als gras. Ik snap nu wel dat we destijds geen investeerders vonden.” Hij regelde via familie en vrienden 20.000 euro startkapitaal en moest in het begin elk dubbeltje omdraaien. De rest is geschiedenis: zijn bedrijf GetMeIn groeide naar 70 medewerkers en 25 miljoen euro omzet. In 2010 volgde de verkoop aan Ticketmaster. Montagne was in één klap zo’n 6 à 8 miljoen euro rijker.

Traffic genereren en converteren

Waar zijn Amerikaanse compagnon twee jaar op reis ging, een groot huis kocht en luxe auto’s aanschafte, bleef Montagne de nuchtere ondernemer die meteen op zoek ging naar nieuwe kansen. Hij zag het succes van Groupon en startte Groupdeal. Hij zette een team neer, rolde zijn concept uit en was direct marktleider in Nederland. Telegraaf Media Groep nam onlangs een meerderheidsbelang. Tegelijkertijd bouwde hij EasySwitch: een website waar consumenten van leverancier kunnen wisselen. “Mijn droom is uitgekomen. Ik ben financieel onafhankelijk en ik ben betrokken bij meerdere bedrijven.”

Montagne is bij geen enkel netwerk aangesloten, maar ontvangt regelmatig investeringsvoorstellen. Waar let hij op? “Een goed team is het allerbelangrijkste. Liefst mensen die het al een keer hebben laten zien. Mensen zonder online achtergrond komen vaak met een businessplan van 50 pagina’s aanzetten, maar dat interesseert me niet. Het gaat op internet maar om twee dingen: traffic genereren en converteren. Als je 1 euro uitgeeft, wat levert die dan op? Die doorrekening wil ik zien.”

Hij krijgt de laatste tijd veel proposities binnen voor apps. Maar die hebben vaak geen duidelijk verdienmodel, behalve dat men hoopt dat het een hit wordt. “Ik ben nu bezig met een Franse hotel-app. Die is wel transaction based, dat kan interessant zijn.”

Vroeg instappen

Montagne stapt het liefste vroeg in, voor 50 tot 100.000 euro, en wil daarvoor een belang van 25 tot 30%. “Jonge ondernemers vragen vaak gelijk drie of vier ton. Maar van 50.000 euro kun je prima een bètaproduct ontwikkelen en de eerste slagen maken. Ik heb zelf altijd zuinig geleefd in Londen, ik weet dat het kan.” In Californië is de markt trouwens totaal anders, weet hij. “Daar zijn zóveel business angels, dat een nieuw product zonder omzet zomaar op 3 miljoen wordt gewaardeerd. Investeerders staan in de rij om voor 100.000 dollar 3% te krijgen.”

Kort na zijn exit nam Montagne een belang van een paar procent in Simplexo in Engeland. Hij zou het niet nog een keer doen, zegt hij eerlijk. “Het bedrijf is te technisch voor mij, ik kan amper uitleggen wat ze doen. Ik vind het uiteindelijk toch leuker om samen met een team een idee naar de markt te brengen, zoals met Groupdeal.” Daarnaast wil hij kleinere belangen nemen in buitenlandse bedrijven, maar dan wel bedrijven waar hij feeling mee heeft.

Traditionele investeerder-op-afstand

Naast de Franse app-bouwer is hij in gesprek met een Amerikaanse en een Indiase start-up. “Die markten hebben een enorm potentieel.” Over een jaar of vijf denkt hij tien participaties te hebben: de helft in Nederland, waar hij als ondernemer dicht bovenop zit, en de andere helft in het buitenland, waar hij meer de traditionele rol van investeerder-op-afstand vervult. 

Montagne werkt nu 12 uur per dag en is zo vergroeid met Groupdeal en EasySwitch dat hij met moeite aan investeren toekomt. “Ik praat veel met een oudere investeerder, een man uit het old boys network die zijn sporen heeft verdiend. Hij leert me hoe je een gesprek ingaat, hoe je een deal structureert en hoe je mensen aan je bindt. Maar bovenal adviseert hij me: doe niet alles zelf, neem afstand van je bedrijven. Dat is voor mij de grootste uitdaging op dit moment.”

