Dit moet je weten over Growth Hacking

Raket

Growth Hacking is een term die de laatste tijd overal voorbijkomt. Maar wat is het precies? David Arnoux (Growth Tribe) trapt op Sprout een serie af over dit voor ondernemers onmisbare thema.

De term is in 2010 in het leven geroepen door Sean Ellis. Vele marketing experts hebben sindsdien bijgedragen aan de term. Toch blijven hordes toekomstige growth hackers, growth marketeers, technische marketeers en hoe-je-ze-ook-wilt-noemen achter met de vraag: Wat is Growth Hacking nu precies? Om die vraag te beantwoorden schrijf ik de komende tijd op deze plek een introductie over dit onderwerp.

Een nieuw tijdperk van marketing is aangebroken. Een tijdperk waarin de scheidslijnen tussen data-analyses, coderen en marketing zijn verdwenen. Een tijdperk waarin grote marketingcampagnes plaats hebben gemaakt voor kleine experimenten en het continue testen van lopende campagnes. Een tijdperk waarin marketeers veel meer technische en analytische skills hebben en niet meer afhankelijk zijn van developers.

Welkom in het tijdperk van Growth Hacking.  

Volgens Wikipedia is Growth Hacking “een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien.”

Deze definitie dekt een deel van de lading. Toch is growth hacking meer. Het is een manier van denken. Een skill-set. Een manier van aanpakken. Een strategie. Een visie.

Een paar beroemde Growth Hacking-verhalen: 

1. Airbnb

Airbnb is waarschijnlijk het meest bekende Growth Hacking-verhaal. Een verhaal van echte hustlers die niet bang waren om hun handen vuil te maken.

Wat begon als een B&B op luchtbedden is gegroeid tot een gigantisch hospitality-bedrijf waar zelfs hotelketen Hilton jaloers op is.

Hoe Airbnb zo groot is geworden? Meerdere factoren speelden een rol. Hun meest bekende ‘hack’ is hoe de oprichters gebruik maakten van Craigslist door reverse engineering. Ze hebben dit gigantische platform kunnen hacken door een slimme bot te bouwen waarmee listings die op Airbnb werden geplaatst met één druk op de knop ook op Craigslist verschenen.

Door deze geplaatste posts op Craigslist met een link naar Airbnb te voorzien, kon de website meeliften op de enorme hoeveelheid gebruikers van Craigstlist.

Het resultaat: enorme tractie = ongelooflijke groei.

Was het gebruik van de bot ethisch? Waarschijnlijk niet. Was het slim? Zeker! Lees het hele verhaal hier.

2. Udemy

Met meer dan 30.000 educatieve video’s en 7 miljoen studenten van over de hele wereld is Udemy een van ’s werelds grootste online educatie-platformen. Maar het bedrijf was niet direct succesvol.

Er was een marktplaats maar geen cursussen - een kip-en-eiprobleem. Het lukte het bedrijf niet om docenten filmpjes te laten uploaden, waardoor er weer geen studenten kwamen om de filmpjes te bekijken.

Hoe kregen de oprichters de marktplaats dan toch werkend? Simpel: ze besloten duizenden educatieve video’s van Youtube bij elkaar te schrapen en op Udemy te hosten. Bezoekers die de filmpjes bekeken volgden snel, waardoor docenten op hun beurt weer meer content gingen plaatsen. En voila: het platform begon te groeien.

Udemy gebruikte geen magische trucjes. Het bedrijf heeft gewoon slim gebruik gemaakt van bestaande platformen en content - precies waar growth hacking over gaat.

Wil je meer weten? Luister naar dit interview met founder Gagan Biyani.

Wat deze verhalen gemeen hebben: 

- Ze hebben allebei OPN’s: ‘Other People’s Networks’ of andermans netwerken, slim ingezet om hun bedrijf te laten groeien. Udemy gebruikte Youtube als effectief acquisitiekanaal en Airbnb Craigslist.
- De ratio van hun succes bedroeg ongeveer 80% best practices en 20% lef
- Zoals Alistair Croll het verwoordt: “De meeste grote successen hebben ergens iets duivels in zich.”
- De growth hacks werden uitgevoerd door mensen met vaardigheden die de meeste online marketeers niet hebben: het programmeren van web scrapers, creëren van kunstmatige viraliteit, Conversion Rate Optimization en snel experimenteren.

Vaardigheden die over 3 jaar de norm zullen zijn voor de nieuwe generatie marketeers/growth hackers.

Skills

Maar wat zijn precies de competenties van deze growth hackers?

De skill-set van een growth hacker is een krachtige. We noemen ze dan ook T-shaped players: 20% van de kennis van alle belangrijke vaardigheden levert 80% output op. Growth hackers zijn normaliter gespecialiseerd in 2/3 vaardigheden (bijvoorbeeld conversie optimalisatie & programmeren) en hebben daarnaast uitgebreide kennis op alle vlakken die relevant zijn voor technische marketing.

Mensen die al deze kwaliteiten beschikken zijn zeldzaam. Ze zijn uniek en dus ook gezocht.

Growth Tribe ontvangt wekelijks 40 - 50 aanvragen voor beschikbare Growth Hackers. Meestal lukt het niet om meer dan 6 Growth Hackers op deze aanvraag voor te stellen. Dat komt neer op een een 8:1 ratio qua vraag en aanbod!

Verder lezen? Deze bronnen zijn een goed begin om je in Growth Hacking te verdiepen:

Introduction to Growth Hacking – A FREE 12-Episode E-course
The Definite Guide To Growth Hacking
Quora’s antwoorden op ‘What Is Growth Hacking?’
What Is Growth Hacking Really?


De komende tijd geeft David Arnoux op Sprout.nl nog veel meer inzicht in Growth Hacking - stay tuned! 

Foto: Dashmote.com

David Arnoux is medeoprichter van Growth Tribe, Europa’s eerste Growth Hacking Academy. Growth Tribe Academy geeft met praktische workshop les in technische groei vaardigheden. Voor meer informatie ga naar growthtribe.io. David trainde in de afgelopen 10 jaar meer dan 500 startups op Growth Hacking en het bouwen van growth teams.