Groei versnellen? Deze accelerators, growth hackers en adviseurs helpen je op weg

Groei, scale

Snelle groei kan je bedrijf overvallen, maar je kunt hem ook afdwingen. Genoeg growth hacking-experts, adviseurs en accelerators die je daarbij kunnen helpen. Sprout zet de belangrijkste voor je op een rij.

Het zal je niet zijn ontgaan: Sprout kwam in maart met SCALE, een inspirerend bookazine dat helemaal draait om de snelst mogelijke groei. Je omzet elke twee jaar verdubbelen is misschien niet voor elke ondernemer weggelegd - het helpt als je een super schaalbaar online businessmodel hebt en niet te veel hoeft te investeren in assets en personeel - maar mogelijkheden om je groei te versnellen zijn er altijd.

Maar zie je alle kansen om sneller te schalen wel liggen terwijl je je bedrijf draaiend houdt, heb je voldoende actuele kennis, inspiratie en rust in je lijf om de groeilat hoger te kunnen leggen? Niet altijd. En je voelt hem aankomen: er zijn zat clubs die je willen helpen je groei te versnellen. We maakten een rondje langs de velden en kwamen tot deze Eerste Hulp bij Groeigids.  


Bammboo

Wat: Het Amsterdamse Bammboo richt zich met growth hacking en strategisch advies rond met name online marketing op klantengroepen in uiteenlopende branches.
Voor wie: Grownups die disruptief markten willen ontginnen of producten of diensten in een vroeg stadium willen testen in de markt, scale-ups en accelerators die een succesvolle product-marktcombinatie te pakken hebben maar nog op zoek moeten naar de beste kanalen voor marketing, hun teams en processen nog willen optimaliseren en meer klanten langer aan zich willen binden tegen lagere acquisitiekosten en ondernemers die met hun bestaande business de omslag moeten maken naar online of een gemengd model, waarbij het automatiseren van de marketing grote urgentie heeft.  
Aanpak: Mede-oprichter Thierry de Vries: “Wij geloven erg in een combinatie van strategy en growth hacking: growth hacking alleen is niet genoeg om snel en blijvend waarde te creëren. Daarom zorgen onze Growth-Architects voor een bredere en aanpak en hebben ze ook ervaring met lean, agile, design-thinking en strategy design”. Als Bammboo bij een klant binnen is, volgt in de regel een traject van 3 tot 6 maanden waarin achtereenvolgens een groeistrategie wordt uitgestippeld, een Growth-team wordt samengesteld en meetbare doelen worden bepaald. Het team gaat aan de slag met experimenten op het gebied van (online) marketing en leert mede aan de hand van de resultaten alle tools en trucs zo effectief mogelijk in te zetten. “Het is zaak dat we de werkzaamheden efficiënter in gaan richten, waarbij tools, outsourcing en automatisering key zijn. Uiteindelijk leidt dat tot een optimaal Growth Proces en tot overzicht. Je kunt op basis van learnings beslissingen nemen, de kennisdeling binnen je organisatie verbetert, je boekt aantoonbare groei en, belangrijk: het levert heel veel nieuwe energie op.” Grote corporates als Philips, Rabobank, Randstad en Unilever zijn klant, maar ook snelle groeiers als Heppee, GetAway Travel, Hairplus en Let it Grow (een accelerator van veilingbedrijf Flora Holland).

Kosten:
• Strategie/consultancy vanaf € 750,-
• Abonnement (Hire a growthhacker) vanaf 1K per maand
• Detachering vanaf 3K
• Trainingsprogramma vanaf 2k


Growth Tribe

Wat: ‘Europa’s eerste Growth Hacking Academy’, levert trainingen, adviezen en extra handjes op het gebied van Growth Hacking.
Voor wie: Startups, scale-ups en corporates die hun groei willen versnellen met behulp van de laatste inzichten en technieken in (online) marketing. Voorwaarde is wel, dat ze al voldoende sales hebben, en beschikken over de data die daaruit voortkomen.
Aanpak: Growth Tribe, opgericht in 2015 door David Arnoux en Peter van Sabben, speelde zichzelf in de kijker met zijn Growth Hacking Academy: in samenwerking met de Amsterdamse UvA, VU, HvA en Startup Amsterdam zetten ze in de herfst van 2015 een opleiding op die specialisten aflevert in groeiversnelling. Gedurende drie maanden worden medewerkers van scale-ups als Bloomon, Helloprint en Catawiki, maar ook startups als Minibrew en Vandebron daar getraind in Growth Hacking, waarmee ze ook binnen hun eigen bedrijf aan de slag gaan. Van Sabben: “We vormen daarvoor multidisciplinaire teams van drie personen, van wie in elk geval een van binnen het bedrijf: een techneut, een designer en een marketeer, die experimenten op het gebied van marketing gaan uitvoeren, zo’n 15 tot 25 in die drie maanden.”  Het loopt nogal storm bij Growth Tribe, dat uit honderden aanmeldingen voor elk klasje een man of 25 tot 30 selecteert. Tot nu toe zijn er vier lichtingen growth hackers getraind. “Ze krijgen 16 dagen training en een dag of tien coaching van onze experts. In de regel willen klanten na afloop de mensen die ze via ons binnen hebben gekregen, graag aannemen.” “Voor partijen als Vandebron en Catawiki hebben we tonnen extra omzet kunnen genereren tijdens het traject, terwijl onze mensen de bedrijven niet eens kenden voordat ze er binnen stapten. Wat wel een absolute voorwaarde is voor succesvolle growth hacking: medewerkers de vrijheid geven om te experimenteren en alle tools in te zetten die je tegenwoordig hebt voor online marketing en de automatisering daarvan. Doordat teams uit verschillende specialisten bestaan, kunnen ze ook de interne verkokering tegengaan en marketing echt agile maken.” Naast de Academy, ‘onze speeltuin’, lopen de tweedaagse crash courses erg goed. “Die zijn superintensief, met veel oefeningen van alle skills die je nodig hebt voor growth Hacking.” Tot slot organiseert Growth Tribe ook maandelijkse meetups, de laatste was met de CMO van Picnic.

Kosten:

  • 2-daagse crash course € 1279,-
  • 6-weekse coaching € 2279,-

 

 

Dit artikel komt uit SCALE,
het nieuwe bookazine van Sprout.
Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!

 

 

 

 


GrowthFactory

Wat: GrowthFactory is in 2014 opgericht door verandermanagers en business consultants Karin Verhagen en Robert Schulze met als doel ondernemers meer tijd, rust en rendement met minder stress te bieden. Daarvoor combineren ze zachte en harde elementen van de bedrijfsvoering: cultuur is net zo belangrijk als de interne processen en het bedrijfsresultaat.
Voor wie: “Ondernemers in alle branches die na de startupfase met groeivraagstukken zitten: ondernemers die bijvoorbeeld te hard groeien, vastzitten en niet weten hoe ze de volgende (groei)stap moeten nemen, vraagstukken rondom groeifinanciering of juist het toewerken naar een exit.” GrowthFactory werkt voor zowel kleinere bedrijven als groot MKB (200 miljoen omzet).
Aanpak: GrowthFactory gebruikt de inzichten en methoden die zijn ontwikkeld in het investment management, dat een systeem ontwikkelde dat inzicht biedt in potentieel succesvolle bedrijven. “Door exact te weten in welke groeifase een onderneming zich bevindt, wordt duidelijk welke onderdelen op dat moment prioriteit hebben (zowel qua geld als menskracht) om de volgende groeifase snel en gecontroleerd te bereiken. Maar let wel: de ondernemer doorloopt deze groeimethode helemaal zelf. We sparren, maar de ondernemer zit zelf in de drivers seat: het dna van de ondernemer is dus leidend, die weet immers zelf het beste hoe zijn of haar onderneming geleid moet worden. Wij helpen ondernemers kortom zichzelf te helpen. Dit staat haaks op consultancy dat alle antwoorden en oplossingen aanreikt.” GrowthFactory zelf bestaat uit een kernteam van groeipartners met daaromheen een flexibele schil van zelfstandige groeiprofessionals en beschikt over een netwerk van juristen, financieel specialisten et cetera. Een groeiprogramma dat bijvoorbeeld een onderneming klaarstoomt voor verkoop kan 1 tot 2 jaar duren en een ton kosten. “Maar het liefst begeleiden we ondernemers ruim vóór de verkoop of overdracht. Dit geeft ze de kans om te bouwen aan waarde en rust voordat exit aan de orde is en potentiële discussiepunten ver voor de transactie uit de weg te ruimen. De resultaten zijn snel inzicht, grip op groei, rust en vertrouwen naast significant hogere waarde en meer rendement, waarbij het tempo en budget van de ondernemer leidend zijn.”

Kosten:

  • Maandabonnement inclusief 1 sparringsessie, ondersteuning via mail/telefoon € 550,-
  • Groeiprogramma vanaf € 6600,- per jaar

We Are Off The Record

Wat: 'Digital growth agency' dat advies en trainingen biedt rondom strategie, customer development en groei.
Voor wie: Startups, scale-ups en corporates in binnen- en buitenland. "We geloven in groei vanuit een holistische aanpak en blijven weg bij de tips & tricks. Groeien doe je vanuit alle invalshoeken binnen een organisatie is niet enkel en alleen online marketing."
Aanpak: We Are Off The Record is opgericht door Bas Prass, die er vroeg bij was als growth hackers in Nederland: “De markt en hype rondom growth hacking heeft het afgelopen jaar een hoogtepunt bereikt. Gelukkig zijn wij al iets langer bezig en positioneren we onszelf inmiddels als digital growth bureau, waarbij we klanten ondersteunen voor een langere periode met verschillende in-house expertises. We helpen klanten door de verschillende groeifases heen. Dit kan vanaf een lancering zijn, tot aan het succesvol ophalen van een grote investeringsronde. We werken écht samen met klanten en zijn onderdeel van de teams zelf voor een gemiddelde periode van 6-9 maanden. Daarnaast geloven we dat kennis in-house moet blijven en laten we onze expertise terug vloeien binnen bedrijven in de vorm van trainingen en het aannemen en zoeken van nieuw talent."
We Are Off The Record bedient op dit moment meer dan vijftig klanten. Daaronder een scale-up als Fixico, startups Temper en The Inner Circle, maar ook corporates als ING, Philips en Unilever.

Kosten:
• Strategie & executie consultancy vanaf € 3000,- per maand.
• Corporate trainingen en workshops vanaf €2000,- per dag.


GoFastForward

Wat: Groeiprogramma van een jaar, waarin ondernemers vijf maal twee dagen aan de slag gaan met andere ondernemers en de laatste tools en inzichten die waarde toevoegen aan hun bedrijf.
Voor wie: Ondernemers met een omzet van ten minste 1 miljoen euro die het volle potentieel uit zichzelf willen halen.
Aanpak: Met GoFastForward biedt business consultant Rutger Prent een groeiprogramma waarin ondernemers met elkaar en onder leiding van ervaren coaches de basis leggen voor ‘kwalitatieve groei’ van hun bedrijf. Tien dagen, inclusief 5 overnachtingen, worden ze getraind in bewezen ondernemerstools als Scaling Up van groeigoeroe Verne Harnish en alles wat hun bedrijf succesvol maakt: mensen, organisatie, marketing, strategie, executie, cash en last but not least de rol van de ondernemer daarbinnen. Deelnemers aan het programma verdienen de investering in tijd en geld gemiddeld vijf tot tien keer terug binnen twee jaar, belooft GoFastForward. Dopper, Snappcar en Legalmatters.com zijn een paar bekende namen uit de 140 ondernemers die de afgelopen jaren zijn getraind.

Kosten: € 12.000,- + € 3.000,- als het programma de gewenste waarde heeft opgeleverd.


