Hoe The Awesome foundation de stad 'awesome' maakt

Joost Aartsen

Interview with The Awesome Foundation Amsterdam

Platforms als Snappcar, Peerby en Airbnb dagen de traditionele economie uit. Hoe doen ze dat, en hoe ga je daar als ondernemer mee om? Martijn Arets stuurt een laptop op reis en vraagt het - via Skype - aan ervaringsdeskundigen, die elkaar de laptop doorgeven en zelf mogen bepalen wie de volgende geïnterviewde wordt. In de tweede aflevering: Joost Aartsen, een van de initiatiefnemers van The Awesome Foundation.

Dit interview is ook beschikbaar als podcast

The Awesome Foundation is een oorspronkelijk Amerikaans concept waarbij een autonome groep ‘trustees’ samen maandelijks 1.000 euro inleggen om een ‘awesome’ idee in hun eigen stad mogelijk te maken.

Strikt genomen geen voorbeeld van de platformeconomie, maar de stichting maakt slim gebruik van bestaande technologie en het internet om mensen te verbinden: ieder maand worden nieuwe deeën online verzameld, waarna de 5 beste een pitch houden tijdens een netwerk-event. De winnaar krijgt de 1.000 euro om zijn of haar awesome idee uit te voeren. In totaal zijn er op die manier in de afgelopen 5 jaar 1544 projecten georganiseerd met 77 afdelingen in 18 landen.

Zie ook:
Aflevering: 1: De internationale ambities van Barqo
Aflevering 2: Hoe Vandebron een marktplaats voor energie bouwt

Joost Aartsen wierp zich twee maanden geleden op een van de initiatiefnemers van de Amsterdamse tak. Twintig ‘trustees’, een soort mini-investeerders, leggen daar maandelijks ieder 50 euro in om één awesome project in de stad te realiseren. De eerste sessie zit er inmiddels op. De winnaar gaat een weerballon met een GoPro-camera oplaten om vanaf een hoogte van ongeveer 30 kilometer awesome foto’s van de hoofdstad te kunnen maken.

Dropout

Aartsen stelt zich voor als college ‘dropout’ die op zijn 18e zijn eerste onderneming
startte. Zijn bedrijf Tosti Creative richt zich op het snijvlak tussen events en technologie. Zijn motto: technologie moet in het teken staan van het laten samenkomen van mensen. En hoe je een feestje moet organiseren, dat weet hij wel.

Zo organiseerde hij met zijn zakenpartner een groot tomatengevecht op de Dam en een disco in een supermarkt, inclusief bowlingbaan. Met hun bedrijf experimenteren ze op dit moment met 15 van dit soort concepten waarbij ‘extraordinairy experiences’ centraal staan.

Foto: Bete van Meeuwen

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl