Kees Koolen: ‘Als je cijfers niet kloppen, is álles waar’

Kees Koolen

Investeren is voor Kees Koolen een ‘all-in game’. Bedrijven waar de ex-ceo van Booking.com in investeert, moeten binnen 6 jaar met een factor tien groeien. ‘Kun je als ondernemers niet aantonen hoe je dat denkt te bereiken, dan ben ik niet geïnteresseerd.’

Groei met cash als BrandstofDit is één van de interviews uit de nieuwe groeigids Groei met cash als brandstof van Sprout. Het boek is nu verkrijgbaar op Managementboek.nl voor €20,00.


Wie: Kees Koolen
Wat: oprichter Koolen Industries, ex-ceo Booking.com, ex-adviseur Uber
Werknemers: 350
Geïnvesteerd in cleantech: 60 miljoen euro
Poolster: marktleider duurzame energie in Europa worden

“Ik probeer bedrijven te bouwen die het goed zouden kunnen doen op de beurs. Ik werk daarom altijd met een gedetailleerd plan voor de cashflow. Investeer ik met mijn cleantech-financier Koolen Industries in een groot bedrijf, dan wil ik het iedere 6 jaar met een factor tien zien groeien. Kun je als ondernemer niet aantonen hoe je dat denkt te bereiken, dan ben ik niet geïnteresseerd. Veel ondernemers gaan daarmee de mist in: ze halen veel geld op, terwijl een goed groeiplan ontbreekt. Dat geld wordt vervolgens verbrand.”

“Toen ik nog ceo was bij Booking pakten we dat heel anders aan. De winst die we uit het bedrijf haalden, gebruikten we om uit te breiden naar de volgende stad. Als we eenmaal draaiden in zo'n stad, moesten we er winst genereren, om vervolgens weer verder uit te kunnen breiden. Ik vergelijk het weleens met rijden op een autoweg; je tank moet voldoende gevuld zijn om vooruit te komen.”

Het niet hebben van cash kan een groot voordeel zijn

“We hebben Booking gebootstrapped opgebouwd, waardoor we wel geld moesten verdienen om te leveren. Uiteindelijk heeft dat ons het best mogelijke model opgeleverd. We hadden bijvoorbeeld heel weinig advertentiebudget, waardoor onze creditcards het vaak niet meer deden. We wisten als eerste bedrijf een betaaltermijn te regelen bij AdWords, het advertentieprogramma van Google. Het niet hebben van cash kan dus een groot voordeel zijn.”

“Dagelijks maakten we de resultaten van alle werknemers van Booking voor de hele organisatie openbaar. 10 jaar lang heb ik iedere nacht om 5 over 12 de cijfers nagekeken. Niet om mensen af te schieten, maar om ze beter te laten worden. Wie een mindere score had, gaven we feedback. De één vond het niets, de ander vond het een geweldige manier van samenwerken. Vergelijk het met de Olympische Spelen: je traint er elke dag heel hard voor. Als je een slechte week of maand hebt, betekent dat niet dat je geen kampioen meer kunt worden. Je weet echter wél waar je staat.”

Snel geld verbranden is voor mij niet acceptabel

“Met Koolen Industries investeer ik uitsluitend in duurzame energiebedrijven. Voor mij is dit een all-in-game, ik hou er niet van om eens op mijn gemak te kijken waar het schip zal stranden. Soms pakt dat minder uit, zoals bij batterijenfabrikant Lithium Werks, maar dan corrigeren we zoiets en stappen we uit zo’n bedrijf. Snel geld verbranden is voor mij niet acceptabel, investeren omdat er groeimogelijkheden liggen, is dat wel. Soms moet je volop investeren: een zonnepark is bijvoorbeeld vrij rendabel, maar kost in het begin veel geld.”

“In mijn directe omgeving vind je alleen maar financiële mensen. Voor elk bedrijf bouw ik een nieuw team, maar de kern bestaat uit een vrij groot en ervaren team van financiële mensen die alles de hele dag controleren. Allen hebben ze toegang tot alle systemen van bedrijven waarin we investeren en ze springen meteen in de trein als ze met mensen moeten praten over cijfers. Ze helpen onze bedrijven met van alles: de import, export, het optimaliseren van marges en het toepassen van belastingregels.”

Groei met cash als Brandstof“Dat betekent niet dat bedrijven waar wij in investeren alle regels moeten kennen, maar hun financiële plaatje moet wel in orde zijn. Ik heb geen geduld met bedrijven die dit niet goed voor elkaar hebben. Als je cijfers niet kloppen, is álles waar, zeg ik weleens gekscherend. Ik bedoel ermee te zeggen: als je het niet met cijfers kunt uitleggen heb je geen goed verhaal, al is je marketing nog zo goed.”

“We hebben onze bedrijven zo ingericht dat hun boekhoudsysteem altijd up-to-date is: de cijfers lopen nooit langer dan 2 dagen achter. Zo werkt het voor mij het beste: als we qua cijfers een maand zouden achterlopen, zou ik heel zenuwachtig worden. Onze financiële specialisten maken geregeld rapportjes van alle bedrijven, die we nog dezelfde dag met de directie bespreken.”

“Tegen debiteuren ben ik heel streng. Als we afspreken zaken te doen, spreken we ook af hoe we het qua betalingen doen. Debiteuren mogen verwachten dat ik mijn afspraken nakom, en ik verwacht dat zij dat ook doen. Als ze hebben beloofd te betalen, gáán ze betalen. Lukt het een keer niet, dan kan dat één keer gebeuren, maar niet vaker. Anders beëindig ik de relatie. Ik kom uit een arme omgeving en deed in de zomer vaak vakantiewerk. Als mijn baas zijn financiële verplichting dan niet nakwam, stopte ik dezelfde dag nog met werken – ik heb het meerdere keren moeten doen.”

“Met leveranciers bespreek ik vanaf dag één hoe we naar een toekomst werken die voor iedereen voordelig is. Ik wil bijvoorbeeld niet al 90 dagen eerder betalen dan ik het product geleverd krijg. Daar moet je heldere afspraken over maken met je crediteuren. En die zijn niet eenduidig: als je spullen verscheept naar China, wil je natuurlijk wel dat iemand betaalt voordat je spullen aan boord gaan. Als ik zaken doe met iemand om de hoek, vraag ik zo iemand weleens een stukje voorraad voor me aan te houden, zodat ik op dagbasis kan betalen en afhalen.”

Door goed te organiseren, kun je meer geld verdienen

“Trucjes zoals factoring zijn aan mij zelden besteed. Soms kan het handig zijn, bijvoorbeeld als het goedkoper geld is dan dat van een investeerder. Meestal denk ik echter: andere partijen verdienen dan geld aan jouw cash, waarom zou je dat uit handen geven? Dat kun je zelf ook best doen, zolang je je bedrijf maar goed organiseert. Jawel, door goed te organiseren, kun je meer geld verdienen.”

“Met Koolen Industries zit ik nu in twaalf bedrijven, en die maakten in 2019 gezamenlijk zo’n 100 miljoen euro omzet. Dit jaar verwacht ik de 300 miljoen aan te tikken en volgend jaar een miljard. 10 jaar daarna wil ik Europees marktleider zijn in de branche voor hernieuwbare energie. Dan moeten we boven de 100 miljard euro aan omzet zitten. Dat klinkt misschien erg ambitieus, maar zoals ik al zei: voor mij is dit een all-in-game.”


Groei met cash als BrandstofDit is één van de interviews uit de nieuwe groeigids Groei met cash als brandstof van Sprout. Het boek is nu verkrijgbaar op Managementboek.nl voor €20,00.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!