Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google: ruim de helft online advertenties wordt nooit gezien

Of online advertenties iets opleveren is deels giswerk, beaamt nu ook Google. Het bedrijf erkent dat ruim de helft van alle advertenties nooit door iemand wordt gezien. 

Marktonderzoekers ComScore bracht vergelijkbare cijfers al eerder naar buiten. Maar het is opvallend dat juist een bedrijf als Google, dat leunt op advertenties, die praktijk onderschrijft. Hoewel: Google introduceerde eerder dit jaar een product (Active View) waarmee adverteerders het aantal ‘impressies’ van hun advertentie kunnen meten. Ook al is er altijd nog het risico dat kwaadaardige software, of bots, zich voordoen als kijkers en miljarden van die impressies stelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het advertentiemodel verandert hoe dan ook van het aantal geserveerde naar het aantal bekeken advertenties, zegt Google. Of zo’n banner wel of niet wordt gezien, hangt volgens het bedrijf onder meer van deze factoren af: