‘Gregory van der Wiel was een enthousiast uithangbord voor BALR.’

Gregory van der Wiel verkoopt zijn belang in modemerk BALR. en voetbalwebsite 433. Sprout praat bij met BALR.- en 433-ceo Juul Manders. ‘Gregory’s netwerk was zeer welkom.’

Na 5 jaar aandeelhouder te zijn geweest in modemerk BALR. en voetbalwebsite 433, verkoopt voetballer Gregory van der Wiel zijn belang aan de overige aandeelhouders: voetbalinternational Demy de Zeeuw, voetballer Eljero Elia, Juul manders (foto rechtsonder) en Ralph de Geus.

Van der Wiel maakt een rendement van wel 2000 procent, waarvan hij een deel steekt in zijn investeringsfonds Block Party. Een overig deel gaat naar een nieuw merk voor het bouwen van persoonlijke merken van atleten en andere beroemdheden. Sprout spreekt met Manders over het vertrek van Van der Wiel. “Hoeveel hij overhoudt aan zijn exit? Daar geven we niks over vrij.”

Waarom stapt Gregory van der Wiel uit jullie bedrijven?

Manders: “Hij richt zich op meer op de techsector en de Amerikaanse markt, waar hij meer investeringen in heeft gedaan. Voor de rest moet je echt bij team Gregory zijn.”

Jammer dat hij zijn voetbalmascotte kwijt is, vindt Manders het niet. “We zijn in goed overleg en met een goede oplossing uit elkaar gegaan”, zegt hij. Manders kijkt nu vooral vooruit. Er is ruimte voor nieuwe aandeelhouders voor BALR. en 433. In plaats van opnieuw zoeken naar bekende voetballers, moet Manders het ditmaal meer hebben van aandeelhouders met een “strategisch toegevoegde waarde”.

Voetballers hebben voor een mooi stukje kapitaal gezorgd

“Voetballers hebben in het begin voor een mooi stukje kapitaal gezorgd”, stelt Manders. “Hun netwerken en bereik waren in het begin zeer welkom. Ze hebben bijgedragen aan de bekendheid van ons merk, zowel in Nederland als in Frankrijk waar Gregory voor Paris Saint Germain speelde. Je ziet nu dat onze merken groter beginnen te worden dan de individuen erachter.”

Naar wat voor nieuwe aandeelhouders zoeken jullie nu specifiek?

“BALR. bevindt zich in het fashion lifestyle-domein, dus je kunt denken aan grote modehuizen of wereldwijde leveranciers. Denk ook aan retailketens en vastgoedpartijen. We zoeken investeerders die wereldwijd vertegenwoordigd zijn, het liefst in de Verenigde Staten en Azië. Er zijn veel partijen die willen investeren, we kunnen dadelijk met iedereen in gesprek. We kunnen een belang verkopen van zo’n 10 tot 30 procent, afhankelijk van het type partij.”

Hoe kijk je terug op de tijd met Van der Wiel?

“Goed. Gregory is stille aandeelhouder geweest en heeft zich weinig met de dagelijkse werkzaamheden bemoeid. Wel was Gregory een zeer enthousiast uithangbord. Zijn vriendin is nog een tijdje het gezicht geweest van BALR.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!