Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het groeiverhaal van YouTube

De website YouTube bestaat pas sinds 2005 en wordt nu al dagelijks meer dan vier miljard keer bezocht. Het aantal unieke bezoekers per maand ligt momenteel op 800 miljoen. Wat is het groeigeheim?

Om wie gaat het?
Chad Hurley en Steve Chen.
Waar en wanneer werd hij geboren?
Chad Hurley werd geboren op 21 juli 1977 in Birdsboro, Pennsylvania, Steve Chen zag het levenslicht in augustus 1978 in Taipei, de hoofdstad van het eiland Taiwan.
Om welk bedrijf gaat het?
YouTube.
Wanneer opgericht?
Februari 2005.

Hoe kwam de oprichting van YouTube tot stand?

Hurley en Chen ontmoetten elkaar toen ze allebei een bijbaantje hadden bij een e-commerce startup, genaamd PayPal. Chen had daar een assisterende technische functie, terwijl Hurley door het bedrijf werd ingehuurd voor het ontwerpen van een geschikt bedrijfslogo. Het ontwerp van Hurley wordt vandaag de dag nog altijd door PayPal gebruikt.

Zowel Chen als Hurley had aanzienlijk bijgedragen aan het succes van de startup, dus toen PayPal werd overgenomen door eBay voor circa 1,5 miljard dollar, ontvingen beide heren een riante bonus voor de bewezen diensten. De twee waren inmiddels goed bevriend geraakt en brachten samen veel tijd door met het bespreken van zakelijke ideeën. Ze besloten dat, mocht het ooit zo ver komen, het geld van hun bonussen te investeren in hun toekomstige eigen bedrijf.

Dat moment kwam in 2005. Nadat de jongens een etentje met vrienden heeft bijgewoond en wat videobeelden met elkaar wilden delen, liepen ze tegen verschillende problemen aan. Het bestand is te groot om te mailen en het online zetten ervan kostte teveel tijd. Toen ontstond het idee voor YouTube; het oprichten en runnen van een website waar mensen snel en gemakkelijk videofragmenten kunnen uploaden en vervolgens met elkaar kunnen delen. Ze kregen bij de ontwikkeling van de website en uitwerking van het concept hulp van Jared Karim, die door sommigen wordt beschouwd als de derde oprichter van YouTube. Karim koos er na de oprichting echter voor om een Masteropleiding te volgen aan Stanford University.

Chen en Hurley wilden zich wel fulltime op hun nieuwe project richten. Het gebruiksgemak moest bij YouTube in ieder geval centraal staan. We hebben de herinnering inmiddels misschien een beetje verdrongen, maar voor het tijdperk YouTube kon het echt een drama zijn om een video op internet te zetten of te bekijken. Afgezien van hoe lang het up- of downloaden kon duren, was het daarna nog maar de vraag of het filmpje ook daadwerkelijk kon worden afgespeeld.

Dat kan beter en simpeler, moeten Hurley en Chen hebben gedacht. Zij kozen voor een gebruiksvriendelijk Flash-programma waarvan de beeldkwaliteit in die tijd dan wel wat minder was, maar dat wél voor alle internetgebruikers toegankelijk was. Daarnaast zorgden ze ervoor dat YouTube-videos ook op externe websites, waaronder sociale netwerksites zoals MySpace (de voorloper van Facebook) konden worden geplaatst, een slimme manier om ‘gratis’ extra exposure te krijgen.

Nadat de domeinnaam in februari 2005 was geregistreerd en er in mei een bètaversie online ging, kregen Chen en Hurley in november nog meer goed nieuws: een eerste grote investeerder was gevonden. Sequioa Capital was bereid om 3,5 miljard dollar in het internetproject te investeren. YouTube werd officieel gelanceerd in december 2005. In die allereerste maand werden er al acht miljoen videos per dag bekeken. Saillant detail: de mannen runden de site en hun bedrijf op dat moment nog vanuit een garage in San Mateo. Het duurde gelukkig niet lang voor het duo zijn intrek kon nemen in een ‘echt’ kantoorpand.

Hoe onderscheidde YouTube zich van de concurrentie?

