Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google kan aandelenkoersen voorspellen; dit is 1 Facebook-like waard

Ondernemersnieuws vandaag: Google blijkt een goede koersvoorspeller, de waarde van 1 Facebook-like en Koninklijke bedrijven zijn snellere betalers. 

1. Edial Dekker: ‘We gaan nu op grote schaal dingen doen’ 

Toch wel een beetje een teleurstelling. Hebben we net een startup die het buiten de landsgrenzen goed doet en de aandacht wist te trekken van internationale investeerders, is het nu alweer einde oefening. Gidsy werd vorige week verkocht. Sprout vroeg Edial Dekker om een reactie. Hij zegt dat de naam Gidsy verdwijnt, maar dat ze onder de hoede van GetYourGuide de design bij Zwitsers zullen aanpakken. Ze kunnen hun plannen voor hun activiteitenmartkplaats op grotere schaal uitvoeren, zegt Edial. Lees het interview.   

2. Zoekdata Google gebruiken als voorspeller aandelenkoersen 

Onderzoekers van Universiteit van Warwick hebben aangetoond dat je via Google het voorloop van aandelenkoersen kunt voorspellen. Hoe? Ze hebben gekeken naar fondsen in de Dow Jones Industrial Average gedurende de periode 2004 en 2011. De Britse onderzoekers keken steeds naar zoekgedrag rond negatieve woorden zoals ‘schuld’ en ‘crisis’. Iedere keer als er veel rond een aandeel op die termen gezocht werd, dan ging een week later de koers van het aandeel omlaag. Aan de beslissing om te verkopen gaat volgens hen steeds een toenemende interesse naar de financiële huishouding vooraf. De conclusie: bij weinig zoekverkeer naar negatieve woorden, moet je aandelen aanhouden. De koers zal een week later stijgen. 

3. Koninklijke bedrijven betalen sneller

Koninklijke bedrijven mogen wel heel oud zijn – doorgaans meer dan 100 jaar-, het zijn wel snellere betalers. Uit het onderzoek van Graydon blijkt namelijke dat bedrijven die over de eretitel beschikken er over het algemeen goed voor staan en sneller betalen dan het landelijk gemiddelde. Ze zijn 22% sneller in het voldoen van de rekeningen. Ook financieel gezien staan de koninklijke bedrijven er beter voor dan andere bedrijven, zegt Graydon. Ze scoren wezenlijk beter op de  AAA- en AA-rating (= zeer lage en lage kans op wanbetaling) en aanzienlijk lager dan landelijk gemiddeld bij rating B (=hoge kans op wanbetaling). 

4. Google koopt nieuwsdienst

De Amerikaanse zoekmachine wil zijn nieuwsdienst verbeteren. Google heeft voor een geschat bedrag van 23 miljoen euro de internetnieuwsleverancier Wavii overgenomen. De Amerikaanse nieuwsdienst biedt gepersonaliseerd nieuws aan en is pas een jaar oud. Ook Apple zou er oren naar gehad hebben om de door Amazon en Microsoft werknemers opgerichte zoekdienst over te nemen. Volgens marktkenners is Wavii interessant voor Google vanwege zijn zoekfuncties. 

5. Fonq.nl lanceert 115 mobiele sites 

Online warenhuis Fonq.nl heeft voor alle nichewebshops een mobiele versie uitgerold. Ondernemer Patrick Kerssenmaker zegt zijn resources te verschuiven naar de doorontwikkeling van het mobiele kanaal. ‘Ongeveer 6,7% van het verkeer is afkomstig van een smartphone.’ Het omzetpercentage via dit kanaal ligt echter lager en blijft hangen op 2,2%. Patrick Kerssemakers: ‘We zijn ervan overtuigd dat de smartphone essentieel is voor de customer journey en dat een groot deel van de bezoekers die niet direct converteren later alsnog een bestelling plaatsen via een tablet of desktop.’

6. Infogr.am wint Startup Rally

De uit Letland afkomstige infographictool Infogr.am heeft de prijs voor Best Overall Startup gewonnen tijdens The Next Web. In de categorie Beste Web App ging de prijs naar het Finse Meetin.gs. De applicatie moet vergaderen efficiënter maken. Het Britse Powered.now, een app waar ondernemers onder meer facturen mee kunnen aanmaken, won in de categorie Best Mobile App. Vorige week donderdag en vrijdag pitchten in totaal 16 startups tijdens de The Next Web conferentie. Er deden drie Nederlandse startups mee.  

7. En dan dit: dit is een Facebook-fan waard

Volgens het social mediabureau Syncapse heeft 1 like een waarde van 174 dollar (133 euro). Consumenten die jouw bedrijfspagina op Facebook liken leveren je volgens het Amerikaanse bedrijf niet alleen gratis reclame op, ze geven ook meer uit. Facebook fans zijn meer betrokken bij je merk en veel loyaler dan klanten die je niet liken op Facebook. Het loont volgens Syncapse om een achterban op Facebook op te bouwen. 

Tot zover de Sprout update van 29-4-2013. Tot woensdag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag

Nieuwsbrief Sprout

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief