Hoe helpt Yellow Walnut ondernemers?

Annette Wassenaar en Adriaan van Loon hebben Yellow Walnut gelanceerd. Hun online platform helpt ondernemers met (juridisch) advies, coaching en training. Waren er daar al niet genoeg van? Sprout vroeg het aan de oprichters.

1. Waarom Yellow Walnut?

Annette wassenaar yellow walnut adriaan van loon ondernemers platformAnnette Wassenaar: "Adriaan en ik willen ondernemers helpen met groeien en succesvol zijn. We hebben ze gevraagd: wat bezorgt jullie hoofdpijn, wat leidt jullie af bij de dagelijkse business en hoe kunnen we jullie daarbij helpen? Daaruit bleek dat juridische rompslomp hoofdpijn bezorgde en dat ze behoefte hadden aan coaching, maar dat het erg moeilijk en tijdrovend is om die te vinden." 

2. Maar waarom willen we nóg een ondernemersplatform?

"Yellow Walnut is er niet alleen voor een select groepje starters, zoals sommige andere initiatieven die mentoren aanbieden, maar voor alle zzp'ers en ondernemingen met een man of twintig personeel. We willen ook niet concurreren met mediapartijen, die vooral veel tekstgerelateerde content aanbieden: wij maken diensten beschikbaar, die via direct contact worden afgenomen. Daarom zijn we ook niet vergelijkbaar met de sociale netwerken die er zijn voor ondernemers."

3. Wat is er te halen bij Yellow Walnut?

"We bieden onbeperkt telefonisch juridisch advies aan, zodat je als het ware beschikt over een ervaren huisjurist, net als een corporate. Daarnaast bieden we coaching. En dan niet geboden door professionele coaches die daar hun beroep van maken, maar van ervaren ondernemers die het zelf inspirerend vinden om 1 of 2 keer per maand te sparren met een collega. En dan gaat het niet over persoonlijke drempels maar over strategie en bedrijfsmatige uitdagingen. Verder bieden we trainingen en webinars over thema's die met ondernemen van doen hebben. Ook hier roepen we ondernemers op zelf met ideeën voor een training te komen die ze nodig hebben of zelf kunnen geven."

yellow walnut ondernemers platform

4. Wat kost dat?

"Een abonnement op juridisch advies kost voor zzp'ers 35 euro, voor ondernemers met personeel 49 euro per maand. Zij hebben meer vragen rond arbeidsrecht. We helpen vooral in de preventieve sfeer, bijvoorbeeld bij het opstellen of checken van contracten, bij ingebrekestelling en alles waar je een huisjurist voor zou inschakelen. We gaan geen overnames begeleiden. Zodra een zaak complex wordt, kunnen we doorverwijzen naar een externe partij, maar we hebben daar geen belang bij. Voor de coaching vragen we 99 euro per sessie. De coachende ondernemers willen geen geld zien, maar we zorgen zo wel dat de afspraken ook echt doorgaan. De trainingen zijn er vanaf 150 euro voor zes sessies."

5. Hoe werkt dat coachen in de praktijk?

"Ondernemers kunnen zich bij ons aanmelden als coach en bepalen zelf wie ze willen begeleiden. Het heeft wel wat van een datingsite. Na een kennismakingsgesprek is het dan aan de duo's om sessie af te spreken. Die gaan zo veel mogelijk online. Ondernemers hebben geen tijd om een halve dag kwijt te zijn, die gaan liever via een websessie met elkaar sparren. Dat geldt ook voor de trainingen: we koppelen 6 ondernemers aan een trainer via een webinar. Het is wel heel interactief, doordat iedereen tijdens de sessie kan chatten. We hebben met 150 ondernemers proefgedraaid en zijn vandaag live gegaan met een bescheiden aantal van 6 coaches. Het is een kleine start, maar vanaf hier moet het gaan groeien doordat ondernemers zich aanmelden. Eind dit jaar willen we vijfduizend ondernemers geholpen hebben via één van onze diensten."

6. Is Yellow Walnut voor de goede zaak, of gaan jullie echt geld verdienen?

"In de eerste plaats willen Adriaan en ik ondernemers een extra stimulans geven, we zijn vanuit die passie voor het ondernemerschap gedreven. Ik heb in Moskou een B2B-uitgeverij opgezet en later verkocht. Toen ik in 2010 terugkwam in Nederland, hebben we elkaar opgezocht en waren we allebei aan iets nieuws en spannends toe. We hoeven niet per se heel veel geld te verdienen, maar we kunnen alleen bestaan als we een gezonde business worden."

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.