Rockboost

Wat: Consultancy en training op het gebied van growth hacking
Voor wie: “Corporates met sterke digitale ambities en digitale scale-ups. Belangrijk is dat er budget is om te investeren in de groei van de (infra)structuur en het draaien van campagnes.”
Aanpak: Met Rockboost draagt oprichter Chris Out het growth hackingevangelie met verve uit. En hij is best streng in de leer: “Wij weigeren 73% van de aanvragen voor consultancy, die komen van partijen die nog niet klaar zijn voor growth hacking. Je moet namelijk in staat zijn om zeer snel te veranderen, gericht zijn op lange termijn groei en goed om kunnen gaan met eerlijke feedback. Growth Hacking is net als het trainen voor een six pack; iedereen wil het, maar niet iedereen is bereid te doen wat ervoor nodig is.”
RockBoost heeft een eigen methode ontwikkeld, de ‘7 pillars of Growth Hacking’. Het zet bij klanten interne groeiteams op, die worden getraind in de methodiek en hem in de praktijk brengen. “Als de hele infrastructuur nog opgezet moet worden kan het 6 maanden duren voordat resultaat is te zien, bij een sterke growth hacking maturity kan in week 1 al een significant resultaat worden gerealiseerd.”
RockBoost is een investering die constant rendement moet genereren, stelt Out. Vandaar dat hij zijn diensten in abonnementsvorm aanbiedt, waarbij elke maand een concrete verbetering is die voor zichzelf betaalt. Klant van Rockboost waren onder meer Fox Channels, Helloprint en Lekker Leasen. “Zij boden de mogelijkheid om op een zeer gestructureerde manier nieuwe manieren van marketing te testen. Deze bedrijven stonden hier open voor en plukken daar nu de vruchten van.”

Kosten:

  • Online programma’s vanaf €200,-, masterclasses van € 500,- per persoon per dag.
  • Consultancy: vanaf € 3.000,- per maand.

Ready2Scale

Wat: Programma dat ondernemers laat doorgroeien door ze bij te spijkeren met kennis en inzicht, coaching door mentoren en adviezen van experts.
Voor wie: Ondernemers in Noord-Holland en Flevoland die een omzet van 100.000 euro tot 2,5 miljoen behalen en/of over substantiële funding beschikken.
Aanpak: Ready2Scale is een schaalprogramma van 6 tot 9 maanden, opgezet door het Amsterdam Centre for Entrepreneurship en The Start-up Network (SUN), met daarachter lokale overheden, de kennisinstellingen in Amsterdam en startupadviseurs uit de regio. Joost Reimert, zelf serial entrepreneur, opent binnenkort de inschrijvingen voor Ready2Scale. Het programma is vormgegeven op basis van feedback van ondernemers. “We hebben gekeken hoeveel tijd ze kunnen investeren en wat ze aan kennis, adviezen en netwerk nodig hebben om verder te komen.”   
Daaruit is een programma voortgekomen waarin 1 dagdeel per maand de ondernemers in klasjes van 20 workshops volgen, met daarnaast 1 of 2 dagdelen per maand 1 op 1 mentoringsessies. De mentoren betrekt Ready2Scale deels uit 03NL, een mentorprogramma waarmee EY en pensioenfonds ABP volgens een methode van het MIT startups coachen.
Kennis over groei, strategie en bedrijfsvoering is er voldoende dankzij de medewerking van de Amsterdam Business School en UvA, maar Reimert verzekert dat zijn programma niet te theoretisch zal worden. “We nodigen ondernemers uit om de workshops te geven, aangevuld met experts op de verschillende thema’s als funding ophalen, structuur geven aan een bedrijf en, zeker niet onbelangrijk, de juiste teams bij elkaar brengen.”
Naast het groepsgedeelte biedt Ready2Scale maatwerk adviezen en diensten ‘voor het snel oplossen van concrete problemen op het gebied van hr, finance en juridisch zaken.’ Ook interessant: Reimert belooft deelnemers te matchen met corporates (potentiële klanten of partners) en talent uit de kennisinstellingen uit Amsterdam en omgeving. “We hebben in potentie 100.000 studenten als werknemers klaarstaan.”

