Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groen, groener, groenst

Driekwart van de ondernemers in Nederland vindt zijn bedrijf duurzaam, maar het uitdragen van die duurzaamheid is niet makkelijk. Geloofwaardigheid en het ontwikkelen van duurzame producten en diensten zijn belangrijke uitdagingen.

Dat duurzaamheid een randvoorwaarde is voor zakelijk succes, mag nauwelijks meer een onderwerp genoemd worden. De een doet het om omzetdoelstellingen voor de lange termijn te kunnen behalen, de volgende puur en alleen uit fatsoen, terwijl de ander simpelweg een milieuvriendelijk product heeft ontwikkeld.

Driekwart van de ondernemers in Nederland beseft in ieder geval dat het vergroenen niet alleen chique is, maar ook businesskansen biedt, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Sprout en Eneco onder 255 ondernemers. Dat het goed is voor je imago wordt breed onderstreept door 89,8 procent van de ondernemers.

Focus op besparing

Businesskansen gaan breder dan de winst op het vlak van reputatie. Energiebesparing steekt met 77 procent met kop en schouders boven andere groene maatregelen uit. Zeker als je bedenkt dat 24,6 procent van de ondernemers een energierekening heeft die minstens 5 procent van de totale bedrijfskosten omvat, valt daar veel te halen. Deze focus op besparingen ligt voor de hand, want dit voordeel van een duurzame strategie ligt nu eenmaal als eerste voor het grijpen. In tegenstelling tot innovatieprojecten – een andere pijler binnen een duurzame strategie – is het resultaat van kostenbesparing ook snel zichtbaar.

Begaan met het milieu

Toch zijn er voor Nederlandse ondernemers ook andere argumenten om duurzaamheid te omarmen. Daarbij is opvallend dat een ruime meerderheid van 74,3 procent een ideële drijfveer kent. Deze ondernemers zijn aan duurzaamheid begonnen omdat ze begaan zijn met het milieu. Andere redenen blijken veel minder belangrijk: het behouden van de concurrentiepositie (26 procent), het voldoen aan de wensen van afnemers en/of klanten (23 procent) of het beheersen van de inkoopkosten (17 procent).

Waar is de strategie

Niet iedere ondernemer heeft een concrete duurzame strategie, blijkt verder uit het onderzoek. Dat ze inzetten op energiebesparing (76,6 procent), het verminderen van de milieubelasting (47,3 procent), duurzame producten of diensten ontwikkelen (40,1 procent), duurzaam inkopen of opwekken (35,9 procent) of op andere wijze focussen op duurzaamheid (16,8 procent), wil niet zeggen dat ze het idee daarachter concreet hebben gedefinieerd. Een minderheid van 46,7 procent van de ondernemers zegt dat hun duurzaamheidsactiviteiten onderdeel zijn van een uitgewerkte strategie. Nog eens een minderheid hiervan (46,2 procent) zegt dat deze strategie ook is vastgelegd op papier. Een nog kleiner percentage, 32,1 procent, heeft key performance indicators vastgesteld waarop regelmatig wordt gestuurd.

Beperkte investeringsruimte

Sommige ondernemers geven in het onderzoek aan dat ze simpelweg niet weten waar te beginnen als het om duurzaamheid gaat, of ze hebben geen tijd of geld om erin te investeren. Van de ondernemers die zichzelf een duurzaam ondernemer vinden, zegt bijvoorbeeld 51,9 procent dat beperkte investeringsruimte de grootste uitdaging is bij de investering in duurzame technieken.

Niet voor de wind

Een aantal van de respondenten zegt de investeringen in duurzaamheid al te hebben terugverdiend. Daarbij gaat het om duurzaamheid in de breedste zin van het woord: van energiebesparing en extra isolatie tot aan duurzame materiaalkeuze en de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam product. Toch is hier nog een hele weg te gaan, zeggen de respondenten. Een ruime meerderheid van 67,6 procent ziet duurzaamheid dan wel als kans om zich te onderscheiden, tegelijkertijd zegt nog maar 17,4 procent van de Nederlandse ondernemers dat het ze bedrijfseconomisch voor de wind gaat sinds ze zich verduurzamen. Alle begin is moeilijk, zullen we maar zeggen.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Duurzaamheidssessies

Wil je weten wat duurzaamheid in jouw bedrijf kan opleveren, of wil je meer doen? Sprout organiseert samen met Eneco een aantal sessies over duurzaamheid in je bedrijf. Meer informatie over de duurzaamheidssessies. Meer lezen over duurzaam ondernemen kan op Sprout.nl/duurzaam