Deze ondernemer uit Tilburg scoort internationaal met een pan die A-merken disrupt

Crowd Cookware

Wat voor ondernemer Tacco Marijnen begon als een zijproject om de pannenindustrie te ‘hacken’ met een innovatieve pan leidt op Kickstarter tot een doorslaand succes. ‘De grootste uitdaging is nu om deze pannen zo snel mogelijk bij de mensen te krijgen.’

In de serie Hardware-helden delen Nederlandse makers hun verhaal. Lees ook de eerste aflevering, over geluidsknop voor je oor Knops

Wanneer Crowd Cookware-oprichter Tacco Marijnen naar de crowdfunding-teller kijkt op Kickstarter wrijft hij zijn ogen uit: met nog 3 dagen te gaan, hebben bijna 2.600 crowdfunders 255.000 euro toegezegd, veel meer dan de 50.000 euro waar hij in eerste instantie op mikte. Met The Blackbeard, zoals de pan heet met een knipoog naar het patroon op de bodem, belooft Crowd Cookware dan ook niet minder dan een ‘chefkwaliteit’-pan voor een relatieve habbekrats (39 euro).

De ondernemer uit Tilburg vond het tijd om de pannenindustrie op te schudden. Grote pannenmerken hebben volgens Marijnen een te ferme grip op de beste pannenmakers: “Aan de ene kant forceren ze deze fabrikanten om voor een zo laag mogelijke prijs te produceren terwijl ze aan de andere kant de prijs voor dezelfde pan richting consumenten flink opschroeven. Daar willen wij iets aan doen, met een cheflevel-pan voor een eerlijke prijs en met de nieuwste innovaties. Met een non-stick- en non-scratch-laag met een patroon dat is geëtst in de bovenste RVS-laag.”

Als ervaringsdeskundige in de pannenindustrie baseerde Marijnen, die een ander bedrijf opbouwde rond de in- en verkoop van (overstock)partijen, het Kickstarter-doelbedrag van 50.000 euro op het minimale orderbedrag dat je mee moet brengen wanneer je in een fabriek een nieuwe pan wil laten maken. “Bij 50.000 euro was ik echt tevreden geweest. Voor pannen is dat een heel mooi bedrag. Nu is het echt een megasucces.”


Team Crowd Cookware, Marijnen staat derde van links

“Het begon als zijproject, waar ik mijn ervaring en ziel en zaligheid in heb gelegd. Als je dan ziet dat je wereldwijd erkenning krijgt, met bijna 3.000 backers van over de hele wereld, dan voel je je trots.” Voor de crowdfundingcampagne riep Marijnen de hulp in van crowdfunding-expert Simon Douw. “Hij zei: ‘Je kan wel denken dat het een vette pan is, maar ga eerst eens met je achterban in gesprek.’ Zo ontstond ook de naam Crowd Cookware, met een kritische achterban die ideeën aanbrengt.”

Hoe verliep de ontwikkeling van The Blackbeard, van schets tot product?

“We zijn ruim een jaar geleden begonnen. Ik vind dat lang. Ik zei onlangs gekscherend dat je bij een pan meer keuzes moet maken dan bij een auto, zoveel opties zijn er. Zoals dat hij geschikt moet zijn voor alle warmtebronnen. En kies je voor stainless steel of aluminium? We wilden een fullcast hendel, helemaal van staal. Die is wel stevig, maar moet niet te warm worden. En neem je wel of geen anti-aanbaklaag? Daar hebben we een middenweg in gevonden, met een honingraatstructuur.”

Broedplaats
Tacco Marijnen is ook een van de initiatiefnemers van Qlubhouse, de sfeervolle broedplaats voor bedrijven in Tilburg, die al eerder langskwam bij Sprout.

In welke fase zit The Blackbeard nu, en waar lopen jullie tegenaan?

“Het product is klaar en we lopen tegen het einde van de Kickstarter-campagne. Wij zijn nu aan het inventariseren wat onze achterban eventueel aan de pan veranderd wil hebben.”

