Nederlandse ‘Shazam’ voor meubels krijgt investering van 3 ton

Ondernemer Anne de Jongh (40) krijgt een investering van 300.000 euro voor haar online interieurplatform Cafedeco. Hiervoor moet ze wel meer dan een kwart van de aandelen van de hand doen. De ondernemer ziet dit echter allerminst als nadeel.

Stel: je zit in een restaurant en vindt de stoelen zo leuk dat je ze zelf zou willen kopen. Hoe kom je erachter wat ze kosten en waar je ze kunt aanschaffen? Amsterdammer De Jongh heeft hier iets op gevonden met platform Cafedeco, dat ze oprichtte met Peter Bijsterveld, Leon de Haas en Liesbeth Veen-van Adrichem.

Het idee van Cafedeco: maak een foto van het meubelstuk dat je mooi vindt en upload die op het platform. Een team van interieurspecialisten zoekt vervolgens op om welk meubelstuk het gaat en waar deze te koop is. De vergelijking met Shazam, maar dan voor de interieurwereld, is dus snel gemaakt.

Particuliere investeerders

De innovatie trekt geïnteresseerde geldschieters aan, blijkt nu. Drie particuliere investeerders steken allen 100.000 euro in het dit jaar opgerichte bedrijf. Volgens De Jongh waarderen zij het bedrijf, dat nog geen serieuze omzet maakt, nu al op 1 miljoen euro. De investering is al in november gedaan, maar het in Amsterdam gevestigde bedrijf treedt hier nu voor het eerst mee naar buiten.

Het gaat volgens De Jongh om startup-financier Herman Veenendaal, ondernemer Mike Zwolle en een geldschieter die anoniem wenst te blijven. Zij krijgen allen een belang van 10 procent in het bedrijf. De Jongh zelf behoudt een meerderheidsbelang in Cafedeco.

Smart money

Dat ze in de beginfase van haar startup al zo’n fors belang van de hand doet, ziet De Jongh allerminst als nadeel. “Met mijn vorige, inmiddels door fonQ overgenomen bedrijf werkte ik bootstrapped, dus zonder investeerders en aandeelhouders. Nu willen we juist heel snel schalen, zowel in Nederland als daarbuiten. Wil je dat doen, dan heb je een goed begin nodig. Je moet ruim in je jasje gaan zitten. Samenwerken is daarvoor heel belangrijk. We wilden ‘smart money’, omdat je met dat soort mensen (investeerders met marktkennis, red.) gaat vliegen.”

Die ‘smart money’ investeert De Jongh in drie segmenten: online marketing, de ontwikkeling van de techniek en de uitbouw van het personeelsbestand. Op dit moment werken er naast de drie nog aanwezige oprichters twee parttimers aan Cafedeco. De Jongh stelt nog op zoek te zijn naar twee tot drie fulltime-marketeers.

Het idee voor Cafedeco ontstond al in 2015, maar De Jongh schreef haar BV deze zomer pas in bij de Kamer van Koophandel (KvK). De website draait momenteel in bèta-versie en De Jongh stelt nog slechts “enkele tientallen” gebruikers te hebben. Dit moet de komende tijd flink verhoogd worden, willen de investeerders hun geld zien renderen.

Businessmodel

De Jongh wil dit met een drieledig businessmodel doen. Over ieder product dat via een doorverwijzing op Cafedeco wordt verkocht, rekent ze een commissie. De hoogte verschilt per aanbieder. Een tweede verdienmodel wordt een nog te lanceren module, waarbij gebruikers direct stylisten kunnen boeken om bijvoorbeeld een kinderkamer opnieuw in te richten.

Interieurspecialisten, -merken en -winkels kunnen daarnaast een abonnement afsluiten bij Cafedeco. Voor een bedrag van 20 euro tot 100 euro per maand krijgen zij onder meer een zoekmachine-geoptimaliseerde landingspagina, een plek in de nieuwsbrief en reclame via social media. De Jongh stelt momenteel zo’n twintig abonnees te hebben.

Door haar jarenlange ervaring in de interieurwereld heeft De Jongh naar eigen zeggen een groot netwerk opgebouwd. Hierdoor wist ze veel aanbieders aan boord te krijgen, waaronder menig hoogsegment-merk zoals het Zwitserse Vitra. “Door op één plek inspiratie, advies en de mogelijkheid tot een aankoop te bieden, laten we zien dat we de behoeften van merken en retailers begrijpen.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.