Hoe je als ondernemer groeit met feedback van klanten (ook als het pijn doet)

Wanneer je je klanten op de eerste plek zet, moet je bereid zijn om soms stevige kritiek te doorstaan. Vijf ondernemers vertellen hoe je kritische klanten omarmt, met welke strategie je feedback kan integreren en welke valkuilen je moet vermijden.

Let op: dit artikel is alleen verkrijgbaar tot 25 mei 2019, daarna gaan deze groeigeheimen terug de redactiekluis in. Word voor 11 mei lid van Sprout om dit artikel te lezen. Huidige abonnees krijgen ‘m automatisch in de mailbox.


Gebruikers die hun mening geven over je product zijn een potentiële goudmijn. Niet voor niets test zo’n beetje iedere ondernemer, lang voordat zijn of haar bedrijf überhaupt het levenslicht ziet, de businesscase bij vrienden en familie (net zolang tot ze gillend wegrennen voor de stortvloed aan vragen en verzoekjes).
 
Maar ontstaat er eenmaal een serieus bedrijf, dan krijg je te maken met - al dan niet zakelijke - klanten die lastiger te bereiken zijn. Mensen met drukke levens, overstromende mailboxen, vakantieplannen en honden die uitgelaten moeten worden. Als ondernemer heb je de kans om hun leven een stukje beter te maken, mits je open staat voor feedback.
 
Die signalen uit de markt vang je natuurlijk op in gesprekken en met online chatprogramma’s en UX-tools zoals Hotjar. Maar er zit een diepere component aan feedback die minder vaak belicht wordt: kritische feedback raakt op een confronterende manier aan de kern van waar je als ondernemer aan werkt en kan botsen met de visie die je voor ogen hebt.
 
Doorsta je de soms pijnlijke kritiek echter, dan vergroot je je kans op succes. HubSpot-ceo Brian Halligan noemt feedback the breakfast of champions. Ook Microsoft-oprichter Bill Gates geeft met een gevleugelde uitspraak een positieve draai aan criticasters die je bedrijf lijken af te fakkelen: “Je meest ontevreden klanten zijn je grootste bron van kennis.”
 
Kritiek omarmen is iets dat niet veel ondernemers aandurven, maar wat succesvolle ondernemers wel bijna allemaal doen, zegt spreker en ondernemer Arko van Brakel (SemcoStyle). “Mensen die de moeite nemen voor feedback, tonen betrokkenheid. Je hoeft ze alleen maar serieus te nemen, en je hebt een klant voor het leven.”
 
Als mensen betrokken zijn en zich zorgen...


In deze aflevering van Groeigeheimen lees je:

  • Hoe vijf Nederlandse ondernemers feedback omarmen.

  • Wanneer feedback wel, maar ook niet relevant is.

  • Waarom feedback krijgen makkelijker is als je iets teruggeeft.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl