Recent lanceerde Alfa Romeo een nieuwe snelle afschrijver: de MiTo. Een compacte vierzitter, sterk leunend op het ontwerp van de meest exclusieve Alfa, de C8 Competizione. De gewaagde vormgeving bezorgde de MiTo de titel Auto van het Jaar 2009.
Wij reden de MiTo 1.4 turbo. Een sportief autootje met 155 pk. Die vindt u pas na het inschakelen van de daarvoor gereserveerde instelling. Bij Alfa hebben ze daar het systeem DNA voor bedacht – Dynamic, Normal en All Weather. Dynamic maakt het rij- en stuurgedrag straffer en gooit dertig Newtonmeter meer vermogen naar de wielen. En pas dan weet je dat je in een bella rijdt.
Is de MiTo een fijne auto? Ja en nee. De eerste vijftig kilometer voelen wat onzeker. Het is sowieso altijd net iets meer werken in een Alfa Romeo. Waar liggen de grenzen, hoe werken de niet altijd even praktisch geplaatste knopjes en hendels? Waarom is een navigatiesysteem niet standaard, waar plug ik mijn iPod in, waarom moet ik ergens onder mijn stuur graaien naar een aparte hendel voor de cruisecontrol? Maar zoals BBC’s Top Gear predikt: je houdt niet van auto’s als je nog nooit een Alfa Romeo gereden hebt.
Gereden: Alfa Romeo MiTo 1.4 turbo à 22.095 euro