Half miljoen voor iLost 2.0

Startup iLost, die gevonden voorwerpen terugbezorgt bij hun eigenaar, komt flink op stoom. Het heeft dankzij Startupbootcamp Amsterdam 450.000 euro opgehaald bij een informal en richt zich nu volledig op bedrijven, met een 2.0-versie van zijn dienst.

 

Het schiet lekker op met de startup van Hanneke Stegweg. In mei werd iLost, het platform waarmee ze gevonden voorwerpen terugbezorgt bij hun eigenaar, geselecteerd voor Startupbootcamp Amsterdam. Twee maanden na Demo Day maakte Startupbootcamp bekend dat zeven van de negen startups uit de accelerator funding hebben opgehaald en inderdaad, bevestigt Stegweg, iLost behoorde tot de gelukkigen. 'Dit betekent een hele nieuwe fase voor ons.'

Half miljoen

De bedragen die geldschieters in de bootcampers hebben gestoken lopen uiteen van twee ton tot ruim een miljoen in dollars. Met de investering van 450.000 euro zit iLost dus middenin die bandbreedte. "Op Demo Day kwamen we al met een informal in contact. Aanvankelijk wilden we het bedrag ophalen bij twee of drie investeerders, maar het klikte zo goed, dat we er met diezelfde partij uit zijn gekomen," zegt iLost-woordvoerder Tjarrie Wijga.

Platform

Begin september zijn de handtekeningen al gezet, maar sindsdien is iLost vooral keihard aan de slag geweest om de techniek achter zijn website en app te verbeteren. Het concept is hetzelfde gebleven: vinders kunnen wat ze hebben aangetroffen simpel online zetten. Zodra de zoekende eigenaar zich meldt, maakt iLost na een controle de match en krijgt de vinder het label toegestuurd waarmee het artikel kan worden verzonden. Donderdag gaat - afkloppen - de nieuwe website live.

B2B

Het verse kapitaal gaat naar de verdere ontwikkeling van de techniek, maar het vijfkoppige team van ilost wordt ook zo snel mogelijk uitgebreid met iemand die de sales kan versterken. iLost richt zich voortaan volledig op zakelijke partijen, die de rompslomp met gevonden voorwerpen kunnen uitbesteden aan de Amsterdamse startup. Na de Jaap Eden IJsbaan en Amsterdam ArenA zijn inmiddels ook hotelketen CitizenM en een Amsterdams café-restaurant binnen als klant. Vooral de Arena is een klant die tot de verbeelding spreekt, gezien het massale publiek dat er ongetwijfeld ook massaal eigendommen achterlaat. 'We hebben in korte tijd al verschillende bezoekers blij kunnen maken,' zegt Stegweg.

Business model

De klant neem een abonnement op de dienst van iLost, en krijgt in ruil daarvoor onder meer een rode iLost-knop op zijn site. Daarmee worden zoekers meteen doorgesluisd naar de 'bak' gevonden voorwerpen van de aangesloten organisatie. De eerste twee maanden zijn gratis, daarna rekenen ze een vast bedrag af, op basis van het aantal gevonden voorwerpen. Voor Arena en de rest scheelt het systeem veel overbodige telefoontjes van zoekers en daarmee tijd. Bovendien is de knop een extra service voor klanten. iLost laat voorlopig de logistiek over aan een derde partij.

Buitenland

Op dit moment werkt iLost er hard aan om in eigen land zijn database te vullen met zo veel mogelijk kwijtgeraakte spullen. 'Maar begin 2014 hebben we de site vertaald in het engels en volgen er nog twee of drie talen. Dan zijn we ook klaar om Europa in te trekken.' Het uiteindelijk doel: 'dé wereldwijde oplossing voor lost & found worden'. Volgende tussenstap: vrijdag de Accenture Innovation Award binnenhalen, waarvoor iLost één van de genomineerden is.

 

Lees ook:

 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!