Door het enorme aanbod aan openbaar toegankelijke videofragmenten. Als er iets is waarin YouTube zich in de beginjaren van andere online video-sites onderscheidde, was het wel het feit dat gebruikers er vrijwel alles konden vinden. Van oude fragmenten uit Bassie en Adriaan en grappige compilaties van vallende sporters tot een zeldzame opname van een optreden van Bob Dylan: wie zijn weg online een beetje kon vinden, kwam op YouTube al snel tegen wat hij zocht. En nog zonder er geld voor te hoeven betalen ook.


In latere jaren zou dit ‘open beleid’ zich uiteindelijk tegen YouTube gaan keren. Zo komt het bijvoorbeeld nog steeds regelmatig voor dat televisiestations en platenmaatschappijen de website aanklagen wegens copyrightschending. Zodra er klachten op het gebied van auteursrecht over censuur binnen komen, worden de betreffende fragmenten altijd keurig verwijderd. Maar uit zichzelf doet YouTube dat niet. Toch zeggen Hurley en Chen vanaf het begin af aan te hebben geweten waar ze aan waren begonnen. “We doen niets wat wettelijk niet is toegestaan”, lichtte Hurley een paar jaar geleden toe in een interview.

Een ander uniek aspect van de website is dat gebruikers ook eigen filmpjes konden uploaden. Of het nou gaat om een analyse van een politiek debat, de kat die zijn eigen staart achterna zit of een band die met zijn vijven op één gitaar een liedje coveren: met YouTube had de wereld er in een klap een interactief podium bij gekregen. Amateurfilmpjes worden al sinds de start het beste bekeken. Misschien dat Hurley daarom zo zelfverzekerd reageerde op de vraag wat er gebeurt als filmstudio’s en artiesten besluiten al hun filmtrailers, videoclips en optredens te verwijderen. “Auteursrechtelijk beschermd materiaal is slechts het tipje van de ijsberg van wat YouTube te bieden heeft.”

Waarom werd YouTube aan Google verkocht?

Tja, als het grote Google krap een jaar na de oprichting van uw e-commerce bedrijf voor de deur staat met een riant bod van 1,65 miljard dollar, waaronder aandelen in Google zelf, wat zou u doen? Chen en Hurley hoefden er in ieder niet lang over na te denken. Hoewel ze in eerste instantie nog steeds de dagelijkse leiding over YouTube hadden, zijn zij al een poos niet meer fulltime betrokken bij het beleid van de videosite. Hurley droeg in oktober 2010 zijn functie als CEO over aan Salar Kamangar, al blijft hij wel aan als extern adviseur. Tegenwoordig richt Hurley zich samen met Chen op hun nieuwe e-commerce onderneming AVOS.

Hoe gaat het nu met YouTube?

YouTube lijkt (zo mogelijk) nog groter te worden. Dagelijks worden er wereldwijd vier miljard filmpjes bekeken, en dat zijn allang niet meer alleen fragmenten van oude tv-series en de nieuwste clip van Madonna. YouTube is de laatste jaren ook een steeds belangrijkere speler geworden op het gebied van actualiteit. Zo deed de regering van Iran er vorig jaar alles aan om (de publiciteit rond) de revolutie de kop in te drukken, maar verschenen er her en der op YouTube toch filmpjes met schokkende beelden van vechtende demonstraten. Dat is dan waarschijnlijk ook de voornaamste reden dat YouTube niet overal ter wereld beschikbaar is, zoals in China. Ook Thailand, Pakistan, Marokko en Turkije hebben de site (al dan niet tijdelijk) ooit vanuit politieke overwegingen geblokkeerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

YouTube verdient haar geld met het plaatsen van advertenties en is op dat gebied een goudmijn voor Google. De zogenaamde ‘clickads’ in de videos brachten in 2011 maar liefst vijf miljard dollar op, zo blijkt uit recente cijfers van Google. Een andere bron van inkomsten is het sluiten van lucratieve contracten met contentaanbieders. De meeste platenmaatschappijen en tv-stations krijgen langzaam maar zeker in de gaten dat er tegen YouTube gewoonweg niet op te boksen valt. Partijen als Reuters, HULU, de BBC en popsterren als Madonna en Jay-Z hebben daarom eieren voor hun geld gekozen. Zij spraken met YouTube af dat, zolang hun materiaal op de site beschikbaar is, zij recht hebben op een deel van de opbrengst. En met de huidige vier miljard bekeken filmpjes die dagelijks worden bekeken, tikt dat bij een beetje populaire video nog best aardig aan.