Het geheim van een goed businessplan

Peter van Gorsel, ondernemende duizendpoot en mentor bij het Founder Institute, heeft in zijn loopbaan honderden businessplannen beoordeeld. Hij onthult waar je op moet letten.


Zorg dat het eind perfect is

“Ik lees in businessplannen altijd eerst de laatste drie pagina’s. Daarin staat als het goed is wat het product of de dienst kost, wat de investering is, wat het gaat opleveren en hoeveel er in sales en marketing gestoken wordt. Bij voorkeur gestructureerd in spreadsheets. Die zijn intens saai, maar zó belangrijk, want daarin laat je zien dat je kennis van de markt hebt. Eigenlijk zou je die voorin een businessplan moeten hebben. Pas als dit onderdeel goed is, ga ik voorin lezen over de visie en missie van de oprichters, het innovatietraject en de beschrijving van het product of de dienst. En alleen als het heel interessant is, lees ik ook de rest.”

Toon leiderschap

“Wees moedig en richt een bedrijf op waarbij je zegt: binnen vijf jaar heb ik tien procent van het marktaandeel en over vijf jaar neem ik mijn grootste concurrent over, die nu nog de marktleider is. Ambitie is het belangrijkste voor een bedrijf en het businessplan. Zeker als je met iets nieuws komt. Ga door gevestigde structuren heen, breek de markt open. Laat zien dat je ambitie hebt als ondernemer om iemand te worden. Zeg: ‘ik wil dat aandeel’ of ‘ik wil een miljoen ophalen’. Unferfrorenheit. Dan kun je als leider voor een organisatie staan. Geen geschuif met verantwoordelijkheden of wegduiken als er moeilijke beslissingen moeten worden genomen. Daadkracht: ik ben ceo, laat mij de beslissingen maar nemen.”

Besteed veel aandacht aan sales

“Waar ik ongelooflijk op let is hoe starters hun verkoop organiseren. Dat is iets waar Nederlanders slecht in zijn geworden. Ze maken vaak een denkfout: marketing van een bedrijf is niet hetzelfde als verkopen. De vertegenwoordiger zei vroeger: hoeveel mag ik noteren? Keihard in een pitch naar closure toewerken. Vooral bij productgeoriënteerde bedrijven ben ik benieuwd hoe dat verkooptraject in elkaar zit. Heeft het bedrijf al wat salesexpertise in huis of gaat het daar iemand voor aannemen?”

Laat zien dat je partners hebt

“Ik zie altijd graag een hoofdstuk over samenwerking en partners. Wie ga je betrekken om je bedrijf tot een succes te maken? Je moet vooral niet in je eentje de wereld willen veroveren. Je hebt een compagnon nodig die je kan stimuleren en afremmen als het nodig is, en partners die je kunnen helpen bij onderdelen waar je zelf geen kennis van hebt. De wereld is complex qua juridische en economische structuren, dat kun je niet allemaal zelf doen. Als je weet dat je bepaalde delen van de markt niet binnen kan komen, welke partner ga je dan aantrekken die je daarbij helpt?”

Nooit doen: algemene uitspraken

“Ik heb al honderden keren in businessplannnen algemene uitspraken gelezen als ‘het leven wordt steeds sneller’ en hele verhalen over globalisering. Ik wil iemands visie lezen op de wereld, zien dat diegene goed gekeken heeft naar hoe de markt in elkaar zit en heeft berekend waar het geld en de winst vandaan komt. Daar gaat het uiteindelijk om.”


Peter van Gorsel is als mentor betrokken bij Founder Institute Amsterdam, een pre-seed incubator programma waarvan het eerste kwartaal in oktober van start gaat. Ondernemers met een idee voor een startup kunnen zich hiervoor aanmelden tot 2 oktober. Lees ook de tips van Founder Institute mentoren Walter de Brouwer (over fouten omzetten in successen), Alexander Ribbink (over de beste attitude van ondernemers) en Pieter Bas Leezenberg (over goede mensen aannemen en aan je binden).
 
 
Op Ondernemer in Business lees je hoe je stap voor stap een businessplan maakt.

Karin Husslage was hoofdredacteur van Sprout tot april 2015