 

 

“Mijn belangrijkste criterium is dat het leuk is”

Investeerder: Roland Notermans (46)
Investeert: van 1 tot 250.000 euro
Huidige participaties: minderheidsbelangen in Electric Power Holland, Entelligence Group en Brand@Hand; mede-eigenaar van beleggingsfonds; initiatiefnemer golfbaan
Exits: 3 geslaagde exits

Als we Roland Notermans spreken, komt al snel zijn iPhone op tafel. Hij laat trots een app zien: Brand@Hand. Het is een handige applicatie die al je spaarkaarten, van Airmiles tot Freebees, digitaal opslaat in je smartphone. Je houdt voortaan niet meer je kaart langs de lezer, maar laat de barcode scannen die in je beeldscherm verschijnt. Bedrijven hebben er – zo is de verwachting – geld voor over om via de app te communiceren met nieuwe of bestaande klanten. Notermans investeerde 50.000 euro in het van oorsprong Zweedse bedrijf voor een belang van minder dan 5%. Inmiddels heeft hij met een consortium een meerderheidsbelang in Brand@Hand, dat begin november live ging.

Notermans begon met ondernemen tijdens zijn studie economie in Groningen. Met zijn bedrijf Esec organiseerde hij beurscompetities in heel Europa. Hij verkocht niet alleen zijn bedrijf, maar ook zijn onroerend goed in Amsterdam en Bussum, om een nieuw leven op te bouwen op het Friese platteland. Zo had hij de handen vrij om nieuwe wegen in te slaan. Zijn eerste project in 2004, het opzetten van een golfbaan in Friesland, is door de stroperige procedures nog steeds niet verwezenlijkt. Omdat hij daar geen dagtaak aan had, ging hij aan de slag als managing director van het hedgefund van een bevriende ondernemer. Na vier jaar stopte hij ermee. “Beleggen is niet leuk genoeg om de hele dag te doen.”

Op zoek naar investeerders

Hij verlegde zijn focus naar het investeren in bedrijven. Al lange tijd heeft hij een participatie in de Entelligence Group, dat actief is in recommendation software. Daarnaast heeft hij een belang in beleggingsfonds Windmill. Vorig jaar kwam daar Brand@Hand bij en ondertussen kocht hij – “op gevoel” – het wereldwijde patent op een lichtgewicht elektromotor. Met die motor is hij nu in een bijzonder avontuur gestapt: Electric Power Holland, dat een elektrische sportwagen ontwikkelt.

“We bouwen verder op de SPIRRA, een compleet uitontwikkelde sportwagen uit Korea. We importeren de SPIRRA in onderdelen, zonder motor en aandrijflijn. De motor, het batterijpakket, het oplaadsysteem en alle elektronica ontwikkelen we zelf. Die auto gaat binnenkort in Leeuwarden in productie. Hij is 100% elektrisch en het is de ultieme sportwagen: een afgeregelde topsnelheid van 250 kilometer per uur en van nul naar honderd in 3,5 seconde. We zijn nu bezig met een volgende kapitaalronde. We hebben tussen de half miljoen en een miljoen euro nodig.”

Exit geen doel

Notermans heeft drie exits op zijn naam staan, waarvan één in een bedrijf in springkussens. Inderdaad, iets heel anders. “Mijn belangrijkste criterium is dat het leuk is. Én ik moet van toegevoegde waarde zijn. Ik ben een aanjager en ben commercieel sterk. En door mijn financiële achtergrond ben ik goed in het ophalen van kapitaal. Bij dat springkussenbedrijf heb ik de herfinanciering geregeld, de bedrijfsvoering strak getrokken en uiteindelijk het bedrijf verkocht.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toch is een exit geen doel op zich voor Notermans. “Als ik alleen mijn facturen kan sturen, vind ik het ook prima. Aan Brand@Hand en Electric Power Holland heb ik bijna een dagtaak, mijn mede-investeerder heeft die tijd niet. Hij vindt het prima dat ik beloond wordt voor mijn uren.”

Successen delen

Notermans investeert maximaal 250.000 euro per participatie. Soms investeert hij geen geld, maar tijd en kennis. “Je toegevoegde waarde is soms groter als je helpt aan de zijlijn dan wanneer je 50.000 euro stort. Mijn rol wisselt. In het ene bedrijf help ik dagelijks mee, in het andere bedrijf pleeg ik een paar telefoontjes per week.” Wat Notermans in ieder geval niet ambieert, is een investeerder zijn die eens in de drie maanden de cijfers doorneemt. “Ik heb lange tijd alleen ondernomen, dat was eenzaam. Het is veel leuker om nauw bij je investeringen betrokken te zijn en je successen met anderen te delen.”