Kosten:

  • groepsprogramma inclusief mentoring en matching € 2750,-
  • maatwerk inclusief consulting € 2750,-

The Talent Institute

Wat: The Talent Institute is opgericht door Startupbootcamp met als doel mensen en bedrijven te trainen in de vaardigheden en mindset waarmee startups en scaleups sneller groeien. Hiermee speelt het in op de alsmaar groter wordende skill gap tussen onderwijsinstellingen en bedrijven.
Voor wie: Afgestudeerde jongeren, professionals, maar ook startups, scaleups en corporates die op zoek zijn naar de nieuwe generatie digitale talenten.
Aanpak: TTI biedt afgestudeerde talenten een opleidingstraject van 7-maanden, dat de laatste maanden bestaat uit een traineeship bij een startup of scaleup. Die training geeft het in samenwerking met Innoleaps ook aan jong talent dat binnen de muren van corporates al werkt bij een innovatieteam. Snelgroeiende bedrijven komen naar TTI als ze nieuw talent nodig hebben. TTI neemt ze het recruitmentproces uit handen en traint de werknemers in alle benodigde skills en tools.
Inmiddels heeft het Talent Institute meer dan 150 jonge talenten opgeleid in onder meer growth hacking en content creatie en werken alumni bij onder meer Ace&Tate, SnappCar, HelloPrint, Shutterstock, Boomerang Create en Linda.

Kosten:

  • Deelname startup of scaleup: € 4000,-
  • Kosten corporates: maatwerk

Port4Growth

Wat: Platform dat met events, programma’s en kennis groeiondernemers on- en offline bij elkaar brengt.
Voor wie: Ervaren ondernemers met meer dan 1 miljoen omzet en minimaal 10 Fte die ‘blijven hangen’ op een bepaald groeiniveau. Gemiddelde grootte binnen het netwerk is 50 Fte en 5 miljoen omzet.
Aanpak: Volgens Port4Growth is bewezen dat klankborden met gelijkgestemde ondernemers één van de belangrijkste groeidrivers zijn, door de nieuwe ideeën en praktische handvatten die het oplevert. De kernactiviteit van Port4Growth is daarom het on- en offline bij elkaar brengen van ondernemers om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en te netwerken. Kennispartners rond het platform leveren de expertise die de groeiondernemers nodig hebben. Ondersteuning krijgen ze via een persoonlijk loket, Port4Growth verwijst door naar peers en experts, organiseert workshops en heeft groeiprogramma’s van een jaar voor ondernemers in verschillende groeifases. Met de Top 100 Beste Groeibedrijven zet het de beste groeiers jaarlijks in het zonnetje.

Kosten:

  • m.u.v. de programma’s gratis voor wie zich kwalificeert.
  • programma’s: van € 2.000,- tot €20.000,-

Valuefirst

Wat: Agile, Lean en growth hackingtrainingen en -consultancy
Voor wie: Startups, scale-ups en corporates die nieuwe business modellen of producten willen testen en laten groeien.
Aanpak: Timo Mulder en Kees van Nunen zijn Lean en Agile cracks die met Valuefirst vooral coachend te werk gaan. “We helpen teams te versnellen en impact te maken door ze lean startup, growth hacking en agile principes en methodes aan te leren’ zegt Mulder. Daarvoor coacht Valuefirst bijvoorbeeld marketing- en product developmentteams, maar ook het management. “We geloven in hands on coaching en niet in alleen het trainen van mensen. We draaien met teams meestal 3-6 maanden mee om het goede voorbeeld te geven, te helpen bij het opzetten van het juiste experimenteer- en executie framework en direct met het management te schakelen als er zaken niet goed lopen zodat deze snel opgelost worden voor de teams.”
Het beoogde resultaat is dat teams en uiteindelijke de hele organisatie sneller opleveren, leren en impact maken. Klanten heeft Valuefirst van de grote banken tot Sanoma en Philips, maar ook een scale-up als Peerby. Mulder is eerlijk over de resultaten: “De principes en methodes die wij teams meegeven zijn geen heilige graal of wondermiddel. Het heeft de teams uiteindelijk wel geholpen om eerder met initiatieven te stoppen. 'Fail fast, learn fast' en ook 'kill your darlings' als iets toch niet de potentie heeft zoals verwacht.”

