Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Acht mythes over franchisen

U overweegt franchisenemer te worden? Acht misverstanden die u onterecht kunnen tegenhouden.

Franchise-veteraan Terry O. Powell stelt dat veel mensen worden tegengehouden franchisenemer te worden door een paar hardnekkige misverstanden. Op Entrepreneur.com rekent hij ermee af:

 

Misverstand 1: ik kan alleen succesvol worden in de juiste branche

De juiste branche lijkt die te zijn waar u toch al goed in bent en ervaring in heeft. Maar beperk jezelf niet, adviseert Powell. Kijk naar uw ondernemersvaardigheden in algemene zin: delegeren, management, marketingskills enzovoort. Als die vaardigheden goed waren in de ene branche, kunt u ze gemakkelijk toepassen in een andere.

 

Misverstand 2: ik kan alleen succesvol worden als ik doe waar ik van houd

Ondernemen gaat vaak over je passie volgen, maar ondernemingen die gebaseerd zijn op de passies en achtergronden van de oprichter falen het vaakst. Als u zich alleen concentreert op uw passie, gaan er een hoop interessante kansen aan u voorbij.

 

Misverstand 3: business moet liefde op het eerste gezicht zijn

Veel ondernemers in spe verwachten dat ze meteen verliefd worden op hun onderneming zodra het juiste idee in hun hoofd opkomt. Dat is niet alleen een vrijbrief om nooit te beginnen met ondernemen, maar ook een wel erg emotionele houding. U zult de tijd moeten nemen om alle details en nuances van een mogelijke nieuwe carrière te leren kennen, zodat u goed ziet hoeveel potentieel de franchise heeft. De keuze om te investeren in een franchise kunt u simpelweg niet maken op basis van wat u vandaag voelt.

 

Misverstand 4: ik kan niet presteren in een branche waar ik niets van weet

Heus wel. Als franchisenemer is het uw werk om een onderneming te runnen en te laten groeien. Het gaat daarbij om uw ondernemerscapaciteiten. U kunt mensen in dienst nemen voor hun specifieke expertise

 

Misverstand 5: een franchisenemer heeft geen vrijheid

Op het eerste gezicht lijkt het alsof uw doen en laten als franchisenemer zal worden gedicteerd door de franchise. De meeste franchises geven hun franchisenemers echter voldoende ruimte om zelf in te vullen hoe de vestiging het beste gerund kan worden.

 

Misverstand 6: uw creativiteit wordt bekneld

Uw beperkingen zijn die, die bewezen hebben winstgevend te zijn, zoals het (beeld)merk dat u mag voeren, protocollen enzovoort. Verder bent u zo vrij als een vogel. Sterker, dankzij het startpunt dat u al gegeven is hoeft u uw creativiteit niet in de basis van uw onderneming te storten, maar kunt u zich volledig concentreren op new business. Veel franchises staan ook zeker open voor uw suggesties. Zo kwam het idee voor een ontbijtmenu bij McDonald’s niet van het moederbedrijf, maar van een franchisenemer.

 

Misverstand 7: ik kan het me niet veroorloven

Goed, u moet wat investeren, maar dat is iets waar u toch niet onderuit komt als ondernemer. Als u eenmaal uw aandeel in de onderneming heeft gekocht, zijn de meeste kosten dezelfde als wanneer u zelfstandig een bedrijf opzet. Wel moet u geld afstaan aan het moederbedrijf in de vorm van royalties. Daar krijgt u een sterk merk en trainingen bij het moederbedrijf voor terug, zodat u, onder normale omstandigheden, veel sneller naar een winstgevende onderneming gaat.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Misverstand 8: ik moet mijn baan opgeven om franchisenemer te worden

Volgens Powell hoeft dat vaak niet. Veel franchises zijn erop gebaseerd dat de franchisenemers slechts parttime met hun franchise aan het werk zijn. Daar willen we echter aan toevoegen: wilde u niet ondernemen om van uw leven als loonslaaf af te zijn?