Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fiscus sloopt relatiemarketingbranche

Met de Winterspelen koud achter de rug, staat het WK Voetbal alweer te dringen. Een uitgelezen mogelijkheid voor een relatieuitje. Opvallend genoeg staat in dit sportjaar de relatiemarketingbranche flink onder druk.

Ondernemers zijn huiverig voor snoepreisjes, zeker nu de belastingdienst heeft aangekondigd deze te zien als loon in natura. Relaties worden belast voor hun netwerkuitjes. Marije Breuker, eigenaar van het relatiemarketingbureau Motivation Travel en bestuurslid van beroepsvereniging SITE ziet het met lede ogen aan.

 

Breuker: “Ik zie dat steeds meer mensen die uitgenodigd worden voor een reisje een bevestiging op papier vragen. Bovendien ligt de markt voor genodigden al een tijdje op zijn gat. Na de bouwfraude-affaire past iedereen op met het accepteren van giften. “

 

De dip in de relatiemarketingbranche wordt volgens Breuker ook veroorzaakt door verzadiging in de markt. De meeste directeuren zijn verwend in de afgelopen jaren, betoogt ze. “De meesten hebben een houding van ‘seen it, did it, done that.’ Ze zijn verwend met al die reisjes. Voor drie dagen krijg je directeuren en grootaandeelhouders niet meer mee, ze worden om de haverklap uitgenodigd.”

 

Dichterbij huis

Ook Monique Sajet van Creatie Travel ervaart de druk op haar branche. Door de belastingmaatregel wordt ze genoodzaakt om het dichter bij huis te zoeken. “We organiseren minder reizen naar bijvoorbeeld Brazilië, maar blijven in Europa. Om dat te compenseren proberen we onze reizen nog origineler te maken.”

Vaste klanten van Creatie Travel wachten langer met boeken. Sajet: “Ik heb klanten die zich een evenement niet meer kunnen veroorloven.” De aanpassing heeft nog geen vervelende gevolgen gehad voor haar bedrijf, maar van Sajet moet het niet te lang doorgaan. “Het is natuurlijk heel vervelend, ik heb ook personeel in dienst. Je wordt er wel moedeloos van.”

 

Bedrijfsuitjes

Een opvallende trend is dat ondernemers na een paar magere jaren wel weer meer geld uitgeven aan personeelsuitjes. Breuker: “Ik zie een groei. Het is voor ondernemers weer een logische keuze om het personeel te bedanken dat vier jaar heeft geploeterd om de toko overeind te houden.” Dat ondernemers zich de afgelopen jaren minder waagden aan exorbitante bedrijfsuitjes heeft volgens Breuker maar een reden: “Je kunt niet een snoepreisje bestellen als je aan andere kant vier man de deur uitzet. Dat is niet te verkopen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Ook Monique Sajet kan de verhoogde belangstelling voor bedrijfsuitjes beamen. “Afgelopen vrijdag kreeg ik nog een hele mooie order binnen van een ondernemer die zijn personeel wil meenemen op een mooie cruise langs de Ionische eilanden. Dit bewijst wel dat ondernemers bereid zijn te investeren in hun personeel.”