Hij is er: Sprouts nieuwe boek ‘Groei met cash als brandstof’

Groei met cash als Brandstof

Hij ligt officieel in de schappen: de nieuwste Groeigids van Sprout. In Groei met cash als brandstof duiken we in een onderwerp waar veel te weinig ondernemers het over hebben: cashflow. Toch kan cash je bedrijf maken of breken.

Praat je met een ondernemer over diens bedrijf, dan gaat zo’n gesprek al snel over het product en niet over de financiën die de productie mogelijk maken. Het cashbeleid is niet sexy, vinden ondernemers al snel; het product, dát is waar het over zou moeten gaan. Echter, de capriolen van het ingestorte kantoorimperium WeWork leren dat het wel degelijk nuttig is als ondernemer goed op je cashflow te letten. Niemand wil immers een financieel beleid hebben dat resulteert in een prospectus zoals die van brokkenpiloot Adam Neumann.

Cash als brandstof

Groei met cash als BrandstofMet Sprout besloten we ons daarom eens goed op het thema cash te storten. We wilden weten aan welke financiële knoppen je als ondernemer van een snelgroeiend bedrijf kunt draaien om sky high te groeien. In Groei met cash als brandstof vind je het 174 pagina’s tellende resultaat van onze speurtocht; we leggen we je uit hoe je je cashflow goed in beeld krijgt, hoe je optimaal gebruikmaakt van je debiteuren, maar bijvoorbeeld ook hoe je anderen laat zien dat je grip hebt op je cash. Bij cashbeleid hoort immers ook het tonen van degelijk leiderschap.

Ook gaan we in op prijsstrategieën, laten we je zien hoe je kunt – hulde aan de alliteratie – knallen met je KPI’s, hoe je het beste kunt zoeken naar extern kapitaal en hoe het vervolgens werkt met groeigeld: kies je voor een angel of een durfkapitalist? Geef je aandelen weg voor groeikapitaal of ga je te werk met convertibles? Met de nieuwe Groeigids van Sprout als intellectuele munitie zul je beslagen ten ijs komen op het financiële ondernemerstoneel.

New York Pizza

Door van de lessen van anderen te leren, groei je als ondernemer – óók als het om cashflow gaat. Als redactie voelden we daarom de ondernemers en hoofdrolspelers achter New York Pizza, Koolen Industries, Bloomon en Squla aan de tand over hoe zij hun cashbeleid hebben ingevuld. Het levert interessante inzichten op: de één had lange tijd lak aan winstgevend zijn, terwijl de ander er al sinds jaar en dag bij zweert superconservatief met cash te zijn.

De waarheid ligt, zoals zo vaak, in het midden en wat voor jou als ondernemer werkt, hangt natuurlijk voor een belangrijki deel af van je eigen bedrijf. Dat je cash echter vooral moet blijven investeren in je eigen bedrijf, daarvoor pleit DeGiro-ondernemer Gijs Nagel in zijn inleiding in de Groeigids. Cash heeft immers pas écht waarde wanneer je het uitgeeft.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!