Afgewimpeld door investeerders, maar toch een exit van 1 miljard: Jamie Siminoff deelt zijn lessen

Investeerders wilden in 2013 geen geld steken in de wifi-deurbellen van Jamie Siminoff, maar dit jaar verkocht hij zijn bedrijf voor 1 miljard dollar aan Amazon. Siminoff deelt met Sprout zijn ondernemerslessen.

Ondernemer Jamie Siminoff deed in 2013 mee aan het Amerikaanse tv-programma voor ondernemers tv-programma Shark Tank. In plaats van een investering op te halen voor zijn wifi-deurbel Ring kreeg de ondernemer nul op het rekest. Achteraf een misser voor de jury, want begin dit jaar maakte Siminoff een exit van 1 miljard dollar naar Amazon. 

Sprout schreef al eerder over deze opmerkelijke misser van het juryteam met onder anderen Mark Cuban en Barbara Corcoran. Maar welke ondernemerslessen trok Siminoff zelf uit zijn avontuur? Speciaal voor Sprout deelt de man-van-1-miljard zijn lessen.

Les 1: geef nooit op

Ik heb altijd al een passie gehad voor het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe dingen. Alle ideeën die ik had – meer dan driehonderd – heb ik opgeschreven. Ik dacht: als ik een aantal mensen inhuur en gewoon ga bouwen in mijn garage, dan zie ik vanzelf wel wat werkt. Het grappige is dat van alle ideeën die ik had opgeschreven de videodeurbel er niet een was.

Wat er gebeurde? Ik kon de deurbel in mijn garage niet horen en er was geen product op de markt om dit probleem op te lossen. Daarom bouwde ik zelf een met wifi verbonden videodeurbel die ik met mijn smartphone kon beantwoorden. Uiteindelijk was het mijn vrouw die me vertelde dat de videodeurbel haar een gevoel van veiligheid gaf, waardoor ik me realiseerde dat dit meer was dan een lifehack voor thuis. En zo richtte ik in 2012 Doorbot op, de voorganger van Ring, met als missie om buurtcriminaliteit te verminderen.

Moraal van dit verhaal: probeer door te zetten en schrijf alle ideeën op die je hebt. Als je het gevoel hebt dat je iets op het spoor bent, blijf dan teruggaan naar je garage, zolderkamer of andere werkplek en blijf werken aan datgene waar jij in gelooft. Misschien vind je jouw miljoenenidee dan per ongeluk of uit noodzaak.

Les 2: richt je op je missie

Je zit op de goede weg met je product of dienst. Nu is het zaak om dit kernproduct verder te ontwikkelen. Je wilt immers het probleem van de klant zo goed mogelijk oplossen met jouw product of dienst. Als je een missie hebt, moet alles wat je doet voor je bedrijf daaraan bijdragen. Bij Ring betekent dit dat alles wat we doen, bijdraagt aan onze missie om criminaliteit terug te dringen.

Verspil geen tijd en geld aan het uitbreiden van je product met toeters en bellen die niet bijdragen aan de hoofdmissie van je product. Elke functie moet bijdragen aan het einddoel en de klant helpen bij het oplossen van het probleem of de uitdaging.

Les 3: wees voorzichtig met nieuwe technologieën

Nieuwe technologie kan spannend en veelbelovend lijken en vooral zeer aantrekkelijk zijn voor ondernemers. Toch leiden veel opkomende technologieën vaak naar een doodlopend einde. Veel bedrijven hebben gefaald door te snel op deze nieuwe technologieën te duiken. Uiteindelijk zijn klanten simpelweg op zoek naar een oplossing die voor hen werkt. Als nieuwe technologieën dat doel bemoeilijken omdat ze nog niet goed werken of simpelweg niet nodig zijn, zal een klant al gauw voor een ander product kiezen.

Les 4: verzamel een solide team om je heen

Begint je bedrijf groter te worden? Bedenk dan waarvoor je middelen nodig hebt. Waar moet je je ideeën op richten om ervoor te zorgen dat je je missie bereikt? Om ervoor te zorgen dat jouw product uniek is, moet je soms een onconventionele route kiezen. Om dit te doen, heb je ook mensen nodig die niet dezelfde weg kiezen als de meeste mensen doen. Onze missie bij Ring motiveert ons elke dag weer. Als je team niet achter de missie van het bedrijf staat en er niet volledig in gelooft, dan is dat bedrijf voor hen waarschijnlijk niet de juiste plek. Als je eenmaal de juiste mensen hebt gevonden, is het belangrijk om ze de autonomie te geven om sneller te groeien en je te helpen het volgende niveau te bereiken.

Les 5: haal het meeste uit elke mislukking

Misschien wel de belangrijkste les: zolang je een visie hebt, zijn mislukkingen geoorloofd. Geen enkele ervaring is voor niets – maar meestal betaalt het zich later pas uit. Nadat ik door het Shark Tank-panel was afgewezen, heb ik doorgezet en uiteindelijk bleken die inspanningen niet voor niets te zijn geweest. Heb vertrouwen in je eigen ideeën en durf je eigen weg te gaan. Wie meegaat met de massa, zal uiteindelijk nooit iets bijzonders bereiken. Die grote doorbraak bereik je alleen door anders te denken en niet bang te zijn om aan iets te werken wat voor anderen een onbegonnen zaak lijkt. Echte innovatie komt voort uit onconventioneel denken.

Groot succes behalen gaat nooit zonder slag of stoot. Als je iets groots wilt bereiken, moet je onderweg worden uitgedaagd. Grootse dingen gebeuren alleen als mensen anders durven te denken.

Foto boven: Christopher Michel.