Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google worstelt met mobiel; Nederlandse app Taptalk gaat hard

Ondernemersnieuws van vandaag: Mobiel nog geen goudmijn voor Google, Nederlandse app-bouwers van Taptalk gaan hard in Berlijn en rumoer over nieuw logo Airbnb.

1. Google worstelt met mobiel


Hoewel het gebruik van mobiel internet toeneemt, en mensen bijvoorbeeld steeds vaker spullen kopen op hun mobieltje, heeft Google moeite om die trend om te zetten in klinkende munt. De gemiddelde prijs die mensen betalen wanneer mensen op een Google-advertentie klikken daalde het afgelopen kwartaal met 6 procent op jaarbasis, vooral vanwege de verschuiving naar mobiel adverteren. ’Het inkomstenpotentieel is heel, heel hoog, maar op dit moment verdient mobiel niet zo goed als andere vormen’, zegt Googlebestuurder Nikesh Arora bij de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers van zijn bedrijf. Google maakte in het tweede kwartaal nog altijd 3,2 miljard dollar winst, maar maakt zoals gebruikelijk geen details bekend over de opbrengsten van mobiele advertenties.


2. Nederlandse app Taptalk gaat hard in Berlijn 


De Nederlandse app Taptalk, waarmee je foto’s en en video’s kan delen, maakt grote sprongen nu ook acteur en startupinvesteerder Ashton Kutcher via Twitter zijn enthousiasme voor de in april gelanceerde app heeft gedeeld met zijn ruim 16 miljoen volgers. Techsite The Verge noemde Taptalk vorige maand al ‘cooler dan Snapchat’. Oprichters Onno Faber, Jorn van Dijk en Leonard van Driel hebben, werkend vanuit Berlijn, de eerste contacten in Silicon Valley al gelegd en onder meer een onderonsje gehad met Twitterbaas Jack Dorsey, bericht Duitslandnieuws.nl. Binnen enkele weken zou de startup een nieuwe investering bekend gaan maken.


3. ‘Stresskosten lopen op’


Nederlandse ondernemingen zijn steeds meer geld kwijt door stressklachten bij hun werknemers. Zo kwam stressgerelateerd verzuim kwam in het eerste halfjaar van 2014 acht keer vaker voor dan in 2009, berekende Arboned, een bedrijf dat verzuim probeert terug te dringen. Volgens de dienstverlener waren de stresskosten in het eerste halfjaar 800 miljoen euro. Niet het werk zelf zou het probleem zijn, maar vooral de combinatie van werk en privé.


4. Crowdfunding voor daklozen haalt tonnen op


In de VS is een sociale crowdfundinghit opgedoken: HandUp, een app waarmee je geld kunt geven aan daklozen. De ‘Kickstarter voor daklozen’ heeft al 850.000 dollar aan investeringskapitaal opgehaald. Via de app kun je geld doneren aan mensen die het hard nodig hebben en die zelf aangeven voor welke specifiek doel: de huur van een kamer, eten of – in de VS erg belangrijk – de doktersrekening. Lees verder.


5. Bedrijven nog lang niet klaar voor IBAN 


20.000 bedrijven zijn nog altijd niet klaar voor het nieuwe IBAN-rekeningnummer. De invoering werd zes maanden uitgesteld, tot 1 augustus, zodat iedereen zijn banknummer en software kan aanpassen. In veel gevallen is dat nog niet gebeurd. Van de 20.000 moeten volgens DNB ongeveer 2.500 ondernemers, die per maand meer dan honderd automatische transacties verwerken, zich echt zorgen maken. Lees verder.


6.  Restaurant wint van blogger


De Franse blogger Caroline Doudet moet 1500 euro betalen nadat een restauranthouder haar had aangeklaagd vanwege een negatieve recensie, vooral omdat die nogal prominent opdook bij het Googlen naar het restaurant Il Giardino (Cap Ferret). Doudet moest de blog aanpassen, maar heeft hem vanwege het gedoe verwijderd (hij is nog wel in chache te lezen). Het zou de eerste keer zijn dat een Franse amateurblogger een boete moet betalen vanwege een een recensie. Voor het restaurant zelf lijkt de rechtszaak tot nog toe vooral meer negatieve beoordelingen op te leveren bij Google Plus.  


7. En dan dit: Nieuw logo Airbnb leidt eigen leven


 Hoewel het nieuwe logo van Airbnb op van alles lijkt, wordt op een aantal media de vergelijking getrokken met een vagina. De meningen rollen over elkaar heen en op Freelancer.com werd een wedstrijd in het leven geroepen voor een nieuw ontwerp. Airbnb-medeoprichter Nathan Blecharczyk blijft nuchter onder het kabaal over zijn nieuwe merk: ‚’Ga je gang, lach maar zoveel je wilt jongens’, zegt hij. Airbnb zou volgens sommige reclame-experts juist moeten profiteren van het rumoer dat het nieuwe logo heeft veroorzaakt.


Tot zover de Sprout update van vrijdag 18 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook. En vergeet niet mee te doen aan de jaarlijkse Sprout foto-challenge.



Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren