Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Help! Hoe kies ik het juiste pr-bureau?

Stel, je bent op zoek naar een pr-bureau. Ga je dan voor een groot bedrijf of toch die éénpitter bij jou om de hoek? Sprout-expert Jill Bakker helpt je met 5 vragen bij het vinden van de perfecte match. 

Influencer Mister Cocktail produceerde een aftermovie van de opening van Circl, een groene oase in het financiële hart van Nederland. Een select groepje influencers kreeg een voorproefje voorafgaand aan de opening van deze circulaire hotspot. En… het duimpje ging omhoog. Volgens hen is er nu daadwerkelijk een reden om op de Zuidas te komen.

Gaat je hartje sneller kloppen van een dergelijke lancering? Dan is een samenwerking met een pr-bureau misschien wat voor jou. Velen gingen je al voor en de verwachting is dat er meer en meer aan public relations wordt besteed: van 14 miljard dollars in 2016 naar een geschatte 19,3 miljard in 2020 wereldwijd . Ook kleine en middelgrote ondernemingen investeren in de relatie met hun publiek.

Cijfers uit Amerika laten zien dat 31 procent hun marketingbudget aan pr uitgeeft en 15 procent verklaarde het meeste op pr te vertrouwens als tactiek om hun bedrijf te laten groeien . Niet zo gek als we de analyse van WARC 100 moeten geloven: zij stellen een lijst op met de 100 effectiefste campagnes wereldwijd en deze maken in toenemende mate gebruik van pr in hun strategieën .

Maar waar ga je dan voor? Het grootste pr-bureau van de wereld of een eenpitter bij jou om de hoek? De Wolven heeft een lijst opgesteld met handige vragen die je helpt in je speurtocht naar de perfecte match.

1. Wat heb je nodig van een pr-bureau?

Wil je een partner die je ondersteunt bij crisiscommunicatie? Of zoek je een social-mediaexpert. Heb je behoefte aan strategisch advies of is het een extra handje voor de uitvoering van pr-acties? Dit is slechts een selectie van wat een pr-consultant voor je kan betekenen. Bedenk dus goed waarvoor je een bureau wilt inzetten zodat je de juiste expertise inhuurt.

2. Is er kennis van jouw branche?

De klantenpool van een bureau zegt veel over de kennis en de journalistcontacten. Maar het kan ook interessant zijn als het pr-team minder ervaring heeft in je branche. Ze kunnen met een frisse blik naar de kansen kijken. Bovendien draait het om creativiteit en kunde in het vak. Journalisten kennen is geen voorwaarde voor free publicity. Tast af wat hierin jouw voorkeur heeft.

3. Wat is het beschikbare budget?

Ga je voor ervaring of jonge honden. Kies je een bureau of een freelancer? En is internationale allure voor jou belangrijk? Of zie je meer voordeel bij een lokaal georiënteerd bureau. Voor alles valt wat te zeggen. Houd in ieder geval het volgende voor ogen: je budget moet winstgevend genoeg zijn voor het bureau, maar het team moet ook groot genoeg zijn om de klus te klaren.

4. Is er de juiste klik?

In het kiezen van een pr-bureau speelt de klik een grote rol. Een face-to-face kennismaking is daarom een ‘must’. Je spreekt elkaar regelmatig en je wilt dat er naar je geluisterd wordt. En omgekeerd. Jij moet de mensen met wie je werkt vertrouwen en open staan voor hun advies. Klopt de chemie, dan heb je in ieder geval een goede basis voor een samenwerking.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5, Wie gaat er voor ons aan de slag?

Je wilt dat er een klik is met je nieuwe pr-partner. Maar de mensen met wie je aan tafel zit, zijn niet altijd de uitvoerders. Vraag door over de samenstelling van het team en wie welke invulling krijgt. Als de beste paarden van stal alleen worden ingezet om jou binnen te halen, kun je je afvragen of je voldoende aandacht gaat krijgen als het project eenmaal gaat lopen.