Deze Nederlandse motor is een Tesla op twee wielen

NXT Motors

Niet alleen vierwielers worden elektrisch, ook motoren gaan aan de stekker. Het Nederlandse NXT Motors onthulde een paar dagen geleden zijn eerste twee pre-productiemodellen, die deze zomer op de weg moeten verschijnen. 

Badass can also be goodass, luidt NXT Motors’ vrije interpretatie van het adagium van Tesla. Oftewel, ‘groen’ kan ook spannend zijn.

NXT Motors werd in 2016 opgericht door Harm Besseling, die een groep experts om zich heen verzamelde en een eerste ton aan (crowdfund)financiering binnentikte via Symbid, gevolgd door een tweede rondje (64k) in 2017.

Het bedrijf uit Enkhuizen werkt aan twee modellen, De NXT Rage en de NXT Raw. De (bijna) productieversies daarvan werden vorige week onthuld op de Motorbeurs in Utrecht. 

De Rage en Raw heten in motorjargon naked bikes, oftewel: zo kaal mogelijke racemonsters. In dit geval op basis van sterk en gewichtsbesparend koolstofvezel.

Dankzij de elektrische aandrijving bestaat het vehikel uit 70 procent minder onderdelen dan een reguliere motor. De bolide slaat remenergie op (regeneratief remmen). Belangrijke gegevens leest de bestuurder af via een 7 inchscherm, inclusief navigatie.

Verder is NXT Motors zuinig met delen van specificaties en prijzen, die het liever bewaart tot de verschijning van het definitieve productiemodel later dit jaar. Volgens Evnerds.com, een website over elektrische motoren, moet de motor straks een kleine 25.000 euro kosten. De eerste serie bestaat uit 1000 stuks

Tegelijk met de presentatie in Utrecht gingen ook de reservingen open. Voor 950 euro krijg je een plekje in de wachtrij. NXT wil op termijn ook enduro-, ‘super sport’- en touringmodellen bouwen.

NXT Motors zit in een groepje elektrische koplopers met namen zoals LightningEnergicaArc Vector en Curtiss Motorcycles. Het bekendste e-motormerk is het 10 jaar oude Amerikaanse Zero Motorcycles, wiens motoren in Nederland al een tijdje bij meerdere dealers te koop zijn.

Oudgediende Harley-Davidson brengt later dit jaar zijn eerste elektrische motor op de markt: 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl