Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen crisis bij innovatieve startups

Het woord crisis lijkt niet te bestaan als je naar de verhalen van sommige startups luistert. Tijdens de Startup Tour XXL die gisteren in Amsterdam werd gehouden, bleek maar één ding belangrijk: gewoon doen, dan kun je ook in deze tijd nog hard groeien.

Foto Tom van der Leij

133 deelnemers fietsten gisteren door Amsterdam om gamechanging startups te bezoeken. Het initiatief van Professional Rebels en Professional Passionates werd georganiseerd om ‘een brug te bouwen tussen startups en de corporate wereld, en om de oude economie los te laten en over te stappen op een nieuwe duurzame tijd.’ Innovatieve startups geven het voorbeeld hoe je een overgang kunt maken naar een meer circulaire economie, aldus de oprichters. 

Startups als Peerby, Mud Jeans, Bilder & De Clerq en OAT+ Shoes openden hun deuren voor de deelnemers. Rode draad in alle ervaringsverhalen: laat je niet tegenhouden en blijf doorzetten met je idee. “Ik kreeg van iedereen te horen: leuk dat je een biologisch afbreekbare schoen wilt maken, maar dat kan niet. Een jaar later ging ik de markt op”, vertelt OAT Shoes-oprichter Christiaan Maats. “Je moet je poot stijf houden. Je krijgt te maken met dingen die fout gaan, met miscommunicatie, maar niet met onmogelijkheden. Er zijn mensen die tegen je zeggen dat iets niet kan, maar het ook niet proberen. Ik zei dan steeds: ga het maar proberen. En dan komt er eerst iets wat er niet uit ziet, maar de tweede keer is het al beter. Dan lukt het uiteindelijk toch.”

Pand zoeken

Ook bij Bilder & De Clerq, de nieuwe supermarkt waar je complete gerechten koopt, herkennen ze dat. Rogier Leopold en compagnon Diederik van Gelder komen uit de uitgeefwereld en wisten niets van een winkel runnen. “Dat is ook een voordeel, want ze zeggen wel dat echte innovatie juist komt van mensen die vanuit een ander vakgebied komen. Die kijken anders naar dingen”, vertelt Leopold. Voor hem was het deels een persoonlijke wens die hem dreef om door te zetten. “Het zou voor mij als consument veel oplossen. Als ik uit mijn werk bij de Albert Heijn binnenstapte, zonk de moed me in de schoenen om te bedenken wat ik moest kopen.” Bij Bilder & De Clerq kies je uit gerechten waarvoor je vervolgens precies koopt wat je nodig hebt – bijvoorbeeld twee tomaten en één teentje knoflook. “Die tenen knoflook zijn relatief gezien duurder dan bij Albert Heijn, maar je hebt geen waste meer.”

Het jonge bedrijf is momenteel op zoek naar een tweede vestiging, en speurt Amsterdam af naar een geschikt hoekpand. Leopold en Van Gelder hebben financiering voor twee vestigingen, afkomstig van de bank en private investeerders. Daarnaast zijn ze druk met de branding van hun concept, dat nog niet door iedereen goed begrepen wordt. “Het is voor ons nu de uitdaging om af te komen van ons imago als verwenwinkel. We willen laten zien dat het juist een heel goed doordeweeks alternatief is”, aldus Leopold.

Groeifinanciering

OAT Shoes wil ook uitbreiden, en zoekt naar een investeerder uit de mode-industrie voor financiering van marketing, sales en productie. Het bedrijf wil graag internationaal groeien, maar heeft daar financiering voor nodig. “We worstelen met mankracht, en lopen tegen problemen aan om buiten Europa uit te breiden. We krijgen veel interesse vanuit Japan en Amerika, maar mogen onze schoenen – met zaadjes in de zool – niet importeren daar. We moeten dus lokale partners hebben die de zaadjes erin stoppen, maar daar moet je een goede relatie voor opbouwen. Daarnaast is Amerika nogal een legal minefield waar ik me niet zomaar in waag.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Startup Hutspot, een concept store met zo’n tachtig beginnende merken, hikt tegen schaalbaarheid van groei aan. Het jonge bedrijf – dat een fysiek verkooppunt biedt voor merken die geen eigen winkel hebben – draait succesvol en wil graag nog een vestiging openen, maar heeft moeite om er de juiste mensen voor te vinden. “De winkel is een product van onze smaak. Als we iemand anders een winkel laten runnen, moet diegene wel helemaal zo denken als wij”, vertelt mede-oprichter Nick van Aalst.

Toch verwachten de drie oprichters op korte termijn wel een tweede vestiging te kunnen openen in Amsterdam. “We krijgen tien à twintig aanvragen van nieuwe merken per week”, aldus Van Aalst. “Het past heel erg in deze tijd waarin veel merken alleen online verkopen en geen winkel hebben. Ze betalen ons een servicefee en een percentage van de omzet. Daarvoor handelen wij alles af, zoals de verkoop en promotie. De merken hebben daardoor geen vaste lasten aan huur of personeel, maar kunnen toch feedback krijgen van klanten.”