Hoe claimt u een domeinnaam?

Het kopen van een ongebruikte domeinnaam is kinderspel. Maar hoe zit dat wanneer de door u gewenste domeinnaam al in het bezit is van iemand anders? Trics of the trade van ondernemer Danny Mekic'.

 

Wanneer u een domeinnaam op het oog heeft die van niemand is, kunt u eenvoudigweg de naam registreren bij één van de vele domeinverkopers. U kunt bij alle aanbieders ook eerst controleren of de naam al door iemand in gebruik of gereserveerd is. Maar pas op, volgens Danny Mekic' van Domeinbalie.nl screenen sommige aanbieders de zoekopdrachten, om vervolgens de domeinnamen te claimen. Eerst bedenken, dan pas zoeken en dan meteen kopen is de beste strategie. Toch zal iedereen die een goede websitenaam zoekt, vaak merken dat deze al bezet is.

 

Hoe claimt u die domeinnaam?

Domeinnaam in quarantaineperiode: dit betekent dat de domeinnaam opgeheven is door de eigenaar. Die krijgt vaak nog 30-45 dagen de tijd zich te bedenken. De domeinnaam wordt dan in quarantaine geplaatst. Mekic': "U kunt wachten tot de quarantaineperiode over is, maar ook domeinkapers zitten daar op te wachten. Die hebben speciale softwareprogramma's waarmee ze meteen kunnen inspringen zodra de naam wordt vrijgegeven. Het beste is dan ook om uit te zoeken wie de huidige eigenaar is en deze even te bellen. U kunt dan samen afspreken dat u de domeinnaam overneemt. Dat kost tussen de vijftig en honderd euro."

 

Geregistreerde domeinnaam zonder invulling: is de naam van uw keuze bezet, maar toont de url een blanco pagina? Dan is het vaak best mogelijk om die domeinnaam toch te pakken te krijgen. "Vaak is zo'n lege pagina in het bezit van particulieren zonder direct belang. Die zijn meestal wel bereid om hun pagina voor een klein bedrag - een paar honderd euro - te verkopen." U kunt hiervoor zelf contact zoeken, maar de kleinere domeinverkopers doen vaak ook aan domeinbemiddeling. Gaat u het zelf doen? Denk dan goed na of u zich als particulier of als ondernemer wilt presenteren. En controleer ook goed welke rol de eigenaar heeft. "Op internet is het een soort ongeschreven regel dat particulieren elkaar veel gunnen zonder dat daarbij winst hoeft worden gemaakt."

 

Onwillige eigenaar: sommige eigenaars hebben zelf geen belang bij de domeinnaam, maar willen hem toch voor geen prijs kwijt. "Het beste is dan om je merk te registreren en vervolgens naar de rechter stappen. Die zijn vaak geneigd domeinnamen als een gemeenschappelijk goed te zien. Als de houder van een domeinnaam kan aantonen dat hij meer belang heeft bij de naam dan u, blijft die in zijn handen." Echter, als u het gelijknamige merk geregistreerd heeft, kunt u gewoonlijk goed aantonen dat u meer belang heeft bij het bezit ervan, dan een houder die de naam niet gebruikt en er ook geen plannen mee heeft.

 

Bezet door grootbedrijf: Wanneer uw gewenste domeinnaam bezet wordt door een grote onderneming, lijkt de kans erg klein dat u hem mag gebruiken. Toch hoeft dat niet altijd het geval te zijn. "Bij lopende acties kunt u het natuurlijk vergeten. Maar in andere gevallen loont het vaak de moeite toch even te bellen - nooit mailen! - naar het betreffende bedrijf. Soms blijkt de onderneming inmiddels geen belang meer te hebben bij de domeinnaam en kunt u hem zo overnemen. Soms staat er iets tegenover. Denk dan eens wat voor samenwerkingsmogelijkheden er zijn waarmee u beiden profiteert van de domeinnaam."

 

Vergeten namen: "Bijna niemand weet dit, maar de hoofdreden dat domeinnamen zo schaars beginnen te worden is dat veel mensen ze vergeten op te heffen. Als u echt gebrand bent op een bepaalde domeinnaam moet u eens controleren of het bedrijf dat die naam gebruikt nog wel bestaat. Van de meeste failliete bedrijven blijft de website gewoonlijk nog jaren in de lucht." Als nu blijkt dat de onderneming inderdaad failliet is kunt u bij de SIDN, de beheerder van alle .nl extensies, een onderzoeksprocedure laten starten. Die controleren dan of de rechtspersoon die eigenaar is van de domeinnaam nog wel bestaat. Zo niet, dan wordt de naam vrijgegeven. En dan moet u er snel bij zijn.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!