Strijden voor groen gas

In de belastingplannen voor 2012 wordt de voordelige behandeling van aard- en biogas teruggedraaid. Gasleverancier OrangeGas is niet blij. “Mijn vertrouwen in de overheid loopt een extreme deuk op.”

In 2007 was Pelle Schlichting op het verjaardagsfeestje van zijn drie jaar oud geworden nichtje Femke. Haar vader – en Schlichtings zwager – Marcel Borger, zat in de bouw van benzinestations en koesterde een wens om ‘iets met biogas te gaan doen’. Biogas is gas afkomstig van organisch materiaal. Het wordt geproduceerd uit bijvoorbeeld mestvergisting of huisvuil en heeft dezelfde eigenschappen als aardgas. Wie op aardgas rijdt, kan ook op Groengas rijden. Het is de meest milieuvriendelijke autobrandstof van allemaal, met een zeer lage CO2-uitstoot.

Schlichting: “Een hockeyvriend van Borger, ook op dat feestje aanwezig, wist dat de overheid subsidies in het leven had geroepen voor groene mobiliteit. Kortom: we moesten snel in actie komen.” De volgende dag togen de drie aan het rekenen en in 2008 lanceerden ze het bedrijf OrangeGas, dat tankstations voor groen gas realiseert in Nederland en België.

Nederlandse marktleider

Kapitaal fourneerden Schlichting en Borger in eerste instantie zelf. Maar toen ze in 2010 hun subsidieaanvraag bij Agentschap NL gehonoreerd zagen met 2,6 miljoen euro – Schlichting: “Dat was een hele gelukkige dag” -  kon het vliegwiel echt gaan draaien. Nu, bijna drie jaar na oprichting, heeft het bedrijf tegen de dertig tankstations gerealiseerd en moet er volgend jaar met vijftig stations sprake zijn van een landelijk dekkend netwerk.

Daarmee is OrangeGas als het om Groengas gaat de marktleider in Nederland. “We hebben haast”, zegt Schlichting, “want hoe eerder we landelijk dekkend zijn, hoe makkelijker bedrijven geneigd zijn over te stappen op biogas voor hun autopark. Daarnaast kunnen we dan sneller profiteren van economies of scale, wat de volwassenwording van de markt weer ten goede komt.”
Die markt is voor 90 procent zakelijk. “Je moet Groengas zien als een dieselvervanger, geschikt voor mensen die veel kilometers maken”, zegt Schlichting. “Een aardgasauto is enkele duizenden euro’s duurder dan een vergelijkbare benzineauto, maar voor een kilo biogas (equivalent van een liter diesel) betaal je maar 0,92 cent, dus dat verdien je al rijdend terug.”

En daarmee is de business case gemaakt voor het groeiende legertje van zakelijke rijders en vervoerders dat op aard/biogas is overgestapt; het zijn er nu zo’n vijfduizend. Het komt erop neer dat je bij intensief gebruik ongeveer quite speelt, maar wel aan je klanten kunt laten zien dat je klimaatneutraal rijdt. En dat verklaart de stormachtige groei die OrangeGas heeft kunnen doormaken. Schlichting: “Dit jaar maken wij zo’n tien keer zoveel omzet aan de pomp als vorig jaar en volgend jaar verwachten we weer een veelvoud te halen.”

Pure kapitaalvernietiging

Er is echter een flinke beer op de weg. In de belastingplannen voor 2012, komen aard- en Groengas er bepaald slecht vanaf. Per 1 juli 2012 verliezen aardgasauto’s met geel kenteken hun korting op de BPM en moet er evenveel Motorrijtuigenbelasting over worden betaald als over LPG-voertuigen. Daarnaast wordt er per 1 januari volgend jaar een accijns geheven van 6,4 cent/m3, wat een jaar erop nog eens verdubbeld moet gaan worden. Schlichting: “Als die plannen doorgaan saboteert de overheid de volwassenwording van een markt die ze zelf heeft geïnitieerd. Het is pure kapitaalvernietiging. Sterker nog: omdat bijvoorbeeld de bijmenging van ethanol in benzine wordt gehandhaafd, stimuleer je wel de ethanolproductie in Brazilië, maar breng je hier een nieuwe productieketen om zeep.”

Nog niet definitief

Gelukkig zijn de voorstellen nog niet definitief. Op 13 oktober jongstleden hebben meerdere Kamerfracties kritische vragen gesteld aan staatssecretaris Frans Weekers van Financiën over het voorstel. Op 31 oktober volgt een Kamerdebat en op 7 november moeten de belastingplannen definitief behandeld worden. OrangeGas heeft een speciale troef binnengehaald om het tij te keren: sinds april dit jaar staat oud PvdA-kamerlid Mei Li Vos op de loonlijst als directeur Publieke Zaken. Vos’ politieke gewicht moet het tij doen keren.

Schlichting: “Ik ben ervan overtuigd dat deze fout recht gezet zal gaan worden.” En zo niet? “Dan zijn wij als bedrijf heus niet klaar. We hebben een solide klantenbestand van organisaties waaraan we gas leveren. Maar als deze plannen onveranderd worden doorgezet, zullen we ons wel moeten beraden op de verdere toekomst. Dan is snelle groei niet meer mogelijk en heeft mijn vertrouwen in de overheid een extreme deuk opgelopen.”

Meer over OrangeGas:


 

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!