Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fresh Wheels: Alfa’s zijn roestbakken

"Alfa Romeo? Die roest al in de folder!" Ja, dat was lachen op familieverjaardagen. Ik geef toe, ik ben een Alfisti. Mijn eerste was een 33. Prijs: vijftig euro en een krat bier. Pas na 386.000 kilometer op LPG - ‘op gas moet je koken', nog zo'n goede witz - ging de krik door de bodem. Hoewel Alfa's de afgelopen twintig jaar enorm verbeterd zijn, staan ze nog altijd bekend als roestbakken. Onterechte kritiek met grote voordelen. Alfa's bevinden zich onder de snelste afschrijvers. Fijn voor de tweedehandsmarkt.

Recent lanceerde Alfa Romeo een nieuwe snelle afschrijver: de MiTo. Een compacte vierzitter, sterk leunend op het ontwerp van de meest exclusieve Alfa, de C8 Competizione. De gewaagde vormgeving bezorgde de MiTo de titel Auto van het Jaar 2009. 

 

Wij reden de MiTo 1.4 turbo. Een sportief autootje met 155 pk. Die vindt u pas na het inschakelen van de daarvoor gereserveerde instelling. Bij Alfa hebben ze daar het systeem DNA voor bedacht – Dynamic, Normal en All Weather. Dynamic maakt het rij- en stuurgedrag straffer en gooit dertig Newtonmeter meer vermogen naar de wielen. En pas dan weet je dat je in een bella rijdt.

 

Is de MiTo een fijne auto? Ja en nee. De eerste vijftig kilometer voelen wat onzeker. Het is sowieso altijd net iets meer werken in een Alfa Romeo. Waar liggen de grenzen, hoe werken de niet altijd even praktisch geplaatste knopjes en hendels? Waarom is een navigatiesysteem niet standaard, waar plug ik mijn iPod in, waarom moet ik ergens onder mijn stuur graaien naar een aparte hendel voor de cruisecontrol? Maar zoals BBC’s Top Gear predikt: je houdt niet van auto’s als je nog nooit een Alfa Romeo gereden hebt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Gereden: Alfa Romeo MiTo 1.4 turbo à 22.095 euro