Opdracht aannemen, of niet? Gebruik deze checklist

Als ondernemer krijg je geregeld zakelijke kansen, maar welke zeeën moet je bevaren en wanneer moet je aan de kant blijven staan? 

Life Abundant-ceo Doug Andrew is een ondernemer die zich geregeld afvraagt of hij een zakelijke kans nu wel of niet moet aannemen. Om te bepalen of een businesskans de moeite waard is, besloot Andrew een eigen checklist op te stellen. Hij stelt in een artikel op Harvard Business Review dat deze checklist geïnspireerd is op een van Dan Sullivan, de mede-oprichter van Strategic Coach.

Kansen

Geef je die toespraak wel, of niet?

Wanneer je als bedrijf of zelfstandig ondernemer veel zakelijke aanbiedingen hebt, zul je het kaf van het koren moeten scheiden. Geef je die toespraak wel, of niet? Pak je die opdracht voor dat techbedrijf wel aan, of juist niet?

In zijn checklist heeft Andrew vijf punten geïntegreerd. Het idee is dat je alle punten toepast op je zakelijke kans en ze vervolgens van een cijfer voorziet. Je moet ze ranken van -1 tot 5. Geef je een kans vijf punten, dan is het voor dat punt een uitstekende zakelijke kans, waar je veel aan zult hebben.

Een nul staat gelijk aan geen kans en -1 betekent dat het zelfs een negatieve invloed kan hebben op je business. Andrew geeft hierbij als voorbeeld het spreken voor een verkeerde publiek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Hillary Clinton die voor Wall Street ging speechen, wat haar weinig goodwill onder Amerikaanse kiezers opleverde.

Dit zijn de vijf factoren:

1. Bekwaamheid

Benut deze kans jouw talenten?

Is dit een kans die jouw unieke talenten en bekwaamheden perfect benut? Als je een bedrijf bent, is deze kans er dan eentje die betrekking heeft op datgene waar jullie als team sterk in zijn? En kun je er als persoon je eigen talenten voldoende in kwijt?

Andrew geeft als voorbeeld dat hij zelf goed is in het versimpelen van complexe ideeën. Als deze kans aansluit bij die skill van Andrew, dan geeft hij het een 4 of 5.

2. Beloning

Wat levert de zakelijke beslissing op? Richt je hier niet alleen op de financiële verdiensten, maar durf verder te kijken. Je kunt namelijk ook impact maken.

Andrew geeft als voorbeeld dat hij liever spreekt voor een kleine groep tieners in een crisiscentrum dan voor een groot publiek waarvoor hij veel geld krijgt. Als hij impact kan maken op deze tieners, is dat hem meer waard dan een zak geld.

Bekijk je het toch liever financieel, dan draait het ook niet altijd om de directe financiële verdiensten. Hou je bijvoorbeeld liever een lezing voor een groot publiek, dat jouw product niet snel zou kopen, maar waarvoor je veel geld krijgt? Of hou je liever een goedkopere lezing voor een groep influencers, die jouw product zeker zullen aanraden aan anderen?

3. Groei

Moet je erdoor uit je comfort zone stappen? 

Andrew gelooft dat de enige manier om maximale groei te bewerkstelligen is door uit je comfort zone te stappen. Dat is namelijk, zo schrijft hij, "where the magic happens". Zit wat in, denken wij. Ook dit punt kun je toepassen op je checklist.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je moet spreken voor een groep dokters, maar je weinig kennis over de medische wereld hebt. Is het inlezen je de moeite waard, of niet? Andrew stelt dat hij de kans van een 5 voorziet als hij erdoor kan groeien.

4. Waardering

In de bouw kan de waarde van een huis opeens stijgen, op de beurs kan een aandeel in waarde stijgen en een zakelijke kans kan de waarde voor je klanten of publiek vergroten. Als de kans voor hen leidt tot een toename in engagement, loyaliteit en de wil om je product te kopen, dan kun je een businesskans van een hoge waardering voorzien.

Andrew geeft als voorbeeld het geven van een speech over het plannen om met pensioen te gaan. Is je publiek jong, dan is de kans op een zakelijke samenwerking klein. Spreek je voor een zaal vol baby boomers, dan is die kans juist groot. In dat laatste geval kun je vijf punten voor de waardering geven.

5. Nieuwe kansen

Leidt deze kans tot nieuwe klanten?

Leidt deze kans op zijn beurt tot nieuwe kansen? Bijvoorbeeld nieuwe klanten of mogelijkheden in bepaalde markten? Dan is het de moeite waard om de kans met beide handen aan te grijpen.

Als je kunt spreken voor een groep zakelijke leiders, die interesse hebben in jouw product, dan leidt zo'n speech waarschijnlijk tot een vergroting van je klantbestand. Spreek je ook nog eens voor een groep leiders, die in een andere markt opereren? Dan heb je al helemaal te maken met een groot palet aan nieuwe kansen. In dat geval kun je dus een 5 noteren.

Optellen

Heb je je kans toegespitst op deze vijf punten, dan volgt Het Grote Optellen. Andrew heeft voor zichzelf bepaald dat hij een zakelijke kans zeker aanneemt als de score 20 of hoger is. Bij een score lager dan 15 doet hij het doorgaans niet, tenzij hij tijd overheeft of er andere omstandigheden zijn.

Met deze checklist moet ook jij kunnen bepalen of je een kans wel of niet aanneemt. Op deze manier ga je alleen voor datgene wat voldoende waarde toevoegt voor jouw persoonlijke business. Kansen blijven hierdoor kansen.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!