Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deelplatform Barqo probeert het over de grens: ‘Mijn generatie vindt bezit minder belangrijk’

De deeleconomie is hip, en de Amsterdammers van Barqo weten het. In 2014 richtten zij hun bootplatform op, en sinds kort proberen ze het over de grens. Sprout praat bij met medeoprichter Floris van Hoogenhuyze (28).

Afgelopen jaar stonden ze nog in de Sprout 25 onder 25, en sindsdien is het hard gegaan met de ondernemers van Barqo. Via het platform kunnen huurders en verhuurders van boten met elkaar in contact komen. Het bedrijf van Van Hoogenhuyze (foto beneden), Thijs Janssen en Dennis van Kappen maakte afgelopen jaar een omzet van 90.000 euro, en wist 6000 gebruikers aan zich te binden, naast 8.000 verhuurders.

Uit hun netwerk proberen de ondernemers nu 550.000 euro groeigeld op te halen. Dit willen ze inzetten om hun positie in Nederland te verstevigen, maar ook om goed te kunnen opschalen in landen als Kroatië en Italië. 225.000 euro hebben de ondernemers al binnen van huidige en nieuwe investeerders. Voor de rest van het geld gaan ze een crowdfundavontuur aan. “We hebben een grote community”, zegt van Hoogenhuyze.

Hoezo proberen jullie je concept nu over de landsgrenzen te brengen?
“We zagen een enorme potentie in de markt. Tussen 2007 en 2015 bleek maar liefst 40 procent meer Nederlanders bootvakanties in het buitenland te boeken. Daarnaast zijn er enorm veel boten in het buitenland, maar ontbreekt een goed Nederlands platform dat in deze markt opereert. We proberen het daarom in Kroatië, Griekenland, Italië en Spanje. We blijven ons focussen op de Nederlandse consument. Die hebben mogelijk al ervaring met het platform omdat ze in Nederland al eens via ons een boot boeken. We werken er niet alleen met particuliere verhuurders, maar ook met kleine verhuurbedrijven. Die screenen we uiteraard goed.”

Hoe vind je verhuurders in het buitenland?
“We maken hiervoor gebruik van databases en filteren op de beste boten. Daarnaast sluiten we kleine verhuurpartijen aan. Ook merken we dat steeds meer particulieren in het buitenland ons platform zelf vinden. Ze ontdekken ons bijvoorbeeld via Instagram.”

Ondertussen moet je de zaak ook draaiende houden in Nederland. Hoe gaat het daarmee?
“We zijn ontzettend hard aan het groeien. In de herfst zaten we seizoensgebonden in een dipje, maar uiteindelijk haalden we vorig jaar 90.000 euro omzet. Met de maand mei erbij zitten we al op de totaalomzet van vorig jaar. Winst maken we nog niet, alhoewel we break-even zouden kunnen draaien als we het team terug zouden brengen naar drie man. Maar dat willen we niet, we willen groeien en werken hier hard aan met negen man (6 fte. en drie stagiairs, red.). Een platform is kapitaalintensief, maar in 2018 hopen we break-even te draaien. Maar het zou ook kunnen dat we dan besluiten om te investeren in nieuwe uitbouw.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jullie bedrijf opereert binnen de deeleconomie. Er wordt wel beweerd dat we in de toekomst massaal alles gaan delen. Denken jullie hier ook zo over?
“Nee, ik denk niet dat we alles gaan delen. Mijn generatie vindt bezit wel steeds minder belangrijk. De deeleconomie zal veel dingen voor iedereen toegankelijk maken, maar mensen gaan niet alles delen. Ze hebben er simpelweg niet altijd de behoefte aan, denk ik. Wel zijn de ontwikkelingen interessant. Snappcar en Uber bieden enorm veel mogelijkheden om vervoer te huren buiten de gevestigde partijen om. Ik geloof dan ook wel dat we meer auto’s gaan delen, of bijvoorbeeld spullen via een platform als Peerby. Maar essentiële dingen zoals ons huis blijven we gewoon bezitten. De deeleconomie zal zich richten op recreatieve producten en spullen die je nodig hebt vanuit een gebruiksnoodzaak.”

Voor je financiering kun je naar de bank gaan, of je kunt een beroep doen op investeerders. Toch kiezen jullie voor een belangrijk deel voor crowdfunding. Vanwaar deze keuze?
“Wij moeten het hebben van de community die we hebben opgebouwd. We hebben nu 6.000 gebruikers waar ontzettend veel enthousiaste ambassadeurs tussen kunnen zitten. De overige funding hebben we opgebouwd bij nieuwe en huidige investeerders. Zo investeerde Hermes Investments 50.000 euro.”