“De grootste uitdaging is nu om de pannen zo snel mogelijk bij de mensen te krijgen. We hoopten op veel verkoop in de VS, ook gezien thuisbasis Kickstarter. We zien nu veel orders uit New York, San Francisco, Seattle, maar ook Berlijn, Singapore en Stockholm. Maar we hadden niet verwacht dat er ook orders zouden komen uit tientallen andere landen, tot en met kleine eilandjes in de Stille Oceaan. Daar ligt een logistieke uitdaging.”

“Voor Europa en de Verenigde Staten bedachten we schappelijke verzendkosten van 5 euro voor Nederland en 10 euro voor Europa en de VS, voor de rest van de wereld kost de verzending 50 euro. Dat schrikt toch af, zou je denken - maar niet dus. Maar voor 50 euro krijg je wel een pan aan de andere kant van de wereld.”

Crowd Cookware

Waar wordt The Blackbeard gemaakt, en waarom juist daar?

“De zoektocht naar een fabriek was heel moeilijk, we merkten daarbij dat we tegenwerking kregen omdat we buiten de gebaande paden gingen. Omdat grote A-merken een hele grote invloed hebben op zo’n fabriek, hielden sommige fabrieken ons buiten de deur.”

“Op een gegeven moment kwam ik in contact met de zoon van de eigenaar van een fabriek, ook een jonge gast net als ik. Toen ontstond er een klik. We noemen ‘m gekscherend ‘de pannenfluisteraar’, hij heeft ook ideeën hoe een pan eruit moet zien. Dat gaf de doorslag, dat zo’n fabriek ook bepaalde wensen kan uitvoeren, waarbij ze niet van een A-merk opgelegd krijgen wát ze moeten produceren. Dat zij zogezegd ook hun ei erin kwijt kunnen.”

Hoe bepaal je de prijs voor dit product?

“Het is eigenlijk een hele vreemde prijs, bizar laag. Deze kwaliteit pannen kosten normaal gesproken tussen de 100 en 200 euro. We wilden de tofste pan op de markt brengen en deze toegankelijk maken voor iedereen. Daarom hebben we gekozen voor weinig marge, ik gok ongeveer 15 procent, maar je zult altijd zien dat je nog onverwachte kosten tegenkomt. Het geld dat we verdienen, steken we grotendeels terug in het ontwikkelen van nieuwe hacks en producten.”

Hoe belangrijk is crowdfunding voor The Blackbeard?

“Wij zien het meer als een nieuwe vorm van verkopen. Natuurlijk wel de mooiste vorm die er is. Namelijk dat je als ondernemer vooraf je geld al krijgt en je winst al binnen is, en dat je een bepaalde periode de tijd krijgt om een product te leveren. Dat lijkt mij de droom van iedere ondernemer.”

Hoe voorkom je dat je product wordt gekopieerd?

“We zijn nog een beetje overwhelmed door het succes, dus misschien hebben we daar nog te weinig aandacht aan besteed. Er zullen misschien copycats opstaan. Je kan zeggen, dan gooi ik er weer 10.000 euro tegenaan met een advocaat, maar dat gaat ook ten koste van de crowd. Als een groot merk zoals Fissler of WMF, bedrijven met meer dan een miljard omzet, ons zouden kopiëren dan zou ik dat bij wijze van spreken te gek vinden. Of ze al zijn komen koffie drinken? Als ik de laatste tijd mijn LinkedIn bekijk, merk ik wel dat we goed in de gaten worden gehouden.”

Stel dat je het product wil aanpassen, hoe flexibel is The Blackbeard?

“Op basis van de feedback vanuit de crowd verwacht ik vooral een uitbreiding qua productsoorten. We zijn nu bezig om iemand aan te nemen die in gesprek blijft met deze community van bijna 3.000 mensen. Van die mensen kunnen we misschien wel 30.000 maken. Van hen willen we weten hoe we ons product kunnen verbeteren, en welke nieuwe producten zij zouden willen zien.”

“Veel mensen willen bijvoorbeeld ook een soeppan. Ik vlieg waarschijnlijk volgende week naar China om de mogelijkheden te verkennen. Ik zie ook nog veel potentie in gietijzer, ook daar zijn de A-merken nog heel erg overpriced. Dat verwacht ik te kunnen aanbieden voor de helft of misschien wel een derde van de prijs.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!