Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groene held: Rob van Rees

Zijn plek in de marge is Rob van Rees' Greenchoice kwijt. "Sinds de film van Al Gore zijn wij aan het winnen en de anderen aan het verliezen."

Volgens Greenchoice-oprichter Rob van Rees is het onvermijdelijk: in de toekomst maakt Nederland zijn energie helemaal zelf. Uit duurzame bronnen, natuurlijk. Tot die tijd valt er nog veel te ontwikkelen en te ontdekken. Het prototype van de eerste privéwindmolen is bijna klaar.

 

Toch een raar idee: Greenchoice-abonnees krijgen niet daadwerkelijk groene energie uit hun stopcontact. De beschikbare stroom komt er domweg uit op het punt waar de gebruiker het aftapt, of ze nu grijs of groen is. “Als klant verplicht je de energiebedrijven om groen in te kopen”, zegt algemeen directeur Rob van Rees.

 

Greenchoice werd in 2000 opgericht, met de bedoeling om klaar te zijn voor de openstelling van de energiemarkt in 2001. Inmiddels heeft het bedrijf voor 2008 een omzetverwachting van 325 miljoen euro. “Voor ons geldt het cliché van het zolderkamertje: we zijn begonnen met drie man. Eén van hen had bij een energiebedrijf gewerkt. We zagen die bedrijven worstelen met klanttevredenheid en efficiëntie. Groene energie was al helemaal geen issue. Hun houding ten opzichte van klanten was en is nog steeds: wij zullen de boel wel eens even voor jullie regelen. Het feit dat wij voor groene energie kiezen staat voor méér. Wij willen echte aandacht hebben voor de behoefte van de klant.”

 

Doorbuffelen

Waar de energiesector als geheel niet al te best scoort op het gebied van service en klantvriendelijkheid, presteert Greenchoice inderdaad relatief goed. Externe callcenters en automatische antwoordbandjes worden niet gebruikt. Eens per maand zit Van Rees zelf op de klantenservice, om voeling te houden van wat er leeft bij de klanten. Het bedrijf heeft nu 75 medewerkers, 200.000 huishoudens als klant en een groeiend portfolio aan zakelijke klanten. In 2007 bedraagt de omzet naar verwachting 250 miljoen euro. Hoewel Greenchoice een forse groei tegemoet ziet wil het bedrijf niet sneller groeien dan ze aankan. “Toen we laatst meeliftten op een televisiecampagne, kregen we ineens 20.000 nieuwe klanten te verwerken. We moesten in de avonduren flink doorbuffelen.”

 

En dan hebben we het nog niet over de beschikbare groene energie. Momenteel is in Nederland van alle opgewekte energie nog maar zes procent duurzaam. Greenchoice gebruikt 41 procent Nederlandse biomassa- en windenergie en koopt 59 procent Scandinavische waterkracht in. Is er wel genoeg groene stroom beschikbaar, als straks heel Nederland overstapt? “Momenteel niet”, beaamt Van Rees. “Maar over twintig jaar moet de helft van alle energie uit duurzame bronnen komen, en uiteindelijk alles. Het is puur een kwestie van: maak je jezelf kwaad genoeg?” Hij put inspiratie uit een scenario van Greenpeace waarin  boeren energie opwekken met vergistingsinstallaties, er grote windmolenparken op zee gebouwd worden en huishoudens hun eigen zonne- en windenergie hebben. “Zeker met dat laatste pak je een enorm percentage.”

 

Energieverbruik maakt niet uit

Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de Nederlanders positief staat tegenover duurzame energie. Zijn plek in de marge is Greenchoice kwijt. “Sinds de film van Al Gore zijn wij aan het winnen en de anderen aan het verliezen.” Van Rees verwacht enkele fundamentele wijzigingen in het energielandschap. De grote centrales zullen vervangen worden door windparken en duizenden energie-opwekkers bij mensen thuis. “De energiebedrijven moeten maatwerk gaan leveren en constant met hun klanten communiceren. En tips geven over wat beter kan.” Dat wordt mogelijk door de komst van de ‘slimme meters’, die op afstand door de leverancier afleesbaar zijn.

 

Intussen is Greenchoice druk de markt aan het afschuimen op zoek naar alle mogelijke energieopwekkers en -bespaarders. Het bedrijf heeft onlangs een apart bedrijfje opgericht dat volgend jaar een ‘privéwindmolen’ op de markt moet gaan zetten. Momenteel stimuleert Greenchoice bij haar klanten het gebruik van zonnepanelen en zonneboilers. Eigenlijk slecht voor de omzet, omdat klanten daardoor minder afnemen. “Daarom proberen we ons bedrijf lean & mean in te richten, waarbij we niet afhankelijk zijn van de kubieke meters energieverbruik. Onze kosten dekken we uit het vastrecht, het standaardbedrag van het abonnement.”

 

Hoe het verder gaat is spannend, vindt hij. “We zijn nu op een kantelpunt aangekomen, waarbij iedereen op elkaar lijkt te wachten. Het overheidsbudget voor het stimuleren van duurzame energie is momenteel bedroevend laag. Het jojobeleid heeft de duurzame industrie weggejaagd.” Maar uiteindelijk is het groene scenario onontkoombaar, zegt Van Rees. “Kolencentrales zijn een stuiptrekking uit het verleden.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Annette Wiesman