Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijf zonder kantoor

Een bedrijf met dertig mede-eigenaren en geen kantoor. Is Call for Action het bedrijf van de toekomst? Oprichter Allard Janssen legt uit hoe zijn multidisciplinaire coöperatie werkt. "Elkaar toevallig tegen het lijf lopen gebeurt niet vaak."

“We hebben geen kantoor, geen medewerkers, geen duur it-systeem. Mijn compagnon Marc Rouffaer en ik zijn ongeveer de enige kostenposten. Call for Action is een fullservice internetbureau dat werkt met zo’n dertig zelfstandige professionals, die allen mede-eigenaar zijn van de onderneming. Marc en ik zijn verantwoordelijk voor sales en marketing. Zodra we een opdracht binnenhalen, vragen we de associates uit onze coöperatie met de juiste expertise te komen, op basis waarvan we gezamenlijk een team formeren.”

Spelverdeler

“Binnen de online business zie je verschillende bureaus: sommige zijn gericht op ict, andere op marketing, seo of reclame. Er zijn nauwelijks bureaus die alle disciplines aanbieden; wij kunnen dat wel. Een mooi voorbeeld van een multidisciplinaire opdracht was het herintroduceren van de Balansdag voor het Voedingscentrum. Dat ging om zaken als PR, het bouwen van een app, rondrijden met een cateringbus en het optuigen van een socialmediacampagne. Het is de kunst om al die mensen goed te laten samenwerken. Het nieuwe werken maakt dat mogelijk.

Op elk project zit een ‘spelverdeler’ die ervoor zorgt dat iedereen op elkaar is aangesloten. We gebruiken Skype of Google Chat om 1-op-1 of in groepjes met elkaar te vergaderen. Dropbox gebruiken we voor het delen van bestanden en Basecamp om met elkaar samen te werken. We hebben geen centrale it-infrastructuur. Alles staat in de cloud, iedereen heeft zijn eigen laptop en telefoon.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Efficiënt

“We hebben de coöperatie als rechtsvorm. Onze leden zijn mede-eigenaar maar tegelijkertijd ook zelfstandig. En dat blijven ze ook. Van hun omzet gaat vijftien procent naar de coöperatie. De leden hebben er belang bij om hun tijd zo efficiënt mogelijk in te delen. Mensen komen alleen bij elkaar als het direct toegevoegde waarde oplevert, want zo’n vergadering kost geld. Vaak komen de mensen bij de kick-off van een project en de evaluatie fysiek bij elkaar en soms ook nog een keer tussendoor.

Klanten moeten soms nog wennen aan ons concept. Ze vragen zich af of we wel goed communiceren met elkaar, omdat ons werk zich in de cloud afspeelt. Het is waar, de koffieautomaat is een economische asset. Binnen onze coöperatie moeten we daar iets meer moeite voor doen. Elkaar toevallig tegen het lijf lopen gebeurt niet vaak. Eens in de zoveel tijd spreken we af. Ook hebben we een nieuwsbrief en een besloten LinkedIn-groep. Nog geen van de leden is opgestapt. Dat geeft wel aan dat het in de praktijk werkt.”

Foto: Marijn Scheeres
 
>> Dit artikel is afkomstig uit Sprout magazine editie 1 – 2012