Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeigeld: Maurits Groen

Wereldproblemen als het klimaat en armoede, daar lijk je als klein bedrijf niet veel aan te kunnen doen. Toch kunnen duurzame startups in korte tijd veel bereiken, bepleit Maurits Groen.

In Groeigeld (zie video onder) vertelt hij hoe hij Waka Waka Light in vijf maanden tijd uitrolde in 80 landen, en hoe je zonder bank of investeerders toch veel voor elkaar kunt krijgen.

Maurits Groen mag Bill Clinton en Al Gore tot zijn netwerk rekenen, en doet megaprojecten als het klimaatneutraal maken van het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Dat Maurits Groen door Trouw op nummer 3 in de Duurzame 100-lijst werd gezet en daarmee de meest duurzame ondernemer van Nederland is, is niet gek. Hij adviseert vanuit MGMC al dertig jaar bedrijfsleven, overheid en ngo’s op het gebied van milieu, duurzaamheid, klimaat en energie, vervult allerlei bestuursfuncties op dit vlak, en is sinds kort mede-oprichter van enkele startups, waaronder het veelbelovende Waka Waka Light, dat vorige week drie Accenture Awards won.

Na dertig jaar advieswerk op het gebied van duurzaamheid – een term die hij vreselijk vindt – is Groen samen met compagnon Camille van Gestel afgelopen jaar gestart met het ontwikkelen van de Waka Waka Light. “De urgentie van het klimaatprobleem is zo groot, dat het niet meer volstaat om alleen te adviseren of erover te schrijven. Ik wilde aan de wereld laten zien dat je als bedrijf echt iets kunt doen.”

Het gaat goed met de Waka Waka Light. De solarledlamp is in tachtig landen uitgerold, vijf maanden na de marktintroductie, en Groen ontving onlangs een order van 1 miljoen stuks uit Oeganda. Hij zette het bedrijf op zonder krediet of lening van bank of investeerders, door gebruik te maken van eigen spaargeld, samenwerking met bestaande organisaties en crowdfunding via Symbid en Kickstarter. Dat laatste leverde niet alleen 120.000 euro op, maar ook een “enorme marketingkracht”, met aandacht van onder andere Andrea Bocelli.

Bekijk hier het hele interview met Maurits Groen in de nieuwe aflevering van Groeigeld op 7 Ditches TV.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“De mogelijkheden voor startups zijn eindeloos”, vertelt Groen. “Startups hebben het voordeel dat ze niet vast zitten aan bakstenen, aan oude relaties en ingesleten patronen. Creativiteit kost geen geld. Onze case is het voorbeeld dat het kan. We zijn bezig om een commercieel product af te zetten in de meest moeilijke markten ter wereld, zoals Sierra Leone en Madagasker, waarbij we het onszelf ook nog eens moeilijk maken omdat we de marge zo laag mogelijk willen houden om de armste mensen te kunnen bereiken. Als het ons op deze manier lukt, dan moet het anderen ook lukken.”

Vanaf 12-12-12 start Waka Waka weer met een nieuwe ronde financiering op Kickstarter.com, dit keer om een nog krachtigere varant op de markt te brengen waarmee mensen ook hun mobiele telefoon kunnen opladen.