Kosten: Afhankelijk van het traject. Valuefirst trekt minimaal 3-4 maanden uit voor zijn begeleiding.  


ScaleUp Company

Wat: Helpt ondernemers te groeien met op maat gemaakte groeiprogramma’s, masterclasses en events.
Voor wie: Ondernemers en hun MT binnen bedrijven met meer dan €1 miljoen omzet en 10 of meer medewerkers. De ideale maximale grootte is 10 miljoen omzet.
Aanpak: Met ScaleUp Company (tot voor kort Spark geheten) halen Kees de Jong, Bart van Nol en Pieter van Osch de methodiek van goeroe Verne Harnish uit de kast om ondernemers te laten groeien. “Scaling Up is een gestructureerde methodiek die richting geeft, discipline leuk maakt, voortgang transparant en zorgt voor een lerende houding. Dit zijn alle ingrediënten voor groei naar de volgende fase”, zegt Van Osch. Zijn groeiprogramma’s richten zich op ontwikkeling van management teams en op accountability: de bekende stok achter de deur. “Onze klanten vertellen ons dat Scaling Up hen focus geeft, dat focus rust geeft en rust plezier.” Onder de vele klanten van ScaleUp Company bevinden zich Qelp, Senz, Pepperminds, Friss en Insided. “Uitgangspunt is dat je de groei op zijn minst verdubbelt in 36 maanden, dan kun je de return on investment van ons programma snel berekenen.”

Kosten: Van een masterclass van € 595,- tot een groeiprogramma van een jaar vanaf € 18.000,-


Entrepreneurs’ Organization Accelerator

Wat: Groeiprogramma van de Entrepreneurs’ Organization, het wereldwijde ondernemersnetwerk waarvan de Nederlandse chapter wordt voorgezeten door Vivienne ‘Difrax’ van Eijkelenborg.
Voor wie: Ondernemers onder de 40 jaar met minimaal 250K omzet en 2 Fte in dienst, die binnen drie jaar kunnen en willen groeien naar 1 miljoen omzet (de drempel voor toetreding tot de Entrepreneurs’ Organization).
Aanpak: Entrepreneurs’ Organization drijft op de vrijwillige inzet van ondernemers, die met een driejarig acceleratorprogramma collega’s willen laten opschalen via de vier pijlers van de Rockefeller Habits van Verne Harnish. Op dit moment worden 60 ondernemers begeleid. Elk kwartaal zijn er groepssessies, elke maand wordt een mentorgroepje van 6 gecoacht en deelnemers sparren wekelijks met een persoonlijke ‘buddy’ die met ze doorspreekt welke acties ze hebben ondernomen en wat voor de week erna op de rol staat. “Wij geloven dat het delen van ervaringen tussen ondernemers, ook persoonlijke, goed werkt”, zegt Louise Verschuren namens EO. “Maar uiteindelijk draait het niet om adviseren, maar leer je als ondernemer vooral vanuit de ervaringen van mede-ondernemers.” Voorwaarde is verder, dat de ondernemers en hun coaches geen zaken met elkaar doen of met elkaar concurreren om zo de vertrouwelijkheid van hetgeen besproken wordt, te kunnen waarborgen. Het acceleratorprogramma wordt in 2017 uitgebreid tot 100 ondernemers. Tijdens test drives kunnen ze vrijblijvend komen snuffelen. De eerstvolgende test drive vindt plaats op 18 april in Amsterdam. O My Bag en Wuzzon (het bedrijf van Verschuren) hebben onlangs dankzij het Accelerator groeiprogramma van Entrepreneurs’ Organization de mijlpaal van 1 miljoen omzet doorbroken.

Kosten: € 1500,- per jaar


ScaleUpNation

Wat: Accelerator die jonge, innovatieve ondernemingen met impact wil laten groeien buiten de landsgrenzen.
Voor wie: “Ondernemingen met relevante omzet, internationale oriëntatie, een schaalbaar bedrijfsmodel en een ervaren leiderschapsteam,” zegt Menno van Dijk namens ScaleUpNation. “Daarbij is het voor ons cruciaal dat de onderneming ‘triple bottom line’ is, wat wil zeggen dat haar product of dienst de wereld mooier maakt en dat de onderneming een aantrekkelijk verdienmodel heeft.  Wij richten ons met name, maar niet uitsluitend, op health tech en clean/green tech.”
Aanpak: ScaleUpNation, opgezet door opleidingsinstituut THNK en McKinsey, start dit jaar met ongeveer 20 ondernemingen die drie jaar lang worden ondersteund op leiderschapsontwikkeling, strategie, internationalisatie en management best practices, specifiek voor het snel opschalen van de onderneming. Hiervoor gebruikt ScaleUp Nation zijn met ondersteuning van de Goldschmeding Foundation ontwikkelde ‘scale-up succesfactoren’.
Potentiële deelnemers worden eerst uitgenodigd voor een ‘Runway programma’ van vier sessies van anderhalve dag waarin wordt gewerkt aan hun ‘scale-up readiness’. Hieruit worden de ondernemingen geselecteerd die voor het hoofdprogramma in aanmerking komen.

Kosten: “De ondernemer moet volledig gecommitteerd zijn aan het bereiken van het volle potentieel van zijn of haar onderneming en echt open staan om in eigen leiderschapskwaliteit te investeren”, zegt Van Dijk. “Dan zijn ook wij bereid te investeren in tijd en geld en spreken wij een programma af met concrete resultaatsdoelstellingen op het gebied van maatschappelijke impact, omzet en winstgevendheid.”


BrownCow

Wat: Post-startup MBA
Voor wie: Jonge bedrijven tussen startup en scale-up in, met een omzet tussen de ton en 1,5 miljoen, een in de markt getest product en omzet, maar nog geen (internationale) exponentiële groei.
Aanpak: BrownCow belooft met zijn Inch by inch-programma 12 maanden lang ondernemers te laten werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en focus, structuur en omzetgroei voor hun business. Daarvoor volgen ze programmadagen en masterclasses, intervisie- en supervisiesessies en worden ze 1-op-1 gecoached, ook door peers.
Een van de uitgangspunten: ondernemers zijn geneigd alles rond zichzelf te organiseren, wat het bedrijf remt in de groei. Tijdens het programma leren ze de onderneming én zichzelf als ondernemer beter kennen en haarscherp te definiëren en leren ze de managementtrucs om, naast vooruit te lopen op de troepen, juist ook vooruit te kijken met je troepen. Een voor Sproutlezers bekende klant is camperverhuursite Camptoo.

Kosten: € 5000,- per jaar


Startupbootcamp

Wat: Startup accelerator die verschillende programma’s per jaar draait en toegang tot mentoren, bedrijfsruimte en kapitaal biedt.
Voor wie: Startups op het gebied van e-commerce, fintech en cyber security, smart city & living en - nieuw - Foodtech.
Aanpak: Startupbootcamp - zelf nogal een internationaal groeiwonder - biedt in Nederland vier programma’s van 3 maanden aan, inclusief ruimte, begeleiding bij het verbeteren van het businessmodel en alles wat daarvoor nodig is, toegang tot mentoren, corporate partners en (angel) investeerders. Per klasje worden rond de 10 startups geselecteerd, die aan het eind van het programma tijdens de bekende demo day zichzelf presenteren aan een zaal met honderden investeerders en mogelijke partners. Bekende alumni zijn Sendcloud, de Vinderij (voor zijn internationale expansie omgedoopt tot CareIbu) en InvoiceSharing. Startupbootcamp helpt zijn alumni ook bij het opschalen: twee keer per jaar komen de inmiddels meer dan 150 teams bij elkaar om de vaart erin te houden.

Kosten: 8% van de aandelen in ruil voor 15K cash, werkruimte, begeleiding, toegang tot het netwerk van Startupbootcamp en korting op diensten van partijen als Google, Amazon, Salesforce en Paypal.


