Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hailo wil Nederlandse taximarkt veroveren

De vaart zit er goed in bij de taxibestelapp Hailo. En ook Nederland staat op het vizier van het snelgroeiende Britse bedrijf, laat ceo Jay Bregman weten aan Sprout. 'Dat we eraan komen is zeker.'

De Nederlandse taximarkt heeft er binnenkort in Hailo een nieuwkomer bij. Jay Bregman, medeoprichter en ceo, zegt plannen te hebben om ook op de Nederlandse markt te lanceren. ‘Ik snap niet waarom de Nederlandse markt door onze concurrenten is laten liggen. Het is qua omvang een belangrijke markt voor ons.’ De ondernemer wil nog niet zeggen welke datum Hailo komt, maar: ‘Dat we er aan komen is zeker. We hebben de Nederlandse markt zorgvuldig bestudeerd en we zien hier echt grote kansen.’ 

Volgens Bregman liggen ‘Amsterdam en Utrecht voor de hand’ en staan op het wenslijstje, maar wil hij nog niet met zekerheid zeggen welke steden hij Hailo allemaal wil gaan lanceren. ‘Als we voor een land kiezen, gaan we voor een totale aanpak.’ 

Hailo is een app die het aanhouden van straattaxi’s makkelijker moeten maken. De app is in 2011 voor het eerst in Londen gelanceerd en zit inmiddels in 16 steden wereldwijd. Bregman, een Amerikaan die in Londen studeerde, heeft het bedrijf samen met enkele voormalige chauffeurs opgericht. In Londen zou al meer dan de 60 procent van de bestuurders van Black Cabs – officiële straattaxi’s – van de app gebruik maken. Ook kreeg Hailo eerder dit jaar onder meer toestemming om in New York de chauffeurs van Yellow Cabs te gaan bedienen.  

Geliberaliseerde markt biedt kans

De markt is in Nederland anders dan in landen als Engeland en de Verenigde Staten. In Nederland is er geen groot verschil meer tussen straattaxi’s en privéchauffeurs (contract vervoer). Ook is er geen monopolie meer van lokale taxicentrales sinds de liberalisering in 2000. Iedereen met de juiste kwalificaties kan een vergunning aanvragen. Dat maakt Nederland interessant voor Hailo. Volgens de ceo biedt Nederland kansen, omdat er veel afzonderlijke taxibedrijven in actief zijn. ‘Taxibedrijven kiezen nu nog voor eigen apps en die fungeren dan als extenties van de belcentrales. Het kan efficiënter. Wij willen één herkenbaar merk richting consumenten neerzetten.’ Ook vanuit de consument zou er behoefte aan zijn. ‘Als je in Amsterdam bent is het voor toeristen bijvoorbeeld verwarrend dat er zo veel verschillende namen zijn. De app is het ideale middel om een merk te bouwen.’ 

De propositie waar het in andere landen snel mee heeft kunnen groeien is dat het een taxibestelsysteem en ook logistiek managementsysteem heeft ontwikkeld waarmee het de ‘downtime’ van chauffeurs kan verminderen. Britse chauffeurs hadden volgens Bregman 30 tot 60 procent van de tijd niemand in de auto, waardoor ze lange dagen moesten maken om brood op de plank te krijgen. ‘We hebben ervoor gezorgd dat ze veel socialere werktijden hebben.’    

Omvangrijke markt De omvang van de taximarkt In Nederland wordt door Hubert Andela van KNV Taxi, belangenvertegenwoordiger van de taxibedrijven, op zo’n 1,5 miljard euro geschat. Volgens hem experimenteren steeds meer taxibedrijven met eigen apps als aanvulling op hun diensten. ‘Apps zorgen niet voor een schok in de taxibranche.’ 

Niet tegen de haren in strijken 

Hailo zegt zich niet als uitdager van de traditionele taxiwereld te zien, maar meer als vernieuwer. De kracht is volgens Bregman dat hij in alle landen gebruik maakt van lokale chauffeurs en taximensen in het landenteam. Met dat team worden vervolgens trainingen gegeven bij chauffeurs om ze voor de technologie enthousiast te maken. ‘Onze kracht is dat we samen optrekken met de branche. Zodra we in Nederland ook de juiste mensen gevonden hebben, kunnen we hier van start.’ 

Concurrenten

In Nederland zijn al verschillende taxiapps gelanceerd, maar vooralsnog is er geen onafhankelijke app met landelijke dekking. Er gebeurt wel van alles. Vervoersbedrijf/taxibedrijf Connexion heeft vorig jaar Cabster gelanceerd, waarmee de contractvervoerder sindsdien de markt voor straattaxis betreedt. 

MyTaxi, een Duitse concurrent van Hailo die ook internationaliseringsplannen heeft, laat in een reactie aan Sprout weten nog geen concrete plannen te hebben voor Nederland. Eerder dit jaar lanceerde TomTomTaxi, maar daar werd de stekker uitgetrokken in september. Sinds eind 2012 is ook het Amerikaanse Uber in Nederland actief. Deze aanbieder van luxe taxiritten wordt vooral in de Verenigde Staten als grote concurrent van Hailo gezien. Bregman: ‘Wij richten ons op een andere segment.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Richard Branson als investeerder

De omzet van Hailo wordt op 70 miljoen euro geschat. Begin dit jaar ontving de startup een investering van Virgin-baas en ruimtevaartondernemer Richard Branson. Ook heeft Union Square Ventures, onder meer investeerder in het Nederlandse 3D-bedrijf Shapeways, Twitter en Kickstarter, zijn geld op de Britten gezet. De totale investering in het bedrijf is 50 miljoen euro. 

Amsterdamse connectie 

Bregman heeft voorafgaande aan Hailo ook koeriersdients Ecourier groot gemaakt in Groot-Britannië. Hij zegt dat het logistieke systeem van Hailo daar mede op gebaseerd is.  Er is ook een persoonlijk motief om in Nederland voet aan wal te zetten. Bregman, die destijds het pakketbedrijf TNT als investeerder had, kwam regelmatig naar Amsterdam om er met zijn zakenpartners te overleggen. ‘Ik heb een tijdje een flat gedeeld met iemand in Amsterdam. Ik denk er met veel plezier aan terug. Het is een schitterende stad.’