4 redenen om met je bedrijf naar de beurs te gaan

Het is alsof het beursgangen regent dit jaar. Spotify, Dropbox en Adyen kregen al een beursnotering en later dit jaar volgt ook techbedrijf Elastic. Waarom zou je als scaleup naar de beurs moeten? Sprout geeft vier redenen.

1. Investeerders tevredenstellen

Softwarebedrijf Elastic is de laatste naam in het rijtje bedrijven dat naar de beurs wil. Voor het bedrijf dat handelt in big data-oplossingen zou een beursgang, zo beschreef mede-oprichter Steven Schuurman het eens, een “verplichting aan onze investeerders" zijn. Die investeerders staken ruim 100 miljoen in de Amsterdamse onderneming en zouden hun investeringen willen zien renderen.

Fintechbedrijf Adyen, dat eerder deze maand zijn beursdebuut beleefde, had vergelijkbare redenen als Elastic. De helft van de aandelen Adyen waren in handen van investeerders, die door de beursgang de kans kregen hun investering om te zetten in rendement. “Deze beursgang geeft ons de vrijheid om verder te blijven bouwen aan ons bedrijf, terwijl het onze aandeelhouders een weg naar liquiditeit biedt”, stelde ceo Pieter van der Does destijds in een persverklaring.

2. Kapitaal ophalen

Voor het geld hoefde Adyen het niet te doen. Toch is extra kapitaal ophalen de meest gehoorde reden voor bedrijven om naar de beurs te gaan. Dit geld kunnen ze steken in uitbreidingen en productinnovaties. Het was voor Koos Hendriks van Snowworld in 2013 bijvoorbeeld de reden om naar het Damrak te gaan. “Een hele stap”, zei Hendriks indertijd aan Sprout, “maar we hebben nu eenmaal een enorme ambitie en daar is kapitaal voor nodig”.

3. Talent trekken

Een beursgang kan ook een manier zijn om werknemers te belonen en nieuw talent aan te trekken. In de startupwereld is het geen uitzondering dat medewerkers aandelen krijgen in het bedrijf.

Als beginnende onderneming beschik je over relatief weinig kapitaal voor de salariëring van je personeel en het weggeven van een stukje van je onderneming kan een manier zijn om dit te compenseren. Na een beursgang hangt er meteen een duidelijk prijskaartje aan de aandelen van je medewerkers, waardoor zij deze gemakkelijker van de hand kunnen doen.

4. Naamsbekendheid vergroten

Ook het vergroten van je naamsbekendheid kan voor bedrijven een reden zijn voor een beursdebuut. Sprout omschreef beursazer Elastic in 2015 nog als “Nederlands onbekendste startup van 1 miljard”. Dit komt waarschijnlijk door de weinig sexy branche waar Elastic zich in bevindt: open-source data-oplossingen voor de B2B-markt.

Door de beursambitie van Elastic is zijn bekendheid gegroeid en als Elastic later dit jaar de gong mag slaan, zullen de kranten vol staan met verhalen over het ooit zo onbekende techbedrijf. Zo verging het Adyen ook tijdens diens beursdebuut.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!