Elon Musk kondigt nieuwe Tesla aan, dit doet hij om de kosten te drukken

Met de productie van de Model 3 nog amper in de hoogste versnelling, kondigde Elon Musk zondag een nieuwe Tesla aan: de Model Y. Dit doet de ondernemer om zijn bedrijf zo efficiënt mogelijk te maken, en de prijs van zijn auto’s omlaag te duwen. 

6 procent, zoveel kan er van de prijs van een Tesla af door het bedrijf efficiënter te maken, vermoedt oprichter Elon Musk. Die prijsdaling is hard nodig. Toen Musk 3 jaar geleden de Model 3 aankondigde, moest dat met 35.000 dollar de eerste ‘betaalbare’ Tesla worden. 

Maar het productieproces bleek zo’n uitdaging (Musk sliep in de fabriek), dat Tesla vorig jaar besloot om de eerste Model 3’s alleen in de duurste uitvoering op de markt te brengen. Dat zorgde voor meer omzet, geld dat weer gebruikt kon worden om de productie op te schalen naar de duizend Model 3’s die nu per dag van de band rollen. 

Met de ergste productiehel achter de rug, kon Musk vorige week eindelijk de beschikbaarheid van de instap-Tesla van 35.000 dollar wereldkundig maken. Om die prijs te realiseren, en ‘financieel duurzaam’ te kunnen blijven, grijpt Musk in. Dit zijn de belangrijkste hendels waar de ondernemer aan draait: 

1. Online sales

Een Tesla koop je straks alleen nog maar online, en per telefoon. In de Verenigde Staten bestel je nu een auto binnen een minuut. Vorig jaar werd 78 procent van alle Model 3’s al online verkocht, deelde Musk afgelopen week in een e-mail aan zijn medewerkers. De gemiddelde Tesla-koper is kortom al gewend aan online winkelen. 

Een gevolg van de online strategie is dat Tesla de meeste van zijn winkels sluit. Zo bespaart het bedrijf op sales- en marketingkosten. Daarnaast dragen winkels inmiddels minder bij aan het vergroten van de bekendheid van het merk, dat al bij miljoenen mensen ‘geladen’ zou zijn. Het sluiten van Tesla-winkels kost banen. Musk noemt het daarom “een moeilijk besluit, maar nodig om onze auto’s beter betaalbaar te maken”. 

2. Lange ‘testritten’ 

Zonder winkels moet Tesla een alternatief verzinnen voor de klassieke ‘testrit’ van een uurtje. Klanten mogen hun auto voortaan binnen een week – of voordat ze 1600 kilometer gereden gereden hebben – terugbrengen, met teruggave van het volledige aankoopbedrag.

Ook al heb je online – in Europa althans – altijd het recht om online bestelde producten terug sturen, bij een auto is dat niet vanzelfsprekend, legde IT-jurist Arnoud Engelfriet eerder uit. De Wet verkoop op afstand vervalt namelijk wanneer er sprake is van ‘maatwerk’, wat bij auto’s meestal het geval is.

3. Productie 

Afgelopen november vroeg Musk al zijn medewerkers in een e-mail om hulp bij het verhogen van de productie van de Model 3. Vooral het fabriceren van het chassis leek vertraging te veroorzaken. “Richt je alsjeblieft op vereenvoudiging en het verlagen van de doorlooptijd, en dan pas op uptime“, droeg Musk zijn collega’s op. 

Een Model 3 bestaat uit ongeveer 10.000 unieke onderdelen en processen. Daarmee kost elk onderdeel of proces maar 3 dollar en 80 cent, rekende Musk destijds voor op basis van een Model 3 van 38.000 dollar. “Dat betekent dat het vinden van kostenefficiëntie een spel is van centen, al lijkt dat misschien niet zo.” Om de productie efficiënter te maken, schrapte Tesla vorig jaar al een aantal kleuropties.

Extra service 

Misschien om het komende gebrek aan winkels te verzachten, blijft de automaker naar eigen zeggen wél investeren in meer en betere service. Het doel is nu om altijd op dezelfde dag (of sneller) langs te komen in het geval van een mankement. Klanten hoeven hun auto idealiter dus niet meer naar de garage te brengen. 

Ondertussen wordt er gewerkt aan een SUV-versie van de Model 3, de Model Y. Die auto in het populaire crossover-segment wordt op 14 maart onthuld in Los Angeles, onthulde Musk zondag.

De Model Y is zo’n 10 procent groter dan de Model 3, en wordt ook ongeveer 10 procent duurder.

Zet alle Tesla’s achter elkaar en je krijgt ‘S3XY’ (Model S, Model 3, Model X en Model Y)

Dit is wat Tesla tot nu toe deelde aan previews voor de Model Y:

Foto’s: Getty

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!