Rockstart Accelerator

Wat: Startup accelerator die verschillende programma’s per jaar draait en toegang tot mentoren, bedrijfsruimte en kapitaal biedt.
Voor wie: Rockstart heeft in Nederland drie programma’s voor startups op het gebied van smart energy, digital health en web & mobile,
Aanpak: In de regel 10 startups per prgramma gaan 150 tot 180 dagen de accelerator in om te worden gecoacht en getraind in alles wat nodig is om hun businessmodel fijn te slijpen en de groei erin te krijgen: het valideren van het businessmodel, het vinden van de juiste internationale product/marktcombinatie en contacten met een netwerk van leveranciers en klanten. Het programma eindigt zoals het een accelerator betaamt: met een demo day waarop investeerders en partners worden verleid om verder in zee te gaan met de startups. Bekende alumni: 3D Hubs, Wercker en Peerby.

Kosten: 8% van de aandelen in ruil voor 20K cash, begeleiding en werkplekken.


Yes!Delft

Wat: Tech-incubator die zich al 12 jaar richt op de groei van complexe technologieën.
Voor wie: Startups met technologie die een ontwikkeltijd naar de markt heeft van gemiddeld 2-5 jaar. Veel ondernemingen hebben een sterke hardwarecomponent.
Aanpak: Yes!Delft selecteert startups voor zijn LaunchLab en het Incubation Program. LaunchLab is gericht op validatie: in 10 weken praten met zoveel mogelijk potentiële klanten en partners om de aannames rond je businessplan te testen. Het Incubation Program helpt 3 keer per jaar 8-12 techstartups zo snel mogelijk naar 1 miljoen euro omzet: de teams zetten een solide bedrijf neer en worden getraind op harde en softe skills door experts en ervaren mentoren uit het netwerk van TU Delft, TNO en andere partners. Yes!Delft brengt ook met evenementen investeerders en captains of industry in contact met zijn startups om de mogelijkheid te bieden tot het sluiten van serieuze deals. Epyon, Ampelmann en Physee, onlangs winnaar van de Postcodeloterij Green Challenge, zijn bekende namen uit de Delftse incubator.

Kosten:

  • Launchlab: € 1250,-
  • Incubation Program: succesfee van € 25.000,- zodra de 1 miljoen omzet is bereikt.  

GrowthHackers

Wat: Online community rond groeiexperimenten, inclusief softwareplatform om ze te managen.
Voor wie: Iedereen die binnen zijn bedrijf op zoek is naar manieren om de groei te versnellen middels growth hacking.
Aanpak: GrowthHackers is opgericht door Sean Ellis, startupinvesteerder, -adviseur en marketeer van het eerste uur bij befaamde startups als Dropbox, Eventbrite en LogMeIn. In 2010 bedacht hij de term growth hacking voor de strategie en trucs die hij toepaste, ook als mentor bij de bekende accelerator 500Startups. Hij schreef er onder meer het boek Growth Engines over, een analyse van de groeicases van startups als Uber, Square, Snapchat, Evernote, Hubspot, Github en Yelp. Zijn Growthhackers heeft inmiddels een community verzameld van tienduizenden growthhackers en levert ook software as a service die groei helpt versnellen. Op GrowthHackers.com kunnen de hackers met elkaar in discussie over alle uitdagingen, er zijn analyses van groeisuccessen te vinden (Growth studies), blogposts, video’s en een dagelijkse mail met een groei-idee. Betrekkelijk nieuw is GrowthHackers Projects, de samenwerktool waarin groeiteams ideeën verzamelen en overzicht houden op alle experimenten, tests en de resultaten daarvan. Dat Projects werkt, heeft Ellis min of meer zelf bewezen: hij ontwikkelde het systeem om de groei terug te brengen in zijn eigen platform, dat begin 2015 een beetje in de versukkeling dreigde te raken. Voorwaarde voor het gebruik van Projects is dat een onderneming al zo ver op weg is, dat het beschikt over voldoende marketingdata en dat het team het eens is over waarop wordt gestuurd om de groei aan te jagen.   

Kosten: GrowthHackers Projects 849$ per maand, korting voor startups

 

 

 

Dit artikel komt uit SCALE,
het nieuwe bookazine van Sprout.
Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.